Gå til innhold

Objektiver til Canon Eos 40D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt et Canon Eos 40D hus og Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR. I mai skal jeg til New York og ønsker noen tips til objektiver jeg bør kjøpe. Jeg tenkte feks.på Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM og er den noe bedre en Tamron linsa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to objektivene er svært like så den ene vil erstatte den andre. Det er ikke mye vits å ha to så like objektiver.

Her er forresten tester av de to:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/355/cat/23

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/353/cat/11

Det virker som Tamronen er en del bedre.

Hva med å kjøpe noe annet enn en normalzoom til? F.eks en vidvinkelzoom eller en telezoom? Har du det fra før?

Skrevet

Canons egne 10-22 er klart å anbefale. Den er litt dyr i Norge sammenlignet med konkurransen fra f.eks. Sigma, men den er nok verdt det. Jeg har kun brukt det noen få ganger, sist på torsdag denne uken. Da fikk jeg lånt en som jeg gikk rundt på Nordnes med et par timer, og resultatene jeg så på Mac'en etterpå overbevist mht bildekvalitet. Farger, kontrast og skarphet var helt på topp. Bildene krever lite etterarbeiding fra min 20D, og det kan man ikke si om alle objektivene jeg har prøvd.

Skrevet (endret)

Det blir vel vidvinkel 11-20 og 70-200 til 300. Orginaloptikk til Canon er veldig dyrt i forhold til Tamron, Sigma og Tokina. Etter å ha lest endel på både norske og utenlandske sider sier de fleste at objektiver som har alt fra vidvinkel til tele inkludert i en linse ikke er å anbefale. 10-20mm er nok først på ønskelista.

Endret av Kveita
Skrevet

Har canon ef-s 10-22, 17-55 f2.8 is og ef 70-200 f4 L is usm og kan anbefale de varmt alle sammen. Spesielt 70-200 objektivet - det er sylskarpt!

Skrevet
Er Canon ef-s 10-22 bedre eller like god som Sigma 10-20 linsa.

Du finner en test av de to her:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/135/cat/11

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/171/cat/31

Med første overblikk over testene ser det ut til at Canon 10-22 er litt bedre men til en litt høyere pris også. Les de to testene og alle tilbakemeldingene fra brukere så får du nok bedre innblikk i svakheter og styrker med begge to.

Skrevet

Det virker som det er mange delte meninger om disse 2 linsene. Etter det jeg kan se etter å ha lest tilbakemeldinger fra de som har Sigma og Canon objektivene er Canon den skarpeste hele veien. Sigmalinsen er bedre bygd, billigere men er ikke like skarp mellom 10-15mm. Jeg så noen bilder som var tatt med Sigmaobjektivet av noen bygninger på 10mm og det så ut som bygget sto helt skjevt. Da blir det Canon jeg velger som vidvinkelobjektiv.

Skrevet
Jeg så noen bilder som var tatt med Sigmaobjektivet av noen bygninger på 10mm og det så ut som bygget sto helt skjevt.

Det vil nok se ca like skjevt ut med canon på 10mm....

Skrevet

At det blir litt forvrenging er vel vanlig på 10mm.

Har sjølv 10-20mm'en til Sigma og er veldig godt fornøgd med den. Har lånt den vekk no i helga og tilbakemeldingane har vore utelukkande positive.

Skrevet

Skal du til NY bør du se an hva du tar bilde av. Tar du mye portretter kan du jo kjøpe noen dedikert portrettobjektiver, eks 85mm

Har du smak for macro kjøper du det.

Eller tele om du trenger det .)

Skrevet (endret)

Jeg tar for det meste actionbilder da jeg jobber i brannvesenet i Oslo. Jeg har også hunder som jeg er mye ute i skog og fjell med så det blir mange natur og landskapsbilder. Tamronlinsa SP AF17-50mm F/2.8 er nok den linsa jeg kommer til å bruke mest men ha en 10-20 og en 70-200 med i sekken når jeg er ute på tur. Jeg hadde Nikon D70 før som er solgt og må jeg starte fra begynnelsen med innkjøp igjen.

Endret av Kveita
Skrevet (endret)
Jeg er veldig fornøyd med min Sigma 50-200 f2.8 HSM

Jeg tar masse bilder av hunden min :)

Jøss har du lagt på deg? ;)

Du mener vel 50-150mm f/2.8

Det er forøvrig et godt objektiv, og jeg skal selv ha en til sommeren; men da blir det den forbedrede utgaven (II); slev om det koster litt mer.

Tom

Endret av tomsi42
Skrevet

Mente den ja :)

Den tar knallbilder spør du meg. Og for de som er vant med fullformat eller slr kamera vil få noe av den samme brennvidden som de er vant med på et crop kamera :)

2272084026_ee6fd16cb7.jpg

2272084138_dbf4ecfda8.jpg

2272083910_71d5a55499.jpg

2271290775_cb39f279ae.jpg

Skrevet

Fin den, og jeg har som kjent null peil på etterbehandling av bildene. Der har du nok mye å hente om du er flink til dette.

Driver å setter meg inn i paint.net, men skjønner ikke dritten

Skrevet
Driver å setter meg inn i paint.net, men skjønner ikke dritten
Du må bare spørre, dersom det er noe du lurer på. Lag gjerne en ny tråd til Paint.net, så kan du få tips og hint der. Mye hjelp vil du få av å lese noen Photoshop-tråder også.
Skrevet (endret)

Jeg ser at veldig mange snakker varmt om linsene til Sigma og det er vel fordi dette er veldig god kvalitet til en rimligere pris en orginaloptikk. Hest og hund er vel det vi har mest bilder av. Kona og datteren er aktive med hest så det blir mye bilder av hester i forskjellige miljøer.

Bilde øverst er Canon Ixus 500

Bilde i midten er Nikon D70 med Nikon 70-300

Bildet nederst er Nikon D70 med Sigma 70-200 F/2.8

post-135125-1203331418_thumb.jpg

post-135125-1203331551_thumb.jpg

post-135125-1203331641_thumb.jpg

Endret av Kveita

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...