Gå til innhold

Overklokking av Asus EN8800GTS G92


Anbefalte innlegg

Mitt går på:

 

Core clock: 750mhz

Memory clock: 1060mhz

Shader clock: 1845mhz

 

Det er stabilt uten artifacts i 3dmark osv... men det klikker noen ganger når jeg starter opp pcen og det kommer striper på skjermen og pcen restarter seg selv, men da kjører den stabilt på samme klokken når jeg restarter og det gar glatt igjen.

 

Får 22-40fps i crysis på very high uten AA med vsync i 1080i.

 

Fått 16000 3dmarks 06 på 750mhz, med en q6600 på 3.4ghz.

Anbefaler deg å clocke ned litt, om du får slike problemer.

Ps folkens: har dere testet å voltmodde i nbitor? funker det? vet noen hva som er "safe" volts på gts 512? (g92).

 

Jeg tok min "safe clock" på asus sine TOP clockede kort, som såvidt jeg vet, er de som er høyest klokket fra fabrikk. De er også klokket høyere enn kommende 9800GTX på alt, utenom minne.. dvs. 740 GPU, 1800 Shader og 1035 minne (effektivt 2070)

 

Minnet er speccet til 2000mhz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg kjører nå:

http://www.techpowerup.com/gpuz/g3gb/

 

Sjekk her: 9800GTX:

http://www.techpowerup.com/gpuz/mr6hu/

 

Som dere ser, 6% OC i SW på Minne.

Øvrig OC har jeg gjort i bios og flashet.

 

Jeg lurer jævlig på hva som skjer om jeg endrer Device ID til: "10DE - 0612"

GPUZ_Exp.jpg

 

Ja, altså.. Endre device ID til 9800GTX :p

Må tenke på om jeg tør teste, hehe.. Må evnt låne meg et kort om det ikke funker så bra, for å flashe tilbake til min custom bios som ejg bruker nå..

 

Ps. 9800GTX har også G92 GPU, den kjører på lavere clocks enn et clocket 8800gts 512, men høyere minne (2200 effektive). Men nå har jeg kjørt stabilitetstest i 4200 sekunder, 1280x1024. Tempstyring på auto, da ligger gpu på 70 grader og kort på 58.

 

Jeg klarer å få den godt under 60 (nært 50) ved å overstyre viften.

Har vurdert å endre viftespeed i bios også.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Ny clock for meg:

800 Mhz GPU

2200 Mhz RAM (1100 x 2)

Shader er vel GPU x 2.5, som betyr 2000 MHZ Shader.

 

Ser ut som det funket knall, jeg tok flere benchmarks og økte en god del i lave res..

 

ps. jeg har for treg cpu for å teste noe rèell ytelsesøkning i høy res..

Men om vi ser at et 8800 stock vs 8800 OC er ca 7-10% differanse, så kan man vel tweake rundt 10-20% økning fra stock clock..

 

dvs.

640mhz -> 800mhz gpu

1600mhz -> 2000 mhz shaders

1800mhz -> 2200 mhz ram

 

Jeg har sendt inn en CPUid, samt jeg har tatt en bench i 640x480 på FurMark, som jeg har på siden der (for referanse).

 

Her er 740MHZ GPU, 1850MHZ Shader og 2200MHZ RAM:

EDIT: var feil url jeg skrev her :O må rote den frem i morgen, eller ta denne testen på nytt

 

Her er 800MHZ GPU, 2000 MHZ Shader og 2200MHZ RAM:

http://www.ozone3d.net/benchmarks/score.ph...12eaee434207b42

 

Ja, jeg vet.. liten differanse i speed, men i FPS var det faktisk ganske mye..

 

Jeg tror peak fps gikk opp med over 40!! Opp i over 260 i peak fps..

Yes, tok testen i 640x480 :p Pga min råtne dårlige cpu, lol.

 

Jeg burde egentlig tatt første testen med ram på 2070mhz også, som er OC speed til asus TOP kortet.

 

Ps. kortet mitt var et standard clocked Gainward kort.

For den siste clocken nå, med 800 på core, kjørte jeg viften manuellt på 99%. På de andre testene, lot jeg den kjøre auto.

 

På 99%, idler den på noe over 30 grader, på auto idler den også på litt over 30. På auto og 740mhz, 2200 Mem, så får jeg peak på 70 grader gpu, 50 grader kort.

 

Jeg kan selvsagt justere viften mauellt og allerede v/ 50-60% får man ganske lave temps og da er fremdeles lydnivå akseptabelt.

 

årsak til jeg låste på 99%, var egentlig det at jeg ville teste om clocken gikk fint, noe den gjorde (ingen artifacts elns).

 

Forrige clock, dvs. alt utenom GPu til 800mhz (fra 740), har jeg stabilitetstestet i games, så vel som stabilitetstest i 2timer og 13m., uten problemer og temp stabiliserte seg som sagt på ca 70 grader på gpu, v/ auto fan (40%), lukket kabinett.

 

Skal nevnes kabinettet mitt har insane mengde vifter og jeg har 2 x 80mm vifter som blåser kald luft inn i bakkant, rett til innsuget til gts.. 3 x 120mm vifter i front som suger inn, 1 x 80mm i topp som blåser ut, 1 x 120mm i bakkant V/ cpu som blåser ut, 2 x 120mm på cpukjøleren, 140mm vifte i corsair tx-750. Tror det var alt ja, hmm.. Men ja, rimelig bra airflow.

 

Jeg lurer på hvor mye man kunne spart på feks en duo-orb.. kjørt dutycycle opp og latt vær å fått støy.. lol... supert kort dette 8800gts g92 i alle fall!! gots to love it!

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Bench @ 1280x1024:

http://www.ozone3d.net/benchmarks/score.ph...eb5a8b839cf30dc

 

Obs! Den er litt knotete å bruke denne benchen..

1. Start furmark

2. Velg Benchmarking, fullscreen, 1280x1024, ingen MSAA. Velg også contest mode nede i høyre hjørne.

 

Så er det bare å kjøre den. På PC-en min, blir skjermen sort etter den er ferdig, pga. noe redraw problem. Men da bare trykker du langt ute i siden (du ser mus og kursør), så trykker du ctrl+alt+del.

 

Når du da får opp dialog eller whatever, så trykker du cancel...

 

Ps. jeg benchet her i vista 32bit, pentium d930 @ 4ghz (1066fsb), ballistix ddr2 pc8500 tracer minne (1066, 5-5-15) og da 8800gts 512 g92 @ OC+ (800/2000/2200)

 

Da ligger jeg på 44 plass av top 100, som må sies å være OK for en råttent dårlig CPU :p

 

Oversikt: http://www.ozone3d.net/benchmarks/furmark_scores.php

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Eg brukte HR 03 GT Med ein 120 MM vifte. Skal sjå om eg klare å presse med voltmod den over 800 på core men tru det vert vanskeleg

 

Min var maxed på Volt i "safemod" sån må voltmodde for å presse den lengre

heisann..

Så grom ut den kjøleren, jeg googlet den :-)

 

Hvilke minnekjølere bruker du sammen med den?

Hvor mange minnebrikkekjølere trenger man? må jo ha på spenningsreg også?

 

Jeg ser netshop har noen kobber-kjølere til minne, 150kr for 8 stk.. var litt pricey, men :p Saken er nemmelig den at jeg fant ut at Nbitor mest sannsynlig har en bug v/ min dutycycle endring på 8800gts g92 bios. Den endrer masse parametre bare du endrer min dutycycle og du ser det ikke før du åpner bios igjen.

 

Heldigvis merket jeg det før ejg flashet inn 800gpu, 2000 shader og 2200 mem, så jeg flashet bare opp til det jeg klarer max på auto-fan m/ stock cooling: 750 gpu / 1875 shader og 2200 mem... Er for all del en super clock i forhold til at kortet mitt kom som 640 / 1600 / 1800, men jeg vet at mo jeg bare hadde fått opp min dutycycle på 50%, så hadde jeg klart 800 stabilt på gpu (med margin!).

 

Klarte max 820 uten artifacts, m. shaders 2.5x, altså 2050 på shaders og 2200 mem.

Har vært oppe i enda mer på MEM, men det gir ingen ytelsesforbedring uten økt shaders..

 

dvs. jeg prøvde også 2240 på mem, gav 0 fps mer enn 1100 m. gpu på 820 og shaders på 2050.

820 gpu krever 80% konstant fan og det bråker litt med stock fan :p

 

anyhow.. dette har nesten blitt om til en tråd der jeg chatter med meg selv, hehe.. men ja, håper du kan fortelle meg hvor mange minnebrikekkjølere jeg trenger, samt hvor du kjøpte dine / hva du kjøpte.

Lenke til kommentar

Hehe har fylt med men har vore mye vekke.

 

Med HR 03 GT som eg kjøpte fra komplett

 

link : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343705

 

Får man med minnebrikke kjølara med pakken men limet funker ikkje så bra så lurt å kjøpe eigent (limpasta)

 

 

bruke 90 mm vifte no og kjøre

 

799 Core, 2030 Shader 2200 mem konstant

 

har 120mm men får så lite eksta ytelse uten prossesoren min så la den 90mm sveie i menst ;)

Lenke til kommentar
Hehe har fylt med men har vore mye vekke.

 

Med HR 03 GT som eg kjøpte fra komplett

 

link : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343705

 

Får man med minnebrikke kjølara med pakken men limet funker ikkje så bra så lurt å kjøpe eigent (limpasta)

 

 

bruke 90 mm vifte no og kjøre

 

799 Core, 2030 Shader 2200 mem konstant

 

har 120mm men får så lite eksta ytelse uten prossesoren min så la den 90mm sveie i menst ;)

supert! det er jo knallbillig for en god kjøler!

Jeg må kjøpe en utover i uken :)

Lenke til kommentar
Du kommer ikkje til å angre men pass på med minnebrikkkjølerne dei har ein tedens til å henge litt dårlig med den limen som kjem med pakken ;)

hei, de har ikke lim på komplett vel?

Jeg sleit med å få kjøpt lim på nettet for en tid tilbake. Fikk tak i Artic Silver lim på digital impuls i Oslo. Ettersom at dette limet leder både strøm og varme så må du være ekstremt påpasselig at du ikke får lim der det ikke skal være. Å feste sinks på minnebrikkene er en straight prosess enten om du bruker limplatene som sitter på sinks eller AS lim. Mener å huske det er 8 minnebrikker. I tillegg til disse så er det 4 sett med chipsett brikker som den originale kjøleren kjøler. Her må du være ekstremt påpasselig (tror det var her jeg drepte kortet mitt).

 

Grunnet plassproblemer + ekstra minne kjøling valgte jeg å bruke en vf-1000cu isteden for gromkjøleren dere bruker.

Lenke til kommentar
Du kommer ikkje til å angre men pass på med minnebrikkkjølerne dei har ein tedens til å henge litt dårlig med den limen som kjem med pakken ;)

hei, de har ikke lim på komplett vel?

Jeg sleit med å få kjøpt lim på nettet for en tid tilbake. Fikk tak i Artic Silver lim på digital impuls i Oslo. Ettersom at dette limet leder både strøm og varme så må du være ekstremt påpasselig at du ikke får lim der det ikke skal være. Å feste sinks på minnebrikkene er en straight prosess enten om du bruker limplatene som sitter på sinks eller AS lim. Mener å huske det er 8 minnebrikker. I tillegg til disse så er det 4 sett med chipsett brikker som den originale kjøleren kjøler. Her må du være ekstremt påpasselig (tror det var her jeg drepte kortet mitt).

 

Grunnet plassproblemer + ekstra minne kjøling valgte jeg å bruke en vf-1000cu isteden for gromkjøleren dere bruker.

Å ja, så jeg trenger flere brikker enn de som følger med kitet?

 

Jeg tok å bestillte litt fra komplett:

* 1 OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta, 3 gram

* 1 Intel Pentium® Dual-Core E2180 2.0GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan

* 1 Thermalright VGA Cooler HR-03 GT, ATI/nVidia

 

Skal prøve å clocke den E2180 noe insane :-) Blir spennende å se hva jeg klarer på den, 10x multiplier og laaav fsb org :) Håper jeg klarer 3.4++ ghz.

 

Ps. kjører seff ikke stock cooler på cpuen..

Blir bare midlertidig cpu mens jeg venter på e8400/8500, evnt e8600(?)

Lenke til kommentar
Skal prøve å clocke den E2180 noe insane :-) Blir spennende å se hva jeg klarer på den, 10x multiplier og laaav fsb org :) Håper jeg klarer 3.4++ ghz.

 

Ser ut til at det følger med alt du vil trenge for kjøleren.

http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...r03gt.htm#TYPE2

 

Lykke til med den straffing av prosessor. Hadde det faktisk mer gøy med den celeron’en jeg hadde mens jeg venta på E8400. Har for eksempel ikke testa hvor varm E8400’en kan være uten å bli ustabil og slikt.

Lenke til kommentar
Skal prøve å clocke den E2180 noe insane :-) Blir spennende å se hva jeg klarer på den, 10x multiplier og laaav fsb org :) Håper jeg klarer 3.4++ ghz.

 

Ser ut til at det følger med alt du vil trenge for kjøleren.

http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...r03gt.htm#TYPE2

 

Lykke til med den straffing av prosessor. Hadde det faktisk mer gøy med den celeron’en jeg hadde mens jeg venta på E8400. Har for eksempel ikke testa hvor varm E8400’en kan være uten å bli ustabil og slikt.

Ja, det er sant :-) Er morro å tweake en del.

 

Når det er sagt, så surfet jeg på dealextreme og kjøpte en del smått.

En av tingene jeg kjøpte var denne:

https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9994

 

I bunnen av mitt CMSTACKER kabinett, har jeg nemmelig "gitter", så jeg ser for meg at jeg da tar denne trakten ned dit og har 80mm vifte rett på kjøleren og muligens også en i bunnen der :-)

 

Bestiltle også div annet, som feks denne metallkjøleren:

https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9261

 

Om den ikke bråker for ille, vil den vel hjelpe ytterlig å spre varmen?

I tilfelle den bråker for mye, tok jeg også en annen vifte

https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5180

 

Får se om den duger :-) De påstår den skal være quiet, hehe..

 

Og to OT ting:

Litt minnekjøling https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4759 og en fankontroller:

https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5986

 

Yes, totalen ble på 185kr.. Hehe, ikke all verden.

Jeg tror dette kan bli bra.. Er selvsagt skeptisk til kvaliteten på viftene, noe som jeg anser som viktig, men jeg må teste. Kjøpte nemmelig en billig vifte på QXL en gang og dne er RIMELIG silent (120mm), som jeg bruker til å blåse over minnebrikkene mine.

 

Laget en adapter av en blokkeringsplate jeg hadde for diskettstasjon på en barebone :-)

Jeg har tenkt å teste å kjøre med og uten den trakten, dvs. "in case" luft vs "utside" luft.

 

Skal sies at jeg også har 2 x 80mm vifter som blåser inn kald luft nederst i kabinettet, så vel som 3 x 120mm i front, 1 x 120mm i bakkant som blåser ut, 2 x 120mm på cpu, 1 x 80mm i topp som blåser ut og da en 120mm som blåser på minnebrikkene.

 

mao. er det selvsagt ingne selvfølge at jeg vil tjene noe særlig på å bruke denne trakten, siden jeg har rimelig bra kontroll på luftutskiftning i kabinettet.

 

Men, tidne vil vise :-) *glede seg til å teste*

Lenke til kommentar

Fikk og monterte kjøleren i dag.

Idle temp er nå 32 grader, v/ 750 GPU, 1875 Shader og 2200 Mem.

 

Kan skrive under på at limen på minnebrikkekjølerene var rimelig dårlig.

Videre, manglet det lim på ene minnebrikkekjøleren.

 

Ellers fungerer det knall.

Jeg flyttet over monteringsklips fra noctua cpukjøleren min og flyttet en 120mm vifte over.

Fikk nemmelig også en e2180 i dag, som idler kaldt og godt :-)

 

Gleder meg til å tweake nå, hehe.

Lenke til kommentar
Fikk og monterte kjøleren i dag.

Idle temp er nå 32 grader, v/ 750 GPU, 1875 Shader og 2200 Mem.

 

Kan skrive under på at limen på minnebrikkekjølerene var rimelig dårlig.

Videre, manglet det lim på ene minnebrikkekjøleren.

 

Ellers fungerer det knall.

Jeg flyttet over monteringsklips fra noctua cpukjøleren min og flyttet en 120mm vifte over.

Fikk nemmelig også en e2180 i dag, som idler kaldt og godt :-)

 

Gleder meg til å tweake nå, hehe.

2200 mem, er det safe?

Lenke til kommentar
Fikk og monterte kjøleren i dag.

Idle temp er nå 32 grader, v/ 750 GPU, 1875 Shader og 2200 Mem.

 

Kan skrive under på at limen på minnebrikkekjølerene var rimelig dårlig.

Videre, manglet det lim på ene minnebrikkekjøleren.

 

Ellers fungerer det knall.

Jeg flyttet over monteringsklips fra noctua cpukjøleren min og flyttet en 120mm vifte over.

Fikk nemmelig også en e2180 i dag, som idler kaldt og godt :-)

 

Gleder meg til å tweake nå, hehe.

2200 mem, er det safe?

har kjørt det et par uker nå..

etter monteringen av kjølere nå, kan jeg kjøre ca 810 gpu..

 

Da har jeg en 120mm som kjører ned på hk og den bruker da kabinett-temp som referanse og den prøver å få ned temp til 30c. 100% dutycycle når den er 30-35c+. 60% om den har 30c eller lavere.

 

om jeg tar gpu opp i ca. 830, så får jeg artifacts.

 

CPUen ser ikke ut smo den drives særlig godt på nforce 650i sli hket..

Jeg klarte å clocke den til 4ghz, men det er litt random når den booter.

 

Samme med 3 og 3.5, såvel som alle andre clocks :S

Tror jeg må kjøpe meg nytt hk for å clocke den cpuen mer.. Evnt prøve noen eldre bioser.. Jeg kjører på 45nm biosen og dette er jo 65nm cpu, så jeg kan jo prøve et par andre versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...