Gå til innhold

Hvordan ta opp og se tv samtidig?


Anbefalte innlegg

Har dig.dekoder fra CD, og ønsker å koble slik at jeg kan se tv og ta opp samtidig. Nå har jeg prøvd noen varianter av forskjellige måter å koble på, men får det pokker ikke til!

 

Kan noen forklare hva jeg kobler hvor (jeg trenger det inn med teskje, er ikke veldig teknisk :-) La oss feks. si at jeg vi se tv digitalt, og ta opp analogt.

 

Jeg har:

-Dig. dekoder fra CD

-CRT tv med 3 scart tilkoblinger

- 2 løse scartkabler

-to antennekabler (en er med signalene fra kabeluttaket i veggen, en er løs til disp.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dig.dekoder fra CD, og ønsker å koble slik at jeg kan se tv og ta opp samtidig. Nå har jeg prøvd noen varianter av forskjellige måter å koble på, men får det pokker ikke til!

 

Kan noen forklare hva jeg kobler hvor (jeg trenger det inn med teskje, er ikke veldig teknisk :-) La oss feks. si at jeg vi se tv digitalt, og ta opp analogt.

 

Jeg har:

-Dig. dekoder fra CD

-CRT tv med 3 scart tilkoblinger

- 2 løse scartkabler

-to antennekabler (en er med signalene fra kabeluttaket i veggen, en er løs til disp.)

 

Har du dvd opptaker?

Eller bruker du gammeldags vhs maskin?

 

Du trenger ikke koble opptakeren inn i den dekoderen. Ta en scartkontakt fra opptakern og sett den i tv-en.

Lenke til kommentar

Eg ville vel heller ha gjort det slik:

Scart frå tv-utgang (ext1) på dekoder til tv.

Scart frå videoutgang (ext2) på dekoder til video.

Evt. analog antenne i video, og evt. laus antennekabel frå video til tv.

Dermed kan du ta opp sjølv om tv-en er av. Dessutan kan du ta opp frå den vanlege antenna medan du ser på parabol eller omvendt. Den sistnemnde mogelegheita forsvinn når det gamle bakkenettet vert sløkt.

 

Koplar du slik som eg seier treng du ikkje bruke fjernkontrollen til tv-en (anna enn for det gamle bakkenettet). Slår du på dekoderen vil tv-en skifte til signalet frå dekoderen. Spelar du av ein videokassett vil tv-en skifte til videosignalet enten dekoderen er av eller på (så lenge støpselet er i).

 

Edit: Dette føreset at dekoderen din har to Scartar.

 

Edit2: No tenkte eg parabol, men dersom du har kabel-tv må du vel gjere slik du har gjort det om du ikkje kjøper deg ein antennekabel til, slik at du har antennekabel frå dekoder til vhs og så til tv.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...