Gå til innhold

Sins of a Solar Empire - 4X RTS på episk skala!


Anbefalte innlegg

Dette spillet kom ut forrige fredag med veldig lite direkte dekning i spillmedia. Omtalene av spillet har begynt å få fart, og en 9.0 Editor's Choice Award og 4.5/5 stjerner hos Gamespy taler for seg selv. Ryktets hjul har spinner i full gang og spillerne strømmer på i det som er et utrolig billig og et av de beste RTS spillene jeg har opplevd.

 

Dette er et såkalt 4X spill, som betyr at slagmarken er i det ytre rom, og planeter er "koblet sammen" i såkalte Phase Lanes. I disse flytter man styrkene rundt i solsystemene, og åpner mulighetene for dype strategier. I spillet finnes 3 forskjellige raser, alle har dype Tech Trees, både på økonomi, kulturspredning, forsvar, skip og oppgraderinger.

 

Noen flere enn meg som spiller? Prisen på spillet er 50$ som for oss heldige nordmenn tilsvarer 250kr for øyeblikket, via StarDock's online store. Man kan kjøpe digital kopi så man laster ned spillet og får CD-Key til online tjenesten. Jeg og min nabo har begge skaffet dette og spilt noen virkelig gigantiske kamper, og siden det er tidlig i spillet er alle i gang med å finne gode strategier som fungerer mot forskjellige oppbygninger av flåter.

 

Link til Metacritic side for omtaler: Metacritic

 

Link til hjemmesiden: www.sinsofasolarempire.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller det i nettverk med en kamerat. Det har blitt mye seine kvelder denne uka for å si det sånn. "Bare litt til" syndromet og så er klokka plutselig halv ett og man må tidlig på jobb dagen etter :)

 

Utrolig kult spill. Skalaen er virkelig episk og grafikken er nydelig. Håper de kommer med expansions etter hvert :)

Lenke til kommentar
Dette er et såkalt 4X spill, som betyr at slagmarken er i det ytre rom,

 

 

helt enig med det du sier, veldig artig spill. Med dette og GalCiv2 så har en galaktisk diktator alt man kan ønske seg :)

 

Skal bare komme med en liten rettelse:

4x betyr: eXplore, eXpand, eXploit and eXterminate, så trenger nødvendigvis ikke være i det ytre rom. Godt eksempel på 4x spill er civilization serien

Lenke til kommentar

Spillet er interessant ut. Lurer på en ting, godt eksempel på 4x spill er civ serien blir det nevnt over, vil det si at om jeg har spilt civ4 f.eks så vil jeg skjenne meg igjen her? altså spillet er omtrent som civ bare at det er i det ytre rom?

 

Edit: Er det noen som har sett spillet i butikkene enda? eller er eneste måte å kjøpe deg for øyeblikket igjennom stardock store'n? og er det noen som har hørt om spillet kanskje kommer til steam?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Spillet er ikke spesielt likt civ-spillene tror jeg (har aldri spilt noen av dem). Sins er jo et sanntidsspill, mens civ-spillene er turbaserte hvis jeg husker riktig.

 

Tror ikke det har blitt lansert i europa enda, men jeg er ikke sikker. Men å kjøpe spill fra TotalGaming (stardock sin tjeneste) er totalt problemfritt, og med dagens dollarkurs koster spillet bare 250 kr. Det er vel heller tvilsomt at det skulle komme til steam siden totalgaming og steam er direkte konkurrerende tjenester.

Lenke til kommentar

Piratene går etter de med høyest bounty på seg når klokka har gått ned.

 

Må bare advare folk om at det ikke er noe singleplayer campaign på dette spillet, men er visst nok noe rykter om at de skal lage det etterhvert.

 

Ellers er spillet genialt, kanskje lagt litt mer vekt på kamp enn diplomati, noe som er litt synd.

 

Jeg tror ikke spillet har noen lanseringsdato i Europa ettersom jeg mener å ha lest på forumet at de ikke har noen til å utgi spillet her.

Lenke til kommentar

Til folk som lurer på hvordan gameplayet er, så må man vel nesten si at dette kan sammenlignes litt med Supreme Commander. Mye av oversiktselementene er like, og det er like lett å flytte seg rundt i galaksen mens man zoomer ut og inn. Man får litt av den samme følelsen av selve krigingen i spillet også synes nå jeg.

Lenke til kommentar

har spillt dette en god del nå, og må si at jeg hater det. Rett og slett fordi jeg ikke klarer å slutte å spille dette forbanna spillet!!!! :p.

Dette er det første spillet på lenge at jeg har liggi i senga og tenkt på hva jeg skal gjøre for å ta over de resterende planetene på best mulig måte. Vanligvis liker jeg ikke slike spill i det hele tatt, men dette tok meg rimelig bra på senga.

 

spillet er ikke i butikkene her til lands fordi de ikke har noen utgiver i europa enda, og vil antakeligvis heller ikke få det. Jeg kjøpte det online (sinsofasolarempire.com) og angrer ikke et sekund.

 

utrolig bra spill!

Lenke til kommentar

Frister veldig, er ingen som har lyst til å dele litt mer info om spillet? hva du syns osv...? evt. link til et eller annet spennende.

 

Edit: Dere som har kjøpt spillet, gjorde det igjennom stardock sin tjeneste? kjøpte dere digitalt eller digitalt+box(mener det var noe slikt at man også kunne få spillet tilsendt?)

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Kjøpte det via TotalGaming (stardock), og har lenge vært kunde der. Gidder ikke betale ekstra for boks, vet ikke om det kanskje er ekstra dyr porto, og kanskje risikerer man å måtte betale mva også? Ikke vet jeg. Nedlastningen funker i allfall veldig godt. Jeg lastet det ned innen et par timer av lanseringen og jeg fikk konstant 10 Mb/s (som er maks linjekapasitet her), så kvaliteten på tjenesten trenger du i allfall ikke å uroe deg for.

 

Selv liker jeg generelt sett ikke clickfest-type strategispill (RTS ala red alert, supreme commander, warcraft etc.), men Sins syns jeg ikke lider av dette syndromet. Man har gode muligheter til å stille på hastighet, og med kartdesigner kan man lage egne kart slik at reisetiden mellom planeter kan bli så lang som man vil.

 

Jeg kan jo kjapt beskrive hvordan spillet foregår i tilfelle noen er interessert. Spillet foregår altså i verdensrommet, og på et kart kan man ha 1 eller flere stjerner, hver med et sett planeter rundt seg. Rundt hver planet er det en gravitasjonsbrønn (sirkulært område) hvor taktiske slag foregår. Man bygger også opp infrastruktur på planetene for å øke befolkning og inntekt. Rundt planetene kan man bygge fabrikker, forsvarsbygninger osv. Planetene er koblet til hverandre via såkalte "phase lanes" som skipene kan reise langs. Selve UI-en er veldig slick med fin zooming som kan sammenlignes med supreme commander. Dette funker helt nydelig med en logitech mus med free-spin hjul i allfall :).

 

Selv spiller jeg ikke flerspiller, men det ser ut som om folk syns det er moro. De tre rasene ser ut til å være ganske greit balansert med hver sine styrker og svakheter. Jeg syns i allfall det er veldig moro i single player. I tillegg kan det nevnes at spillet ikke har noen form for irriterende DRM (men man må bruke stardock central for å laste ned oppdateringer, noe som er helt smertefritt). I tillegg ser det ut som om planene er å støtte spillet framover på samme måte som stardock gjør med Galactic Civilizations 2, så forhåpentligvis blir det mange snæxy oppdateringer framover.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Takker for flott info om spillet @dravisher.

Har noen flere spørsmål på lager.

Er det stor fokus på bygging i spillet? altså kan jeg bygge store "imperium" med massivt forsvar? eller ligger hovedfokuset bare på å bygge opp den best mulige flåten av ship? lettere sagt, hvor stor rolle har bygging av ting rundt planetene?

 

Edit: Er nemlig glad i, når det kommer til rts spill, å lene meg tilbake å bygge basen min så stor og praktfull som mulig.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Det er mulig du vil bli litt skuffet på det punktet. Det er begrenset hvor mange bygninger som kan bygges rundt en planet, man har et visst antall "logistics points" for de to klassene av bygninger (taktisk og økonomisk/fabrikker). Derfor er det ikke mulig å bygge opp stasjonære forsvar nok til å stå imot en skikkelig flåte. Forsvarsbygninger passer heller til å gi litt ekstra forsvarsevne sammen med en flåte, eller for å motstå små flåter.

 

Man ender altså ikke opp med å bygge så forferdelig mange bygninger rundt hver planet, men det tar allikevel litt tid å få en planet helt opp å kjøre med alt av bygninger man vil ha, så basebyggingen havner ikke helt i baksetet. Det er bare ikke lagt opp slik at man kan fokusere maksimalt på basebygging. Selv syns jeg det blir en fin balanse.

Lenke til kommentar
Takker for flott info om spillet @dravisher.

Har noen flere spørsmål på lager.

Er det stor fokus på bygging i spillet? altså kan jeg bygge store "imperium" med massivt forsvar? eller ligger hovedfokuset bare på å bygge opp den best mulige flåten av ship? lettere sagt, hvor stor rolle har bygging av ting rundt planetene?

 

Edit: Er nemlig glad i, når det kommer til rts spill, å lene meg tilbake å bygge basen min så stor og praktfull som mulig.

 

På hver planet/asteroide har man et visst antall Logistics slots og Tactical slots når man oppgraderer de. På logistics kan man bygge research labs, trading posts, frigate factory osv, mens på Tactical slots kan man bygge defense cannons, hangar defeses osv. Hver bygning krever så og så mange slots. Så man kan f.eks bruke en hel planet til forsvar. Si du har en planet i en flaskehals der fienden må gjennom for å nå deg, bygger du masse defense der.

 

Researchen går jo også på warfare eller imperium, hver av de to med 3 subkategorier igjen.

 

Poster noen screenshots (grafikken er på low grunnet massive styrker i multiplayer) fra en laaang runde vi hadde igår. Tok helt av på slutten da alle samlet seg for å ta pirate-basen helt til slutt. Hadde ikke mye over 5 fps der for å si det mildt :D

 

Lenge siden jeg har hatt det så morsomt med et spill :) Definitivt verdt et kjøp!

 

screenshot52xj2.jpg

screenshot62ih7.jpg

screenshot142ae8.jpg

 

Vi angriper, skipene kommer inn, flere og flere...

screenshot162kr7.jpg

screenshot172vu4.jpg

screenshot182hl6.jpg

screenshot212qb8.jpg

 

Det tar av..

screenshot222rc9.jpg

screenshot232ko0.jpg

 

Star systemet vi erobret fra fienden.

screenshot242lp9.jpg

 

Etter vi hadde tatt piratene måtte vi jo selvfølgelig bryte alliansen vår og se hvem som vant :p

screenshot272at9.jpg

Lenke til kommentar

Flotte bilder @Saddlefall, ser helt klart ut som at kampene blir nokså episke med såpass mange units.

 

Ble til at jeg kjøpte spillet, må si det jammen har fått presset mye content inn i forhold til størrelse på spillet(mappa mi målte 1.5gb). Hakke fått spilt så utrolig mye, gått igjennom en tutorial, og utrifra det så virker combat spennende værtfall.

Lenke til kommentar

Stilig Nitrius! Legg meg gjerne til som friend i Ironclad Online. Det gjelder dere andre som spiller også, navnet mitt der er Jext. Jeg og en kamerat har veldig lyst til å få spilt litt 2on2 kamper mot andre som også spiller sammen. Når det blir oss to mot tilfeldige folk som joiner gamen blir det lite motstand siden dette er et spill hvor teamplay virkelig skinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...