Gå til innhold

- Iphone-brukere er surfegale


Anbefalte innlegg

Vel, jeg drasser rundt med macbooken (jepp, et apple-produkt) uansett i forbindelse med skole, og en mobil i lomma. Ikke det at jeg hører på musikk konstant heller da, så det er egentlig ingen problem for mitt vedkommende.

--

 

Hvordan er batteriet i iPhone? Har det lang stand-by-tid?

er batteriet lett å bytte ut? Har iphone ekstra plass til minnekort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
multitouch, hva skal en med det?

Du har åpenbart aldri brukt en iPhone eller iPod Touch, så da foreslår jeg at du gjør det før du kommenterer med et snev av teoretisk kunnskap om et emne. Fakta er at multitouch gjør surfingen til en lek, noe som igjen fører til økt bruk. Not exactly rocket science.

 

tingen er at det allerede er en lek, så jeg ser rett og slett ikke hva multitouch gjør, som øker graden av lek.

 

pokker og, eneste grunnen til at en trenger zoom på saken er fordi skjermen er såpass lavoppløst vs fysisk størrelse.

 

ja, multitouch er kjekt å ha, men jeg ser ikke hva det gir utover ett punkts berøring på en så liten skjerm. på noe på størrelse med ms surface, hvor en kan ha ett helt tastatur så begynner det å bli noe annet, siden en da gjerne har begge hender fri, og kan bruke alle finger til å trykke samtidig om en så ønsker.

Lenke til kommentar

hobgoblin: Nå bruker jeg multi-touch-funksjonene i Safari ganske sjeldent fordi dobbelt-tapp på skjermen fungerer ganske greit til å zoome inn på kolonner o.l. Men når man først surfer på rare nettsider og skal se nærmere på ting som ikke er plassert i kolonner, slik at browseren sliter med å tolke hvordan den skal zoome, kommer multi-touch til sin rett. Det fungerer spesielt bra når man titter på bilder i browseren. I tillegg åpner multi-touch for ubeskrivelig mange muligheter i diverse applikasjoner som kan lages for telefonen. Se bare på den youtube-lenken jeg postet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

og igjen så blir multitouch zoom løsning på enhetens lavoppløste skjerm.

 

og ja, morsom video, men det gjør likevel ikke multitouch til guds/apple/jobs gave til menneskeheten. til det er enheten for liten. som jeg skrev, multitouch gir mening på en fastmontert enhet som en kan bruke begge hender på (ms surface eller lignende). når en knapt kan bruke 2-3 fingre, da blir det mer en morsom gimik.

Lenke til kommentar

Hehe ... Multi-touch er bedre enn ingen multi-touch uansett størrelse på skjermen. Det kan man ikke argumentere mot. Funksjonen er jo ikke i veien, og av og til har man god nytte av den, og som man ser åpner teknologien for at det kan utvikles programmer som aldri før ville fungert tilfredsstillende på mobile enheter. Som f.eks. piano-applikasjonen, gitar-applikasjonen, PhotoBoard-applikasjonen, VNC, diverse spill osv. Og mer kommer etterhvert som utviklerne begynner å tappe av mulighetene.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Har en historie fra i går som sikkert kunne vært en reklame for iphone. Min tante driver pensjonat og ringte meg fordi en av gjestene ikke klarte å koble seg på det trådløse nettverket med pc`en sin. Hun måtte inn på mailen for å finne ut når hun skulle møte et sted. Alt var i orden med nettverket, så jeg koblet på med iphone logget på mailen hennes og fant ut det hun trengte. haha det var til og med outlook express mail hun brukte.

Lenke til kommentar
Gundotra tror at hvis andre mobilbrukere følger Iphone-brukerne i mengden surfing med mobilen

..men det gjør de ikke, i alle fall ikke før de andre produsentene klarer å lage en nettleser med et lignende genialt interface, som jo er grunnen til at iPhone-brukere surfer mer enn andre.

Både Nokia og Opera gjorde det browseren på iPhone gjør lenge før iPhone kom, så det er ikke browseren i seg selv. Det er nok mer det at resten av telefonen legger til rette for surfing. Nokia, Samsung, osv. må rett og slett skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Det hjelper lite Marasmus, andre er fast bestemt for å være evig kritisk mot iPhone!

 

ikke så mye kritisk som realistisk.

 

iphone er bare enda en mobil surfeenhet, men om en skal tro pressen og visse postere her på tråden så fant apple opp konseptet i det dem lanserte telefonen.

 

Men kan man ringe med N800?

 

og skjermen er på langt nær lavoppløst. 480x320 fordelt på 3.5" er mer enn bra nok og slår de aller fleste mobiler, både på størelse og pixel per tomme. Ja, N800 har 800x480 på 4.2 tommer, men mange vil også mene at det blir i det minste laget. Uansett, begge har knall skjerm

 

Når det kommer til surfing, så er det en fryd å surfe på iPhone! Jeg kan ikke si noe om N800 egentlig, men regner med at den også er god å surfe på. Multitouch er vel og bra å ha, og nyttig, men man kan leve uten det. Men det betyr ikke at det er unødvendig? Det gjør surfingen mye lettere og mer brukervennlig, og åpner muligheten for massevis av spill og custom apps på iPhone.

 

Merk, jeg sier ikke at N800 er dårlig, men iPhone vinner uansett, ettersom N800 er en PDA, som man ikke kan ringe med eller sende meldinger. I tillegg så har ikke N800 EDGE, 3G eller Super3G, så den kan ikke være på nett andre steder enn der det er wifi, noe iPhone kan.

 

iPhone har den desidert beste surfeløsningen som finnes til mobiler. Kanskje N800 er bedre på en del punkter, bl.a. at den har større og bedre oppløst skjerm, men du kan ikke ringe med den, og den er stor.

 

Alt i alt ville jeg lett tatt en iPhone fremfor en N800, nettop fordi det er en telefon med veldig mange features som man finner i PC og PDA. Men iPhone er ikke perfekt. Den har ikke 3G, den har ikke veldig bra kamera, den er ikke veldig teknologisk avansert (bortsett fra skjermen, CPUen som kjører 620Mhz og minnet på 512Mb) og den har ikke den beste batterilevetiden etter min mening. Den siste kan gjøres veldig mye med, ettersom så lenge man skrur av WiFi når man ikke bruker det, skrur ned baklysstyrken til rundt 50% og 1 min tastlås, så øker batterilevetiden til langt over godkjent, men for meg som har alt på, med unntak av blåtann, så må jeg lade den annenhver natt. Men så bruker jeg den en god del og da.

 

Det som gjør at iPhone er så eksremt populær og alle liker den, er at for det første, det er et Apple-produkt. I tillegg har de brukt millioner på markedsføring. Utendom disse to, så er resten pga.ø telefonen selv. Ja, den har ikke det beste kameraet, ja den har i praksis ikke Bluetooth (kan BARe brukes med Apples eget hodesett) og ja den har ikke features som MMS og 3G.

 

Men av alle disse, så bruker de aller fleste det omtrent aldri! EDGE holder i massevis for de som vil surfe via. mobilnett, MMS er på vei ut, jeg kjenner over 5 stk med iPhone, og ingen av de savner MMS i det heletatt, og brukte det heller ikke før de fikk iPhone, og kameraet duger til det et mobil-kamera skal duge til. Det eneste man kan savne litt, er Bluetooth, men man kan lett leve med det, pluss det er folk som jobber med å "låse opp" bluetooth, så man kan bruke alle håndsett og koble til andre telefoner. Men det var manglene. Det som den har, som de aller fleste konkurrentene ikke har, er det geniale menysystemet. Det slår alt av Symbian, Windows mobile og andre mobil-OS. Den har den ekstremt gode skjermen, mye pga. multitouch, og måten de har implementert touch til å navigere. Sist, men ikke minst, så er den rask, noe de fleste har savnet i noen år. Jeg har enda ikke opplevd noe merkverdig lagg på min iPhone.

 

Det er også forrykende lett å installere tredjepartsprogrammvare. Det gjør en direkte fra telefonen. her trenger man ingen kabler, eller noe PC å gå gjennom. Fort går det også.

 

Bare for å oppsummere, så er det pga. iPhone er så brukervennlig, at den er så poplær. Og slutt å sammenlign N800 med iPhone. N800 er en PDA, du kan ikke ringe med den (ser bortifra Skype og lignende her, ettersom jeg ikke ser på det som ringe, og det krever WiFi-tilgang)

 

N800 er nok veldig bra til det den er laget til (med unntak av videoavspilling), men igjen, det er også iPhone. Tingen er at de er laget til to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Det som den har, som de aller fleste konkurrentene ikke har, er det geniale menysystemet. Det slår alt av Symbian, Windows mobile og andre mobil-OS.

Ha! Den var god. Si meg...

Er OSet på iPhone åpent?

Kan du installere egne programmer uten å hacke den?

Kan du endre menyoppsettet?

Kan du installere Themes?

Kan du lage mapper?

Kan du tilpasse eller endre noe som helst i menyene til iPhone, annet enn å stokke om på ikonene?

 

Du trenger ikke svare en gang, jeg kan svare for deg. iPhone: NEI. Symbian/Windows Mobil: JA.

iPhone sitt OS kan ikke en gang sammenlignes med andre smarte OS da iPhone sitt OS ikke er smart i det hele tatt og gir deg ca like mange muligheter som en generelle Java-telefon. Minus muligheten for å installere java programmer selvsakt.

 

Det er også forrykende lett å installere tredjepartsprogrammvare. Det gjør en direkte fra telefonen. her trenger man ingen kabler, eller noe PC å gå gjennom. Fort går det også.
Venligst nevn en eneste smarttelefon som ikke har denne muligheten.

 

Og slutt å sammenlign N800 med iPhone.
HVA? det er det jo DU som gjør, og ingen andre :lol: Skjønner ikke hvorfor du sammenligner med akkurat N800 egentlig. Det er slett ingen mobiltelefon. Er det bare fordi den er laget av Nokia? Kan jo like gjerne sammenligne iPhone med en Nokia TV da, eller Nokian Dekk.
Lenke til kommentar

angående N800 så var det jeg som brakte den på banen. det fordi det virket på meg som de fleste brukte wifi i iphone eller ipod touch til å surfe, ikke edge oppkoblingen til iphone. og når en først benytter wifi så stiller N800 og iphone i samme løp etter min mening.

 

forøvrig kunne apple fint ha spart seg å laget en iphone om dem hadde gitt ipod touch bluetooth...

 

men så er har jeg den oppfattelse at apple selger utenfor usa nærmest som en ettertanke, og dermed har ganske amerikanske skyggelapper. og siden amerikanske mobiloperatører er kjente for å nærmest fjerne alt av nyttige funksjoner når det gjelder bluetooth i de telefoner de slipper til i sine nettverk så...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...