Gå til innhold

Sikreste vei til ny bil og fint hus i ung alder?


Anbefalte innlegg

Heihei

 

Lurer på hva dere mener er den sikreste veien til god inntekt så fort som mulig, min definisjon av god inntekt er da at man kan kjøre en ny bil i 400-500.000 kroners klassen og bo i normal / fin standard i en av norges "småbyer" helst lenge før fylte 30, lån man jo såklart regne med å ha, men man skal alikevel ha råd til det også.

 

Selv tror jeg og mener at jeg har sett meg ut en fornuftig vei, 3 år på BI for så å starte å jobbe som Eiendomsmegler, dersom jeg har viljen og evnen til å jobbe mye og lykkes, noe jeg tror selv jeg har, så er vel dette en ganske "sikker" vei for å få en god inntekt ? Forutsatt at det ikke skjer noe helt uventet på boligmarkedet og slike ting.

 

Noen som har noen andre tips / forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikkreste vei er vel å ha en styrtrik pappa :p

 

Men aksjemegler, eiendomsmegler og slike tvilsomme yrker er vel veien å gå.. men du må i såfall stå på for å lykkes - veien ned er svært kort.

 

Husk at du også skal leve mens du studerer, og starte med en vesentlig minus på kontoen.. med mindre du har en rik pappa eller jobber deg igjennom hele studeit.

Lenke til kommentar

Femårig utdannelse med gode karakterer, gjerne innen økonomi eller realfag. Jobb hardt og du vil bli rikelig belønnet. Eiendomsmeglere har vi flust av i Norge, og deres høye lønnsnivå er konjunkturbetinget. Det er i dag ansatt alt for mange eiendomsmeglere i forhold til hva en normal situasjon tilsier, og den nådeløse dommen fra økonomisk teori er at alt vender tilbake til likevekt. Det er med andre ord langt fra sikkert at du sitter med flott hus og dyr bil før fylte 30. Hadde du derimot gått ut av handelshøyskole med femårig utdannelse i dag hadde du tjent 500 første året, og ca doblet lønna på ti år år. Forutsetter vi at du startet som 20-åring kan man estimere at lønnen er ca 750 i året ved fylte 30. Skulle være mulig å kjøpe både hus og bil med en slik inntekt.

Lenke til kommentar
Femårig utdannelse med gode karakterer, gjerne innen økonomi eller realfag. Jobb hardt og du vil bli rikelig belønnet. Eiendomsmeglere har vi flust av i Norge, og deres høye lønnsnivå er konjunkturbetinget. Det er i dag ansatt alt for mange eiendomsmeglere i forhold til hva en normal situasjon tilsier, og den nådeløse dommen fra økonomisk teori er at alt vender tilbake til likevekt. Det er med andre ord langt fra sikkert at du sitter med flott hus og dyr bil før fylte 30. Hadde du derimot gått ut av handelshøyskole med femårig utdannelse i dag hadde du tjent 500 første året, og ca doblet lønna på ti år år. Forutsetter vi at du startet som 20-åring kan man estimere at lønnen er ca 750 i året ved fylte 30. Skulle være mulig å kjøpe både hus og bil med en slik inntekt.

 

Noen spesielle studier å anbefale? Har selv tenkt på Økonomi, syns det virker spennende. Men vet ikke helt hva jeg kan "bli" da, eller hvilke studier jeg bør velge.

Lenke til kommentar

Skal du studere økonomi, og har gode karakterer, går du siviliøkonomstudiet på NHH (Økonomi og Administrasjon). Du kan bli veldig, veldig, veldig mye forskjellig, og du nærmest vasser i jobbtilbud ved endt utdannelse om du er god.

Eventuelt så er jo industriell økonomi og ledelse ved NTNU ganske ettertraktet det også. Eller en mer "vanlig" sivilingeniørlinje. Du må gå etter interesser, det er viktigere enn du tror. Interesserer du deg ikke for fagfeltet blir du aldri god.

Lenke til kommentar
De fleste lærebøkene er på engelsk. Mesteparten av undervisningen er på norsk.

 

Okei, takker :)

 

Gjelder det samme for eiendomsmeglerstudiet?

 

Vet du / dere noe om hvordan jobbmulighetene og eventuelle lønninger forandrer seg om jeg tar 3-årig bachelor eller 5-årig master i f.eks Økonomi og Administrasjon ?

Lenke til kommentar
Skal du studere økonomi, og har gode karakterer, går du siviliøkonomstudiet på NHH (Økonomi og Administrasjon). Du kan bli veldig, veldig, veldig mye forskjellig, og du nærmest vasser i jobbtilbud ved endt utdannelse om du er god.

Eventuelt så er jo industriell økonomi og ledelse ved NTNU ganske ettertraktet det også. Eller en mer "vanlig" sivilingeniørlinje. Du må gå etter interesser, det er viktigere enn du tror. Interesserer du deg ikke for fagfeltet blir du aldri god.

Kunne du nevnt noen jobber man kan bli? Kunne vært interessant å vite nemlig. Lest litt på NHH sine sider, men ikke funnet noe relevant enda.

Lenke til kommentar
Kunne du nevnt noen jobber man kan bli? Kunne vært interessant å vite nemlig. Lest litt på NHH sine sider, men ikke funnet noe relevant enda.

 

Alt mulig rart er en dekkende beskrivelse. Man kan velge ulike spesialiseringsretninger, og det er ofte typiske karriereveier ettersom hvilken spesialisering man velger. Veldig mange starter innen revisjon og konsulentbransjen, men man kan bli alt fra trainee i store selskaper til aksjemegler.

Lenke til kommentar
De fleste lærebøkene er på engelsk. Mesteparten av undervisningen er på norsk.

 

Okei, takker :)

 

Gjelder det samme for eiendomsmeglerstudiet?

 

Vet du / dere noe om hvordan jobbmulighetene og eventuelle lønninger forandrer seg om jeg tar 3-årig bachelor eller 5-årig master i f.eks Økonomi og Administrasjon ?

 

Man har flere muligheter når man tar en 5-årig mastergrad, da mange selskaper ikke vil vurdere deg før man har fullført en master (de aller fleste konsulentselskapene blant annet). Men, om man er skolelei etter 3-år er det selvfølgelig en mulighet å starte litt lavere i en bedrift, og jobbe seg oppover. Man kan fort hoppe noen steg i en større bedrift i løpet av de 2-årene man bruker på en master.

 

Men, begynnerlønnen er høyere hvis man tar et 5-årig studie kontra et 3-årig. Hva begynnerlønn er for de forskjellige studiene kan man finne ut av ved å se på de forskjellige lønns- og arbeidsundersøkelsene som blir utarbeidet av skolene. I disse undersøkelsene finner du også ut av hvilke industrier/bedrifter studentene fra denne skolen begynner i.

 

Lønnen for eiendomsmeglere er ikke så bra som du kanskje har fått inntrykk av, da snittlønnen er betraktelig lavere enn topplønnen (se på median-lønn da det er mange utliggere i begge ender av skalaen). Da det meste av lønnen i dette yrket er basert på provisjon så vil mye avhenge av hvor man vil jobbe og hvor mye man vil jobbe i tillegg til at man må være en god selger.

Lenke til kommentar

Vanskelig å få lån når man er selger også ;)

 

Det du må fokusere på er å finne noe du liker å holde på med/tror du liker å holde på med.. Tekniske fag? Økonomi? Kultur? osv.. Er mye forskjellig.

 

Felles for alt er at du må ha en meget god "ståpåvilje" og sette deg mål hele veien. Når du har nådd et mål setter du deg nye, osv. osv., ingenting er gjort over natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...