Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Døgnrytmen min er øydelagd!


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Eg har over ei tid innarbeidd ein ganske skrudd døgnrytme. Eg legg meg i 2-3 tida om natta, og står opp att 07.40. Dette er alt for lite søvn har eg høyrt, og eg merkar det sjølv. Eg har prøvd å leggje meg tidlegare, men då klarer eg ikkje å sove før i dei tider eg vanlegvis legg meg.

 

Alt dette går ut over skule og andre ting. Eg har 10 minutt på meg til å nå bussen som går 07.50, og då får eg jo ikkje ete noko frukost. Eg er òg forferdeleg trøytt gjennom heile skuledagen.

 

Kva skal eg gjere? Eg har ikkje lyst å ende opp som eit sløvt pillevrak :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier også og hoppe over når jeg skal snu døgnet, som jeg gjør ca 1 gang i uken. Sto opp klokken ni i morges, så skal jeg på jobb kl 03 inatt. Har ikke tenkt å sove før jeg kommer hjem fra arbeid i 11 tiden imorgen. Siden jeg da er trøtt kommer jeg til å sovne på et blunk, og vips så er døgnet snudd. Det er litt slitsomt, men alle klarer holde seg våken i 20-30 timer hvis de vil.

Lenke til kommentar
Eg har over ei tid innarbeidd ein ganske skrudd døgnrytme. Eg legg meg i 2-3 tida om natta, og står opp att 07.40. Dette er alt for lite søvn har eg høyrt, og eg merkar det sjølv. Eg har prøvd å leggje meg tidlegare, men då klarer eg ikkje å sove før i dei tider eg vanlegvis legg meg.

 

Alt dette går ut over skule og andre ting. Eg har 10 minutt på meg til å nå bussen som går 07.50, og då får eg jo ikkje ete noko frukost. Eg er òg forferdeleg trøytt gjennom heile skuledagen.

 

Kva skal eg gjere? Eg har ikkje lyst å ende opp som eit sløvt pillevrak :cry:

Jeg legger meg omtrent på samme tid som deg, men må stå opp noen dager før og noen dager senere. Jeg syns ikke det er et veldig stort problem, men noen ganger prøver jeg å snu det tilbake, og da gjør jeg det slik som er nevnt tidligere, eller jeg gjør det hvis jeg har gjort noe slitsomt på dagen og har sjanse til å sovne tidlig. F. eks. som i går; da hadde jeg vært i Korketrekker'n og da ble det en del løping i bakken så da fikk jeg lagt meg 22.00 og sovna litt senere.

(:

Lenke til kommentar

Idag skal jeg snu døgnet tilbake til "normal" rytme i noen dager, så nå ha jeg vært våken i 25 timer and counting. regner med å legge meg i 11-12-01 tiden ikveld:) Bra sliten i øynene nå, men kommer seg om en time to. Hvordan går det med deg da Kalv, funnet ut av dette?

Lenke til kommentar

Bruker å snu døgnet jeg å når rytmen er helt på bærtur. Bruker som oftest å døgne fra lørdag til søndag og legge meg tidligere på søndagen og være nogenlunde opplagt på mandagsmorgen. Snur døgnet like mye hver helg, lærer aldri, jeg er laget for å være oppe om natten og jobbe nattskift. :)

Lenke til kommentar

Forferdelig med ødelagt døgnrytme. !

Jeg kjenner selv problemet, jeg klarer heller ikke sove når jeg legger meg tidelig.

Men det hjelper med:

1. Være ute i frisk luft og være fysisk aktiv

2. Drikke et glas kaldt melk eller "God natt" te før du skal legge deg.

3. Bruke sove-briller

Sove-briller hjelper mye så du ikke ligger og ser rundt i rommet og tenker på du skal lukke øynen. Du kan kjøpe de i HogM for max. 20 kr

4. Skriv ned ting du skal huske og gjør neste dag, så ligger du ikke og tenker på det

 

God natt og sov godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...