Gå til innhold

Hvor gammel mat spiser dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan steke kjøtt den dagen det går ut og spise restene neste dag, men jeg gjør ikke noe mer enn det. Lar kjøtt ligge i én dag i kjøleskapet, pakket godt inn i et plastpose med minimalt med luft, til nøds halvannen dag, men det tilhører sjeldenhetene.

Middag pakket inn spiser jeg i løpet av neste dag.

 

Melk som har gått ut på dato kaster jeg veldig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melk kan jeg helt fint drikke om den er 1-2 uker over dato, er sjelden noe galt med den uansett.

Samme med pålegg og slik, spiser det meste om det har gått over "dato". Med mindre det er noe som tyder på at det virkelig er ødelagt.

 

Men kommer det en bitte liten flekk på frukt og lignende så er det gjort altså. :p Spesielt bananer med brune flekker, det takler jeg ikke.

Endret av Demonfudge
Lenke til kommentar

Hvis det er 1 dag til melka går ut, så drikker jeg den ikke. Skal helst være noen dager til den går ut.

 

Take a chill pill, aner du hvor streng den datomerkinga er i Norge eller? Jeg regner meg selv for en av de mer skeptiske, men spiser da hvertfall mat helt til den går ut :p

 

 

Kjøtt varer ikke så lenge da det tross alt er deler av et døtt dyr og råtner mye fortere enn andre matvarer.

 

Biff blir egentlig bare bedre når den får ligge litt, i hvert fall ferskvarebiffen som får ligge i luft. Er MER skeptisk til den vakumpakkede faktisk. Men bearbeidede kjøttprodukter som burgere og kjøttdeig er skumlere. Mye styggedom kan dog skjules med grundig steking og sterkt krydder (taco ble jo oppfunnet pga mangel på kjøleskap :p )

 

 

Siden jeg vet litt om hva bakterier kan gjøre med mat som ligger for lenge holder jeg meg langt unna. Men så må folk huske at det er forskjell på "best før," og "siste forbruksdag".

 

 

Thank you! Og "minst holdbar til".

 

Personlig tar jeg ingen store sjanser med egg, men snittet for aksept ligger vel 2 dager over best før/siste forbruksdag. Er jo ikke akkurat slik at når klokka runder midnatt blir maten, POFF, uspiselig. Og er man i tvil er det bare å steke/varme opp maten godt, de aller fleste bakterier dør ved 72 grader.

 

Men åpnede pakker med animalske produkter prøver jeg å gjøre kål på fortest mulig, og middagsrester havner stort sett i fryseren eller søpla med en gang. Unntak er lasagne (som bor i kjøleskapet) som jeg tror jeg har spist etter minst fire dager, lever enda jeg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Jeg vil bare legge til litt om egg.

Egg har en utrolig lang holdbarhet så lenge det skal spises og ikke ruges.

Ifølge datostemplingen, så er et egg holdbart i 28 dager (en EØS-lov). Dette er egentlig bare tull. Et egg kan fint brukes selv om det er et halvt år gammelt.

Det eneste som skjer er at det i løpet av tiden miste litt av bake-/heve-evnen og den kan få en liten bismak, men den er ingen bakterier i egget dersom egghinnen og skallet er inntakt.

Årsaken til at egget flyter er at i alle egg uansett alder, har en luftlomme (mellom eggehviten og skallet i den butte enden) som alltid vil ekspandere, men det er på ingen måte skadelig på noen som helst måte. Det eneste er at du kanskje må bruke 4 egg i stedet for 3.

Egg behøver forresten ikke oppbevares kaldt, heller. Ideelt sett ved ca. 12 grader, men det er virkelig ikke nødvendig, da et egg klarer seg like bra i romtemperatur.

 

Matprat har også laget en artikkel om dette for de som ikke tror meg.

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar

Her er mye interessant om dette temaet;

NRK FBI - om oppbevaring av mat.

Konklusjonen er vel i all hovedsak; drit i dato, stol på sansene.

 

Forøvrig;

Ingen avfallshaug har vokst raskere i Norge de siste 10 årene enn den med fullt spiselig mat.

 

  • Bare i Norge blir det kastet samlet rundt 500 000 tonn mat hvert år til en verdi av 10 000 000 000 kroner. Private forbrukere står for omtrent 80 % av dette.
     
  • I vestlige land varierer matsvinnet noe fra land til land, men mellom en tredjedel og halvparten av all mat som produseres og importeres, ender opp som avfall. Blant verstingene finner vi (selvfølgelig) USA.
     
  • 10 % av de rike landenes utslipp av klimagasser, kommer fra produksjon av mat som blir kastet.
     
  • Det finnes omkring 1 milliard feilernærte mennesker i verden. De omkring 40 millioner tonn mat som hvert år vrakes av amerikanske husholdninger, matbutikker og restauranter, kan være nok til å mette samtlige.
     
  • Mellom 20 og 40 % av all frukt og grønnsaker i Storbritannia kastes allerede før de når ut i butikkene. I hovedsak skyldes dette strenge krav til kosmetisk standard.

(Tall fra organisasjonen Framtiden i våre hender)

 

Hvor er logikken i alt dette? Mye skyldes dessverre rike, bortskjemte forbrukere i blant annet Norge som nekter å drikke melka som har vært åpnet noen timer eller kaster biff som nærmer seg utløpsdato.

Dette er en byll, en kreftsvulst på samfunnets skitneste lemmer, som vi alle er ansvarlige for. Skjerp dere! Det er en alvorlig belastning for miljøet, naturen, samfunnsstrukturen, økonomien, og ikke minst en vederstyggelighet i seg selv i all sin brutalitet.

 

:mad:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående kokt ris: I risen finnes det en bakterie som heter bacillus cereus. Det er en jordbakterie, den trives i magesekken, og dreper enkelte naturlige bakterier i tarmfloraen. Store mengder av denne bakterien medfører alvorlig kvalme, oppkast og diaré etter 1 til 5 timer.

 

Bakterien overlever i temperaturer opp til og med 100 grader, altså vil de overleve om man koker risen. Bakterien vil dermed formere seg i temperaturer ned til 4 grader, altså bør kokt ris oppbevares nederst i kjøleskapet ellers kan livet ditt suge.

Lenke til kommentar

Angående kokt ris: I risen finnes det en bakterie som heter bacillus cereus. Det er en jordbakterie, den trives i magesekken, og dreper enkelte naturlige bakterier i tarmfloraen. Store mengder av denne bakterien medfører alvorlig kvalme, oppkast og diaré etter 1 til 5 timer.

 

Bakterien overlever i temperaturer opp til og med 100 grader, altså vil de overleve om man koker risen. Bakterien vil dermed formere seg i temperaturer ned til 4 grader, altså bør kokt ris oppbevares nederst i kjøleskapet ellers kan livet ditt suge.

 

jaja. Lager nesten alltid stekt ris med kokt ris fra dagen før, aldri hatt problemer med det...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Haha, dere er noen merkelige skruer.

 

Jeg spiser alt, ja, jeg mener det, absolutt alt. Dersom det verken lukter eller smaker godt, tar jeg en oppbevaringsdans (i likhet med de som danser regndans), og håper at det går bra. Deretter spiser jeg det, uavhengi om dansen var vellykket eller ei. I de fleste tilfeller går det bra, men dessverre på langt nær alltid.

 

Det verste som har skjedd meg, var vel innleggelsen i fjor, som følge av at jeg hadde spist 2 år gammel blodpudding. Det skulle jeg kanskje ikke ha gjort. :nei:

 

Nå koser jeg meg forresten med en melkesjokolade :love: som ikke engang har gått ut på dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferskvarer som melk, kjøttdeig, etc, går fint ned et par dager over datostemplinga, så lenge lukta er riktig. Tørrvarer og andre ting som er proppa full av konserveringsmidler kan jeg lett spise mange måneder over, så lenge lukten og utseendet er ok. Hermetikk spiser jeg uavhengig av datostempling så lenge hermetikkboksen er intakt.

Lenke til kommentar

Følger lukta jeg også. Lukter og ser det greit ut, så er det skjelden noe problem. Har maten stått ute en stund, så varmes den opp igjen, slik at bakteriene dør.

 

Mugg derimot er jeg mer skeptisk til, siden toksiner i muggsopp ikke forsvinner med varmebehandling. Det hender jeg skjærer bort hvis det bare er litt, men egentlig så burde jeg vel være mer forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...