Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dårlig selvtillit pågrunn av blandingsdialekt. Har vurdert selvmord


Gjest dårlig selvtillit

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig selvtillit

Ville vært meget takknemmlig hvis DU tok deg tid til å lese gjennom min historie.

-------------------------------------------- ------- -------------------------------------------

 

Hei, jeg er en gutt som har hatt jævlig dårlig selvtillit siden rundt 7.klasse. jeg går nå i 9.klasse og blir snart 15 år.

 

Grunnen til dette er at jeg har blandingsdialekt og folk har kommenterer det med jevne mellomrom siden 5.klasse, men jeg tok ikke meg nær av det før rundt 6-7.klasse. Noen kommenterer dialekten for de lurer på hvor jeg egentlig kommer fra og mener ikke noe stygt med, mens andre gjør det bare for å mobbe eller være spydig mot meg. Noe som sårer meg KRAFTIG innvendig selv om jeg ikke nødvendigvis viser det utvendig.

 

Jeg flyttet til plassen jeg bor på nå da jeg var 5 år og synes egentlig det er litt rart at jeg ikke har lart over dialekten. Til info: Jeg er over gjennomsnittlig flink til å etterligne og immitere folk/dialekter og mange sier jeg burde bli stand-up komiker.

 

Jeg sliter ganske sosialt siden jeg skjemmes over dialekten min og har vanskelig for å ta kontakt med nye folk. Egentlig så føler jeg meg som en helt annen person inne i meg en det jeg fremstår som utvendig. Jeg begynte å gå til samtale med en slags "ungdoms-psykolog" (vet ikke helt hva det kalles) hver 14 dag nå i høst, men føler ikke at det er noe hjelp i dette. Får generelt god kontakt med folk NÅR jeg først får kontakt med dem.

 

Har en ca. 3 gutte-venner som jeg er regelmessig sammen med på fritiden. På skolen har jeg en del jente-og gutte-venner i klassen(også av den populære sorten) som jeg snakker med i timene og friminuttene, men det blir bare med det. Før hadde jeg flere gode venner som jeg har fallt i fra da jeg begynte å bli beskjeden.

 

Jeg har også vurdert selvmord. Er jo bare bare et lite hopp fra verandaen på rommet mitt, et lite hopp så er all smerten borte. Frister egentlig ganske mye, men så har du jo de som blir sittende igjen, venner, familie etc...

 

hva bør jeg gjøre? hvorfor synes folk det er stygt med blandingsdialekt? hvordan skal jeg få det bedre med meg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke noe galt med å ha blandingsdialekt?

 

Ikke ta deg nær av det, skravl og vær glad :)

 

I ungdomsskolealderen har alle tendenser til å lage en hønsefarm ut av en enkelt fjær. Hvordan du snakker er da en bagatell, det er hva du har å si som betyr noe. Bare vis de som kommenterer det at du overhodet ikke bryr deg, også lar de mest sansynlig være med det.

Og du vil vel ærlig talt ikke ta selvmord for en bagatell?

 

Prøv heller å bygge opp selvtilliten, svar de som kommer med spydige kommentarer tilbake (de har sikkert større feil enn blandingsdialekt), og ikke bry deg så mye om hva andre mener. Dialekten din forteller noe om deg, blanding eller ikke blanding, og det bør du heller være stolt av.

 

=)

Lenke til kommentar

Jobber iherdig med å få dama over til Oslo mål, hun har fortsatt mange ord fra sitt opprinnelige dialekt men satser på å få henne til bytte om etterhvert ;)

 

Ingen grunn til å ta selvmord pga slike bagateller, folk nevner slikt kun for å spøke + mangel på noe annet å si når man egentlig bare vil si hei på deg.

Lenke til kommentar
Gjest dårlig selvtillit

bare så det skal være klart så har jeg på både blandingsdialekt og tonefall. er liksom sånn att en del av de "tøffe" gutta av og til etterligner stemmen min :(

Lenke til kommentar

Ta det med ro. Når du begynner på VGS kommer alt til å bly mye bedre. Jeg har selv slitt en del med selvtillit og mobbing, men nå er det slutt på alt det. Jeg går nå i 2.klasse vgs, og de har vært de to beste årene mine på skolen hittil.

 

 

Når de som mobber deg for dialekten mobber deg, kan du bare trekke deg unna og gå til noen venner. Eller du kan late som om du ler av det, så slutter de etterhvert. Tro meg, det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg har selv blandingsdialekt og litt generelle talefeil. Bruker de mest bergenske ordene man finner, men med en uttale som jeg ikke vet helt hvor kommer fra. Familien kommer fra Bodø, og jeg har vært der myye, så kanskje det er derfra. I tillegg klarer jeg ikke sl-lyder, ble bare noe sccch-greier, noe som absolutt ikke passer inn i bergensk. Da jeg var liten snakket jeg i tillegg fin-bergensk og ble mobbet for det, var da så lett påvirkelig at jeg skiftet.

 

Hadde også en venn på barneskolen som varfra Bodø, han ble mobbet ut av skolen. Jeg skjønte det ikke da (for jeg hørte jo ikke at han snakket anderledes).

 

Men...nå har jeg mye bedre selvtillitt, og kunne ikke brydd meg mindre om hvordan jeg snakker. Folk skjønner hva jeg sier, og det er vel det som teller. Ikke la det gå inn på deg.

 

Tror egentlig ikke problemet ligger i dialekten heller...jobb med selvtillitten og ikke med talemåten.

 

Måten jeg fikk bedre selvtillit på var at jeg til slutt ga faen. Tenkte jeg ikke kunne bli verre på en måte, så jeg begynte heller bare å vise hvordan jeg egentlig var. Ehm, vanskelig å forklare. Jeg viste andre hvordan jeg var, latet som jeg ikke hadde dårlig selvtillitt osv. Begynte med at jeg bare køddet og lekte ekstra "tøff", men merket fort at det var sånn jeg egentlig var og at folk likte/aksepterte det. Latet rett og slett som om jeg ikke hadde noen problemer, helt til jeg faktisk ikke hadde det.

 

Det store gjennombruddet kom da jeg gikk rett opp til fineste jenten på skolen, hun "ingen kunne få" og sa: "i morgen skal vi se film hos meg!". Jeg forventet at hun skulle le, fortelle det til alle de "populære" vennene sine og gjøre livet mitt til et helvte. Det skjedde ikke, vi så film og jeg var plutselig sammen med drømmejenten.

 

Dette skjedde i 9. klasse. Og etter det har livet mitt vært noe helt annet. Om dette funker for noen andre vet jeg ikke, kommer vel an på hvem man egentlig er. Finn ut hvem du er, og lev etter det. Ingen er en dialekt!

Lenke til kommentar
Gjest dårlig selvtillit

Er godt å vite at det er flere som kjenner seg igjen med meg og at det ikke bare er jeg som har det sånn(noe det føles som). Får bare håpe at det blir bedre med tiden. Når noen erter meg for stemmen min pleier jeg også som oftest bare å smile for å få det til å virke som om at jeg ikke bryr meg. Har funnet ut at dette hjelper da de som oftest er ute etter å få meg sint eller erritert, men ikke får det til gidder de ikke å forsøke flere ganger.

Lenke til kommentar

Jeg har blandingsdialekt deluxe! Familietradisjon fra pappa sin side å snakke bokmål, så det er hva jeg er blitt opplært i. Selv bor jeg midt i nynorskland og alle rundt meg snakker sogning. Du kan selv tenke deg hvor nasal dialekten min blir da! Folk har alltid kommentert dialekten min, men jeg svarer som regel med: "Bastarddialekt", så kan man le det bort.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Gjest dårlig selvtillit
Jeg har blandingsdialekt deluxe! Familietradisjon fra pappa sin side å snakke bokmål, så det er hva jeg er blitt opplært i. Selv bor jeg midt i nynorskland og alle rundt meg snakker sogning. Du kan selv tenke deg hvor nasal dialekten min blir da! Folk har alltid kommentert dialekten min, men jeg svarer som regel med: "Bastarddialekt", så kan man le det bort.

jeg har flyttet fra et bokmål til et nynorskland jeg og. Er heldigdere som klarer å le av det, men det ligger i genene at jeg tar meg nær av ting.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men det er å overreagere noe jævlig om du skal la en liten blandingsdialekt føre til at du går rundt med selvmordstanker.

 

Jeg vet hvordan det er å skille seg ut. Selv snakker jeg bokmål midt i sunnmøring-land og har langt hår - og er stolt over det.

 

Jeg blir kalt hippie hver dag, alle på skolen kødder med "at jeg røyker meg fjern", folk etterligner stemmen og dialekta mi regelmessig, mange sier at jeg er nerd (fordi jeg er skoleflink), og mye mer. Men skal jeg gå rundt og ta meg nær av det?

 

Du har blandingsdialekt, men ikke gjør det til noe negativt! Det tok meg to år å finne ut at det ikke er noe negativt å skille seg ut. Tvert i mot. Om du kan snu det rundt og gjøre det til noe positivt, er det noe positivt!

 

Om du går rundt og tenker at: "neeeeeei, neeeeei, helvetes blandingsdialekt! Ingen vil ha meg fordi jeg snakker blandingsdialekt! *grine* Skulle ønske jeg kunne snakke vanlig, DA hadde sikkert jentene likt meg.." så synes det godt på utsiden.

 

Har alle som har snakket blandingsdialekt blitt sett ned på? Er det noe - negativt - å snakke blandingsdialekt? NEI!

 

Om du selv er stolt over den du er - inkludert blandingsdialekten din - så er ikke blandingsdialekten noe negativt! Du skiller deg ut. Det er faktisk noe positivt å skille seg ut - dersom du gjør det til noe positivt!

 

Og at det ligger i genene? Bullshit! Det ligger i hodet. "Jeg tar meg nær av det og kan ikke gjøre noe med det fordi det ligger i genene". Du kan faktisk gjøre noe med det. Neste gang noen kommenterer dialekten din, svar med noe nøytralt, humoristisk, småfrekt eller what so ever og bare le det bort og VIS at du ikke bryr deg om hva andre synes om dialekten din.

 

Hvis noen mobber deg for blandingsdialekt er det dems problem. Mobbere er uansett tragiske.

 

Jeg vet hvordan det er å ha dårlig selvtillit. Jeg ble mobbet i mange år og slet med det. Helt til jeg fant ut at problemet ikke var meg, men den negative tankegangen oppe i hodet mitt. Den kan forandres. Jeg forandret på den. Akkurat slike som millioner av andre mennesker har gjort. Noe du også kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest dårlig selvtillit

I sommer var jeg og familien min på besøk hos noen bekjente av pappa som jeg aldri hadde møtt. De hadde to døtre på 16 og 19 år som kommenterte at jeg hadde blandingsdialekt da vi satt ved bordet og spiste. det værste var at de sa rett ut forran meg og foreldrene mine at blandingsdialekt var det styggeste de visste.

 

Sånne episoder svekker ikke en gutts selvtillit når to jenter(ikke av styggeste sorten) sier at blandingsdialekt er det styggeste de vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...