Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for at en pc tar fyr?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stefar som er staere en et esel.

Her om dagen,da jeg skulle laste ned en film,så lot jeg pv'n min stå på hele natta.Jeg hadde også tenkt å la den stå på hele dagen,mens jeg var på skolen.Da jeg kom hjem,var den skrudd av,selv om jeg hadde skrivi på skjermbeskytter'n"IKKE SKRU AV!!!!"(skjermen var naturligvis av).

Jeg spørte hvorfor han hadde skrudd den av,da sa han at"JEG VIL IKKE AT DET SKAL STÅ PÅ NOE SOM HELST AV ELEKTRISKE ARTIKLER HER I HUSET NÅR DET IKKE ER NOEN HJEMME!!!!"Da sa jeg at brannfaren på en pc er så liten,at det ikke har noe å si.Da sa han at ledningene i veggene kunne bli overbelasta og ta fyr,mens jeg sa at "det er en grunn til at det er sikringer i strømforsyninga!!" Da ble han sur,og sa at jeg måtte faen ikke komme her å fortelle han noe om sikringer og strøm,for det kunne han alt om!!!Han mente også at viftene kunne ta fyr(hørt noe så dumt?)

Dessuten mente han at "det er så dyrt å ha de stående på!!!"

 

 

Så mitt spørsmål er:hvor stor er sjansen for at"ledningene i veggene kan ta fyr,hvis de blir overbelasta!!"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring brannvesnet og hør om de har noen statistikk (eller kanskje www.ssb.no ) på branner forårsaket av datautstyr.

 

Det med brann pga kabler i veggene er veldig lite sansynlig. Særlig når en vanlig PC bruker rundt 200W og kablene i huset skal være beregnet for opp mot 2300W belastning konstant hvis det er 10A sikring og 3700W dersom det er 16A sikring. Kablene og varmeutviklingen har selvfølgelig stoOOore sikkerhetsmarginer, så selv om du har lekt elektriker og jukset til en 35A-sikring på en 10A-kurs og belaster med 8000W så skal det normalt ikke oppstå brann av den grunn.

 

Ang. bruk av strøm og "dyrt". Hva bruker dere til å fyre i huset med? Strøm? I så fall spiller det vel liten rolle om du har en 200W PC eller en 1000W termostatstyrt ovn som slår seg på 1/5 av tida for å holde tempen jevn. MAO. en PC = ca 200W varmeovn. Når PC'n står på så kan ovnene være slått av (automatisk med termostat) tilsvarende kortere. Altså bruker ikke PC'n noe som helst EKSTRA strøm.

 

(Unntaket er om sommeren når du ikke trenger oppvarming av huset)

Lenke til kommentar

Slutter meg til det Simen sier her. Brann i følge av overbelastning er omtrent umulig, med mindre det allerede er feil på det elektriske anlegg fra før. Hvis lyset i datarommet er på samme kurs, så vil du jo også minske belastningen når du skrur det av... I tillegg er det et moment til som taler for PC'n sin "ubrennbarhet"

Vi hører ofte om branner i TVapparater, som regel grunnet støv. Men støv er noe som bygger seg opp over veldig lang tid, og så lang tid er det "aldri" noen som har en og samme PC.

Lenke til kommentar

Ang. bruk av strøm og "dyrt". Hva bruker dere til å fyre i huset med? Strøm?

Har faktisk peis,men på rommet mitt,har jeg ikke noe annet enn en Athlon,som FAKTISK varmer opp!!!!

 

 

 

Dessuten er hyset vårt rimelig nybygd,så vi har jo automatsikringer og greier..

:roll: "DESSUTEN KAN VIFTENE TA FYR!!!! ":roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...