Gå til innhold

Kulturo: Juno


Anbefalte innlegg

Det er kanskje bare jeg som er fryktelig urimelig... men jeg forventer faktisk at anmeldere skal makte å opptre profesjonellt, i det minste litt profesjonellt? I alle fall hvis vedkommende ønsker å bli tatt på alvor :roll: Dvs. ikke tillate seg selv å bruse over i hormonell vrede over småplukk som man henger seg så til de grader opp i og dermed ende opp i utelukkende øvre- og nedre del av karakterskalaen.
Hva er det som er så uprofesjonelt? Oo

DU likte kanskje filmen ja, men anmelderen fant den ikke i smak. Forskjellig smak! Humoren i filmen fant ikke i smak med anmelderen, skal du da kalle vedkommende "snøvlende idiotpakk"?

 

Til dere som vil ha en ny omtale av denne filmen, kan dere heller ikke prøve å gjøre et stunt selv å skrive en anmeldelse av denne filmen og se hvordan den blir motatt? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår veldig godt at anmelder føler som han gjør om filmen. Jeg hadde den samme følelsen av "åh nå skal vi lage en litt artig vindskeiv komedie med sjarmerende, rare indiepersoner, name dropping og retroklær" en stund selv, men for meg åpnet filmen seg veldig etter hvert, og jeg ser nå på den som en ærlig og varm film. I motsetning til Garden State, som jeg føler havner i samme kategori. Begge filmene er litt sånn hat/elsk tror jeg, spørs om du svelger greia eller ikke.

 

Særlig den nevnte pipe-scenen holdt på å bli dråpen for min del.

Lenke til kommentar

Blir stadig litt overrasket over noen av karakteren som blir gitt her på kulturo, jeg er klar over at det er egne personers meninger, men noen ganger virker det som om det er "inn å mislike filmer som har gjort det alment bra, og inn å like filmer som ikke er fullt så gode". Jeg er sær, men det får så være.

 

Nå skal jeg derimot ikke uttale meg om akkurat denne filmen, da jeg ikke har sett den ennå, men ikke se bort i fra at jeg ser den i løpet av helgen =]

 

Har sett frem til denne en stund nå så blir artig å se hvordan den tar seg ut.

Ellen Page gjorde en absolutt Strålende rolle i Hard Candy, så har store forhåpninger til henne! Gøy å se at Cameron Bright har en (liten) birolle her også =)

 

Håper på å få sett Cloverfield og Juno i løpet av helgen!

Lenke til kommentar

Nå skal jeg faktisk for første gang være enig med anmelderen. Jeg så akkurat filmen og den var en stor skuffelse.

Ellen Page er av meg rangert som kanskje den beste skuespilleren i sin aldersgruppe, men med så tynt materiale som dette så sliter t.o.m. hun å redde filmen. Noe hun selvsagt gjør, derfor den fortjener 4/10 og ikke totalslakt.

 

Jeg humret en og annen gang ja, men generelt var det bare pinlig dårlig. Skuespillet var ikke dårlig, det er ikke mulig med en sånn line-up, filmen manglet rett og slett det lille ekstra. Den ble langtekkelig og forutsigbar.

Lenke til kommentar

Dette er definitivt ikke en 8.3 i følge imdb. Det blir for kjedelig, og den er gjennomsnittlig spennende gjennom hele filmen. Ikke noe å rope hurra om, men greit å få med seg pga hypen den har fått.

 

 

6/10

 

Så aldri Cameron Bright forresten. Hvor kommer the "RPG Nerd" inn i bildet?

Lenke til kommentar
Har dog ikke sett filmen, men når anmelder setter seg selv høyere enn oskarakademiet så mister han all troverdighet i mine øyne.
Så vedkommende skal glemme de filmene som får eller blir nominert av oscar-akademiet fordi at de ikke gir bare merkelige filmer priser? Ah...du har opplyst meg :roll:
Lenke til kommentar

Tror at litt av årsaken at det er så bladet følelser for denne filmen er fordi den treffer mer for dem som har unger i livet sitt.

 

Ungdommer eller "unger" som ikke har en famlie innstilt hjerte, eller har vært i denne situasjonen med graviditet, vil nok ikke synes mye om denne filmen.

De er for "tøffe" i deres egne øyner, og har den klassiske "hvem faen bryr seg" holdning.

 

Alle som jeg kjenner har barn elsker denne filmen, eller de som er mer opp i alderen verdsetter filmen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Så vedkommende skal glemme de filmene som får eller blir nominert av oscar-akademiet fordi at de ikke gir bare merkelige filmer priser? Ah...du har opplyst meg :roll:

 

Ja, han skal slå seg jævla hardt i hode slik at han mister hukommelsen og "glemmer" filmene. Hvordan det å "glemme" filmene skal hjelpe anmelder å skrive bedre anmeldelser vet jeg ikke.

 

Oscar nominasjoner er et resultat av mange "eksperters" meninger. Men ekspert eller ikke, jeg velger heller å følge denne anmelders råd og ikke se filmen. Jeg bor jo ikke i USA så da kan den umulig være underholdene for meg. At filmen er nominert til 4 Oscar er jo bare et bevis på at det kom ut ekstremt mange dårlige filmer i fjor... Fra nå av tror jeg at jeg skal holde meg unna alle filmer som er blitt nominert til Oscar siden Oscar Akademiet tydeligvis ikke har peiling på film.

 

Det er forsatt en dårlig anmeldelse i mine øyner. En "Masete" anmeldelse av en person som kanskje har fordommer mot USA og amerikanere?

Lenke til kommentar

De som står for nomineringen av Oscar er et par tusen av de mest kompetente skuespillere, regissører og andre innen filmverden i USA. Det vil selvfølgelig bli preget av amerikansk kultur, men det pleier nå å vise at de har god peiling på å plukke ut de beste filmene fra USA. Selv om de har noen historiske bommerter og tidvis kan bli blendet av politikk (eksempelvis er det mange som mener kultureliten i USA er for venstreorientert og at dette gjenspeiler seg i hvilken filmer som verdsettes og ikke).

 

For ordens skyld så er den generelle venstresiden i USA som høyresiden å regne her til lands. Det er en vanlig misoppfatning at Demokratene=SV/Ap. Demokratene er mer på linje med FRP/H/V.

Lenke til kommentar

Jeg er virkelig glad over at jeg ikke er den eneste som synes dette var den mest overvurderte filmen i 2007. Til tider er filmen både morsom og troverdig, mens den til tider faller mellom to stoler (gilmore-girls-komedie eller gilmore-girls-drama-med-viktige-eksistensielle-spørsmål?). Og ja, de stereotypiske karakterene som er tredd over enkelte av skuespillerne blir rett og slett for dumt.

 

For meg ender denne midt på treet: 5/10; enkelte bra scener trekker opp.

Lenke til kommentar

Ganske i starten av filmen så popper jo FOX sin logo opp om jeg husker riktig, så fra det øyeblikket gikk vel filmen fra å være frisk og original til å bli en kynisk kalkulert og dårlig film for enkelte :roll:

 

Ler godt av tanken på at en av mine bestekompiser nekter å se filmer som Fox står bak (han er erkesosialist og FOX er vistnok djevelen selv og 24 er visst intet annet enn propaganda for å legitimisere tortur og bladibladiblah). Egentlig litt søtt, han er så fordomsfull og forhåndsdømmende til alt som har med amerikansk kultur at jeg blir overasket over at han ikke svimer av hver gang han spiser en Big Mac. Noe han gjør relativt ofte.

 

Så at Dagbladet skrev at Juno muligens var den beste ungdomsfilmen noensinne. Dem om det. En god film, men når nå ikke opp til The Breakfast Club og The Graduate, for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Synes 4/10 er litt lavt, men er heller ikke enig i 6'ern den fikk av aftenposten (tror det var de). Koselig film, men til tider ganske kjedelig. Synes hovedrolleinnehaveren gjør en kjempejobb i sin rolle. Men mitt største ankepunkt mot filmen er at den føles litt urealistisk. Jeg "kjøper" ikke helt hovedkarakteren, selv om skuespilleren som sagt gjør en god jobb.

For ordens skyld så er den generelle venstresiden i USA som høyresiden å regne her til lands. Det er en vanlig misoppfatning at Demokratene=SV/Ap. Demokratene er mer på linje med FRP/H/V.

Det stemmer på en prikk. Er ikke rart USA har såpass store problemer som de har når de har en politikk som er så til de grader høyrevridd.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Det stemmer på en prikk. Er ikke rart USA har såpass store problemer som de har når de har en politikk som er så til de grader høyrevridd.

 

I global sammenheng så vil jeg ikke si de har særlig store problemer. Spørs hvem du sammenligner med (og selvfølgeig hvilken politikk man selv støtter).

 

Er spent på å se hvordan Juno gjør det under Oscars. Rent personlig så syntes jeg ikke den fortjener å vinne i noen av kategoriene, sett opp mot de andre nominerte. Muligens med unntak av beste kvinnelige hovedrolle, har ikke sett alle "konkurrentene" der.

 

Men filmen er nå uansett et friskt pust i forhold til mye som kommer der borte. Ikke akkurat Clerks-nivå (langt fra det), men uansett litt friskt.

Lenke til kommentar
Synes 4/10 er litt lavt, men er heller ikke enig i 6'ern den fikk av aftenposten (tror det var de). Koselig film, men til tider ganske kjedelig. Synes hovedrolleinnehaveren gjør en kjempejobb i sin rolle. Men mitt største ankepunkt mot filmen er at den føles litt urealistisk. Jeg "kjøper" ikke helt hovedkarakteren, selv om skuespilleren som sagt gjør en god jobb.

Er enig med deg der. Er ikke skuespilleren sin feil, men plottet blir bare litt for dumt syns jeg. Var det forresten flere enn meg som reagerte på den ÅPENBARE falske magen hennes når hun viste hud?

Lenke til kommentar
Jeg kommer herved med en offisiell utfordring til Kulturo.

La en eller to av deres andre anmeldere komme med deres dom over filmen.

 

Som Findus nevner så er det en smaksak. Selv mener jeg filmen ligger over snittet og ville aldri gitt den 4/10.

Jeg tror jeg ville plassert den rundt 7-8/10.

 

Jeg så filmen på Colosseum i går, og tar utfordringen. Det er veldig viktig for meg å påpeke at min vurdering av filmen ikke er noen kritikk av Davids anmeldelse, og at jeg har veldig stor respekt for David, hans vurderinger og måten han jobber på. Allikevel har det blitt etterlyst en alternativ anmeldelse av Juno, og jeg syns egentlig vi har mye å vinne på å gi et så nyansert bilde som mulig i vår dekning.

 

Jeg vil også presisere at jeg faktisk ikke har lest Davids anmeldelse av "Juno" enda. Det har vært et poeng for meg, siden jeg hele tiden har hatt planer om å se den for deretter å trille ut denne anmeldelsen, uten at den skal være noe "svar" til Davids anmeldelse.

 

 

 

Historien i "Juno" er helt grei, uten noen spesielt oppsiktsvekkende elementer. Heller ikke måten historien legges fram på er spesielt oppsiktsvekkende, bortsett fra den litt sørgmodige undertonen som ligger i bunnen store deler av filmen. Dette er positivt, og selv er jeg en sucker for filmer som ikke er feel-good. Dette er dog absolutt ikke noe nytt, selv om det er forunderlig få Hollywood-filmer som tar dette grepet.

 

Ellen Page spiller Juno veldig bra, J.K. Simmons som Junos far er også troverdig og god. Jeg ble dog litt skuffet av Michael Cera. Han har vært en av de unge, håpefulle jeg virkelig har prøvd å følge, helt siden han debuterte i "Arrested Development", men han spiller samme rolle i "Juno" som han gjorde i "Arrested Development" og i "Superbad". Han gjør rollen ganske bra, om enn prikk likt tidligere, så det hadde vært spennende å se han gjøre noe annet enn "forsagt-tenåring-som-føyer-seg-men-har-et-hjerte-av-gull" en gang.

 

Den halvmørke humoren i filmen er også veldig spot-on, men holder bare koken cirka halve filmen. Deretter blir det hele ganske alvorlig, og dermed holder ikke filmen seg flytende som en litt halvskrudd komedie heller, noe som egentlig hadde gjort seg best. Dermed ender "Juno" opp som et drama, som i grunnen dreier seg om en ting; personbeskrivelsen av rollefiguren Juno. Det er Juno/Ellen Pages personlighet som bærer hele filmen og driver den framover, men er en veslevoksen emo-kid nok til å forsvare Oscar-nominasjoner og Golden Globe? Jeg er litt usikker på det.

 

Konklusjon

Så lenge man ikke forventer å få en filmatisk åpenbaring er "Juno" en god filmopplevelse. Tiden går fort mens filmen flimrer forbi, og dialogene er skikkelig snappy. Men, jeg syns filmen lider under sin egen hype. Det er lite her som "Little Miss Sunshine" ikke gjorde MINST like bra, og den filmen syns jeg hadde mer på hjertet enn "Juno". Historien i "Juno" kunne kommunisert mye og belyst mange problemstillinger rundt tenåringsgraviditet, men midtveis i filmen vris alt til å handle om enkeltskjebnene, og dermed forsvinner noe av brodden filmen kunne hatt. Både miljøet og stemningen i filmen er det samme som i "Little Miss Sunshine", og har man sett fjorårets lille solstråle, finner man neppe så fryktelig mye nytt i "Juno".

 

Karakter: 6 / 10

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...