Gå til innhold

De av oss som liker historie


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Går sånn av og til og tenker på liksom før og etter man lever. Når man egentlig tenker på la oss si 40 talet, hvor folk sier både det og det derfra - de gamle selvfølgelig. Så er det litt rart å tenke på at jeg den gang ikke eksisterte, umulig å si og føle noe utfra det.

 

Men sånn vil jeg også regne med at det blir etter døden - uten at jeg skal dra fram et nytt tema. Så blir jeg bare litt paff dette med livet. Er liksom nå vi lever(iallefall vi som sitter på dette forumet). Og ikke etterpå, som før.

 

 

Må egentlig også nevne dette med "topp-tid", er det virkelig nå? Hvor alt finnes og alt kan fikses? Eller tror dere at det gradvis vil bli en framgang. Da tenker jeg "topp-tiden" som fra nå og framover. For hvis man tar nærmest utviklingen i alt fra ca 50-60 talet, så er det ikke rare greiene de hadde da, i forhold til idag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg var ikke mer enn 5 år før jeg begynte å lese bøkene om andre verdenskrig, faren min hadde en hel samling av disse bøkene hjemme. leste om store slag på land og på vann og så på groteske krigsbilder som moren min ikke orket å se på. sønderskutte fly,sprengte lik,flytende lik,brente lik,hengte lik og alt som verre er. eneste bindet jeg ikke leste som liten var den som handlet om konsentrasjonsleirene, fordi den historien likte jeg ikke.ww1 likte jeg også å lese om, slaget ved somme og verdun var favoritter tiltross for brutaliteten som fant sted.

starta med foreldrene min som begge er opptatt av kunst,historie og kultur. mens de andre ungene dro til badeland og annet barnemorro så dro vi til museum om motstandsgruppene under ww2,kon-tiki,fram, dro til egypt for å se kongenenes dal og tut-an-khamons grav. til mexico for å se maya-templene,berlin for check-point-charlie, vi har osgå vært i omtrent alle nasjonalmuseum og gallerier som finnes i europa osv.

når jeg i en alder av 14 arvet geværer fra ww2 og ble fortalt om krigen så våknet min interesse på nytt for ww2, det å kjenne til historien mens du skyter med våpen som har drept mennesker under krigen og er tatt fra soldater som ble drept er en syk følelse. på den ene børsa er det risset inn navnet på den forrige amerikanske soldaten som hadde den, ett hakekors og et tyskt navn preger den andre som ble brakt tilbake til norge fra øst-fronten og de brutale vinterkrigene.

når jeg skyter med dem så føler jeg at jeg er en del av historien og gir meg lyst til å lese mer om dem. hadde også vært morro å vite historien rundt børsene og deres tidligere eiere. hvem de var og hvor de falt. den tyske antar jeg falt i russlan/finland siden det var der børsen ble brakt fra,men den amerikanske er jeg ikke sikker på,men den er fra landgangen og opersasjon overlord. om amerikaneren falt på en av de 5 strendene eller lenger inne på fastlandet, den må i såfall hatt flere eiere som har brakt den til norge før min bestefar fikk dem og benyttet dem siden i motstandsgruppen i norge før krigens slutt og har blitt løst skudd med under mindre kamper mot tyskere og drepte en tysker utenfor skien ved en skuddveksling (us carbine).

 

det er mange som også liker å lese om ww2, grunnen er nok at det er en krig som endret verden og er såpass nærme vår egen tidsperiode at det fremdeles finnes personer som kan fortelle om dem og man får forholdsvis lett fatt på uniformer,våpen og utstyr som fremdeles er inntakt og kan benyttes som eksempel våpnene. og aldri har det vært en krig der den ene parten har representert så mye ondt, nærmeste vi kommer er borgerkrigen i amerika.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Samfunnsfag har lenge vært favoritt faget mitt. Jeg syntes verdenshistorie er mest spennende, men også morro å lese om Norge! Det å kunne noe om historien til forskjellige land og knyte noen tråder er utrolig kjekt. Jeg veit ikke hvorfor jeg ble interessert, men verden i seg selv fasinerer meg. Det jeg liker best å lese om er helt klart Pearl Harbor. Begynte vel å lese om den i 10-11 års alderen. Den kalde krigen og kommunisem som var under Mao er også veldig interessant.

Jeg vil lære mer om vikingtiden, det er jo tross alt nordmenn blir forbundet med.

 

Går Vg1 nå, synd det bare er samfunnskunnskap der.. "/ Jaja, det kan bli bra det og :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Det som interesserer meg mest knyttet til historie, er tankene og meningene bak handlingene. Selvsagt er også selve krigen eller situasjonen spennende å lese om, men hvorvidt holocaust er sann eller ei, eller hvor mange som døde under første verdenskrig, interesserer meg lite. Det som opptar meg mest er hvorfor de største lederne tok de valgene som førte til at vi ser på verden fra akkurat denne vinkelen, og hvordan de klarte å utføre det strålende arbeidet.

Det som fikk meg interessert i historie var mest sannsynlig da vi lærte om andre verdenskrig på skolen for et par år siden. Jeg fant ikke Hitler bare fascinerende, men også meget intelligent og interessant. Når sant skal sies er ikke ideologien hans et problem for meg, og etter å ha lest en del av mein kampf(som jeg enda ikke har fullført) kan jeg ikke annet enn å beundre ham mer.

 

Den kalde krigen har også vært en avgjørende faktor for min interesse for historie, ettersom min farfar var politimester i Nord-Norge under krigen, og fikk informasjon som den gang var hemmelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg holdt egentlig på med en bachelor i engelsk språk og litteratur, og tok et årsstudium i historie som støttefag fordi en kompis tok det. Jeg likte ikke historie på vgs i det hele tatt, men på universitetsnivå var det noe helt annet. Nå skal det sies at jeg egentlig alltid har vært interessert i noen sære ting som faller inn under historie, som byutvikling, samferdsel og ekstreme politiske ideologier.

I løpet av årsstudiet ble jeg bitt av basillen, og nå har jeg bare masteroppgaven igjen :-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...