Gå til innhold

De av oss som liker historie


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble interessert ganske nyelig egentlig. Det hele har vel brygget seg opp etter å ha sett på diverse dokumentarer på history og discoverychannel. Wikipedia, spill og filmer har også gjort sin rolle i få meg mer interessert.

Dro også på en historietur til Normandie å fikk sett alt som var å se på av D-dagen, noe som var veldig spennende.

 

Synes helt klart krigshistorie og store slag som har formet verden som vi ser i dag er veldig spennende å lese om.

 

OT: Har lyst til å dra på en historietur igjen, men jeg er usikker på hvor jeg skal dra. Det blir vanskelig å finne et sted som slår normandie, men jeg vil at hendelsen skal ha skjedd før andreverdenskrig og helst i Europa.

Lenke til kommentar

jeg har vel alltid likt historie, eller jeg har alltid syns historie var lett på skolen, på vidregående trengte jeg ikke anstrenge meg for å få max karakterer i historie, det kom liksom til meg lett, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, lærerne mine og sensor sa jeg hadde en form for historisk sans.

 

jeg har også den fordelen at jeg kan lagre store mengder unyttig informasjon i hode.

 

jeg syns all historie er spennende, men det jeg virklig brenner for er militær historie, jeg syns tørre fakta om oppbygging av hærer og type soldater og utstyr er veldig interisangt da det vil få konsikvenser i felt og slag.

 

hvordan forskjellige sverd lager forskjellige typer skader, dette påvirker dødligheten fra forskjellige enheter.

 

et eksempel er under horse and musket tiden, hadde lett kavaleri kurvete sabler, disse våpene lager kutt skader og skjeldent var dødlige selv i gammledager, enkle kirurgiske ting som nål og tråd ville stoppe mesteparten av blødingen, det som naturlig nok drepe en del var infeksjoner, men så lenge kuttene ikke var for dype ville man overleve med litt flaks.

forskjellen kommer når man ser på sverdene til tungt kavaleri, de hadde rett sverd, som ble brukt til å stikke med, stikk skader var mye farligere, da store blodårer og organer ble skadet og man ville ofte blø ihjel fort, jo dypere sårene var jo større sjange var det for dødlige infeksjoner også.

dette syns jeg er makabert fasinernde så se hvordan våpen og teknologi påvirker soldaters liv og død.

 

som dere sikkert ha fått med dere er jeg spesielt interiseret i Napoleons krigene, og er den tiden jeg har lest flest bøker om.

 

selv har jeg planlagt en tog tur, der jeg stikker innom minnens merker og museumer fra de store slagene under de krigene, skal til waterloo, leipzig og borodino, har også planer om å stikke innom WW2 minnes stedene i frankrike

Lenke til kommentar

Har merket av innleggene dine at du er veldig dyktig i detaljer når det kommer til historie :)

 

Da var helt klart en veldig spesiel og rørende følese når jeg var ved minnesmarkeringen for de allierte troppene i Normandie. Titusen graver sto på rekke og rad i formasjoner. Du så graver så langt øyet kunne se og de fleste var menige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Normandy_Amer...ry_and_Memorial

Togturen din blir sikkert spennende.

Lenke til kommentar

ja, dit vil jeg dra, er jo nesten et must når man er i nord frankrike,

hadde tenkt å plannlegge turen til 6 juni så jeg kan se reenactment shows, mye utstyr å se på.

 

borodino har et STORT museum, hele slagmarken har blitt et museum, de er også et museum i moskva om slaget.

 

hele leipzig har masse minnes steiner plasert rundt i byen som viser hva som skjedde her og der.

 

det største problemet med å like historie er at man forventer at alle andre gjør det også, så når man går på lange rants begynner folk å kjede seg

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg liker historie? Tja.. si det. Det kommer vel egentlig ganske naturlig for min del. Det er jo interessant å høre om hvordan folk og sivilisasjonene før oss levde og døde. Deres teknologi, krigføring, samfunn og lignende er ofte veldig fasinerende. Har vært på mange historiske plasser rundt om i europa og det er flott å se kjente historiske steder med egne øyer. Men mine kilder til historie er vel hovedsakelig tv (history channel, discovery civilisation osv..), wikipedia og lignende. Noen spill har også mye historisk for seg, som f.eks. det glimrende Civilization 4. Tunge historie bøker som dekker bunnen av bunnen av alle detaljer styrer jeg unna, kan bli litt for mye av det gode synes jeg. Historie er hovedsakelig en kilde til fasinasjon og underholdning for meg. Det å lese historie bare for å lære blir fort litt kjedelig for min del, selv om jeg sikker hadde husket faktaene mye bedre. :)

Lenke til kommentar

den boka jeg leste sist om borodino er enkel og lett å lese, bare 250 sider og tar for seg slaget, nesten bare krig hele tiden, masse action og hendelser, samtidig som den tar med alle de forskjellige versjonene av slaget, da du har franske versjoner, tyske, russiske, før under og etter komunist tiden osv.

 

veldig lett å lese(viss man ser bort fra lange kjipe russiske navn)

Lenke til kommentar

Eg studerer historie, men det hender eg sit og les og tenkjer meg om kvifor eg eigenleg driv med dette - utan at eg har noko svar. Eg vert fascinert og er interessert utan å heilt vite kvifor. Kanskje det har noko med at historie dekkjer over alle moglege interessefelt. Ein førelesar ved Universitetet i Bergen sa at dei andre samfunnsfaga hevdar historiefaget er grunnlaget for deira forsking, men han ville heller påstå at det er omvendt.

Lenke til kommentar

klarer ikke sette fingeren på akkurat hvorfor jeg liker historie. Synes bare det er interessant å lese om ting som har skjedd. tror kanskje min bestefar har skylden :) gammel major som han er, har han alltid sittet og fortalt meg historier om slag før i tiden og ting han har opplevd selv. Han fortalte alltid så bra og jeg ble frelst med engang. Jeg kunne nok flere tyske gloser enn engelske i første klasse på barneskolen :!: jeg begynte vel egentlig å lese om andre verdenskrig først og så første verdenskrig og etter det har det bare ballet på seg.

Det jeg liker best er vel militærhistorie og hvordan tidligere samfunn fungerte og hvordan de var. Liker veldig godt og lese biografier og dagbøker og lignende ting fra folk. Jeg kan da tolke det på en egen måte det som blir skrevet.

 

Jeg har også den tingen for å huske unødvendig informasjon. Glemmer alltid datoer og navn på enkelt personer. leser ofte et stykke og sitter etterpå og tenker på hva jeg egentlig leste nå. husker bare den ene detaljen som ikke var viktig :D

Lenke til kommentar

Har vel alltid hatt en liten brennende interesse for det, men ikke før jeg kjøpte Stalin biografien av Simon Sebag Montefiore at jeg ble virkelig fascinert.

En god del bøker, og en liten formue brukt på bøker senere, så skal det være sagt at jeg nå snart skal til St. Petersburg for å utdanne meg i Russisk- og Sovjethistorie, kultur og språk!

Lenke til kommentar

For å svare trådstarters spørsmål er jeg nok litt bitt av historie-basillen.

 

Jeg vil understreke at jeg er mest interessert i moderne historie. Alt fra 60-tallet og oppover er vel det jeg kan mest om. Når det gjelder gammel historie som fek.s middelalderen o.l kommer jeg til kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...