Gå til innhold

De av oss som liker historie


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Jeg har siden jeg var ganske liten, vært meget fascinert av riddere, borger og slikt. Nyere historie er greit, men det er ikke så interessant i mine øyne. Jeg liker middelalderen aller best. Har faktisk ikke satt meg faglig inn i det annet enn MEGET mye i sjuendeklassen, da jeg fikk andre interesser. Jeg har tenkt å ta opp igjen denne interessen og lese i historiebøker, leksikon, se dokumentarer, etc. nå når jeg er ferdig med videregående. Tenkte å ta Middelalderkunnskap på NTNU, men er meget usikker på jobbmuligheter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alltid interissert meg for historie, lærte å lese ekstremt tidlig og leste alt jeg kom over da jeg var liten og det bare balletpå seg. Nå leser jeg ikke like mye men fortsatt en god del. Liker historier om WW2, Italia/Romerriket og konspirasjonsteorier best (nei jeg tror ikke på mange konspirasjonsteorier, bare morsomme å lese)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

min historieinteresse ble smittet av en diktatorisk men fasinerende glødende historielærer som passet utmerket i jobben sin, selv om jeg var av fåtallet som likte ham... så frem til hver time, selv om alt gikk i en rasende fart. hører med til historien at de fleste gruet seg, for han visste virkelig hvordan han ville ha det. ikke mye demokrati i det klasserommet nei... i just loved it!:D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ble interessert ganske nyelig egentlig. Det hele har vel brygget seg opp etter å ha sett på diverse dokumentarer på history og discoverychannel. Wikipedia, spill og filmer har også gjort sin rolle i få meg mer interessert.

Dro også på en historietur til Normandie å fikk sett alt som var å se på av D-dagen, noe som var veldig spennende.

 

Synes helt klart krigshistorie og store slag som har formet verden som vi ser i dag er veldig spennende å lese om.

 

OT: Har lyst til å dra på en historietur igjen, men jeg er usikker på hvor jeg skal dra. Det blir vanskelig å finne et sted som slår normandie, men jeg vil at hendelsen skal ha skjedd før andreverdenskrig og helst i Europa.

Kom deg til Polen/tyskland og se konsentrasjonsleirene :thumbup:

Er ikke mye som slår Birkenau..

Lenke til kommentar
Vi er jo en liten gjeng som henger på historie delen.

 

hva var det egentlig som fikk dere til å bli interisert i historie, og hvilke aspekter ved historie er det dere blir tiltrukket av?

 

Det som fascinerer mest er hvordan sivilisasjonen startet, og hvordan de forskjellige landene og folkeslagene har blitt sånn som de er i dag. Det som fikk meg intressert i historie tror jeg var en dokumentar som handlet om den gule flod i Kina, som gikk på tv når jeg var liten, det var fascinerende å høre om hvor mye denne elven hadde betydd for dannelsen av Kina.

Lenke til kommentar

Har karakteren 6 i samfunnsfag. (Inkluderer Historie og Geografi). Går i 10. klasse.

 

 

Eg er utrulig interessert i 2. verdskrig. Også litt i den kalde krigen. Eg kan ganske mykje om 2. verdskrig. Kvifor eg er det, er eg ikkje heilt sikker på. Har sett utrulig mange dokumentarer, lært mykje frå dataspel, hatt skuleprosjekt osv.

 

Synst det er utrulig "interessant" å tenke over korleis mange millioner menneske kunne støtte Adolf Hitler sine planer..

 

Og så fascinerer Romar/- og Vikingtida meg. Korleis eg har blitt så interessert i historie, er nok pga. faren min og som sagt, dokumentarer.

 

Discovery og History Channel er favorittane ;]

Lenke til kommentar

Eg blei intressert i historie pga landet eg kjeme frå, england var eit stort imperium i sin tid med 1/4 av verda under seg, sola brukte aldri å gå under i det britiske imperiet. Blei også meir intressert i historie av filmer som eg har sett, men fleste historiske filmer som eg har sett har historiske feil, patriot er eit eksempel. Og eg er mest intressert i Britisk militær historie btw. favo tida mi er 1700 til 1815. Er også intressert i verdenskrigane og, men mest i "Line Battle" tida, konge måte å slåss xD Mange folk syns folk var dumme i den tida for å stå på linje og sånt men det dei ikkje forstår er at våpena var så unøyaktige at ein måtte stå på langre rekker for å drepe mange av fienden. Pluss det skremte fienden om f. eks. frankrike såg britane masjere mot dei uten å være redd og sånt, på rekke og rad, det ville skremt oss og om vi hadde vert der. Men frankrike var vandt med å sjå britane gå mot dei og knuse dei xD FROSKANE er livredde for britane xD Dei kaller dei frosker pga, folk brukte å seie kvar gong ein britisk marine båt møtte ein fransk marine båt så brukte manskapet å hoppe i sjøen for å overleve xD trur det er ikkje sant men xD jaja eg er intressert i historie! Seier ikkje meir no

Lenke til kommentar

Jeg ble flasket opp med historier fra den andre verdenskrig. Ellers synes jeg man gjennom å lese litt historie åpner dører til verdener som er mer fantastiske og mer spennende enn ''Ringenes Herre'' og hele den rukla. Jeg har ingen formell utdannelse i faget, så kunnskapene er nok mye preget av nesten autistiske detaljkunnskaper om enkelte ting mens jeg har store hull på andre områder. Jeg leser til enhver tid det som fascinerer meg mest i øyeblikket, men har etterhvert bygget opp endel kunnskaper om den andre verdenskrig (der skiller jeg meg nok ut fra alle andre ja!). Ellers blir det mye detaljer fra nesten alle mulige perioder og steder uten noen større sammenheng.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det som trekker meg til historie er for det meste krigene. Jeg liker de gammeldagse strategiene og krigene. og ikke bare krigene, men liksom alt de klarte å lage uten hjelp fra store maskiner.

 

jeg vet ikek helt hvav det er, men jeg liker det veldig godt. skal ha 7 timer historie i uka på skolen til neste år :) gleder meg

Endret av Crex
Lenke til kommentar

Helt siden jeg var liten og fikk vite at bestemødrene mine levde under krigen, har fascinasjonen vært der. Jeg likte alt av historie som jeg kunne komme over. Krigshistorie, Titanic (noe som var/er ufattelig fascinerende), diverse katastrofer og alt mulig annet.

 

Opp igjennom tidene har jeg alltid fått maks karakter i historie. Jeg har også rettet på alle historielærerne når de gjør noen små feil (årstall, osv). Jeg har også rettet på store feil som lærerne har gjort.

 

Av en eller annen grunn har jeg klisterhjerne når det gjelder historie. Jeg kan lese igjennom en artikkel en gang, og allikevel huske viktige datoer og årstall flere måneder senere. Hovedsakelig er jeg mest interessert (som alle andre) i krigshistorie, da med vitenskapelige fremskritt på grunn av kriger, strategier og bakgrunner til generaler og ledere. Videre er jeg veldig interessert i store ulykker, som f.eks Titanic (noe som har fascinert meg siden jeg hørte om det. Var på en exhibition i Las Vegas hvor en fikk se bilder, personlige eiendeler som var på Titanic, pluss høre historien. Noe av det mest spennende jeg har vært på).

 

Videre så vurderer jeg å ta en Master i Historie. Vi får se hva som skjer etter ett år på folkehøyskole. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan kalle meg intressert i historie, men jeg må være en smule ydmyk og si at min kunnskap ikke er i nærheten av like omfattende som mange andres her i historie delen av forumet. Når det kommer til hvilket felt innenfor historie jeg intresserer meg for så varierer det veldig, men to forskjellige områder betar meg veldig. Det ene er den andre verdenskrig, det andre er antikken rundt middelhavet. Jeg synes det er facsinerende så vell som skremmende å studere hvordan Nazi-Tyskland var organisert og hvordan det utøvde makt. I motsettning til mange så er det ikke selve krigshandlingene og krigen som intresserer meg mest, men snarere Nazismen. Hvordan fungerte nazismen som ideologi, hvem stod bak, hvordan var disse bakmennen, hva var målet?... osv. Jeg finner temaet skremmende og fascinerende på en gang, med andre ord: jeg finner det fascinerende, men på ingen måte riktig. Det er mange andre områder med historie jeg også finner intressant, men jeg må si at antikken og Tyskland under den andre verdenskrig er mest tiltrekkende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

da jeg var 4 år satt jeg med leksikon og lærte meg alle verdens flagg. Interessen for flagg gjorde at jeg også begynte å interessere meg for verdens land. Og interessen for samfunn gjørde meg også interessert i historie. Er først og fremst nyere historie som interesserer meg, men jeg leser gjerne om romerriket eller egypterene :p

Endret av rln
Lenke til kommentar

Jeg veit ikke når eller hvorfor interessen for historie begynte, men jeg kan vel egentlig ikke huske at den ikke har vært der. Såklart, det begynte i det små, som å spørre oldemor om å "fortelle om gamledager" på sengekanten da jeg var seks. Da vi begynte med historie som fag på skolen, var det jeg som satt og bladde ivrig i historieboka og gleda meg til hva som kom utover skoleåret. Disse menneskene som bodde på jorda tusen av år før jeg i det hele tatt var påtenkt har vel alltid fascinert meg(siden jeg klarte fatte hvor mye tusen år faktisk er, i hvert fall). For å ikke snakke om at vi faktisk veit, eller har en anelse av, hva som foregikk på den tia!

 

Jeg var alltid den som gjerne skreiv mer enn 20 sider over minstekravet når det kom til historieinnleveringer(for hånd!), og elska de timene vi kunne tilbringe på biblioteket og bare fråtse i oss kunnskap.

 

Noen av de tinga jeg har bitt meg mest fast i er nok andre verdenskrig, svartedauden og tempelridderene. Samt min hvordan min familie har vært innvolvert i historien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har alltid vært interessert i historie, men i det siste har jeg begynt å få en fascinasjon av all jævelskapen som har skjedd opp gjennom historien. Ble ferdig med "King Leopold's ghost" for ikke så lenge siden. Mye faenskap der, og mer blir det i boken om den spanske borgerkrigen. Dessuten gir historien grunner for hvorfor verden er som i dag, hvorfor vi er rike i Europa og hvorfor andre deler av verden er fattige. Leste en god bok om det, men har glemt hva den heter. Eurosentrisk som få, men av gode grunner. Det at man ser spor av europeisk eksepsjonellisme for tusen år siden er fascinerende. Stor takk til prof. Tenold for den pensumboken der.

Lenke til kommentar
Har alltid vært interessert i historie, men i det siste har jeg begynt å få en fascinasjon av all jævelskapen som har skjedd opp gjennom historien. Ble ferdig med "King Leopold's ghost" for ikke så lenge siden. Mye faenskap der, og mer blir det i boken om den spanske borgerkrigen. Dessuten gir historien grunner for hvorfor verden er som i dag, hvorfor vi er rike i Europa og hvorfor andre deler av verden er fattige. Leste en god bok om det, men har glemt hva den heter. Eurosentrisk som få, men av gode grunner. Det at man ser spor av europeisk eksepsjonellisme for tusen år siden er fascinerende. Stor takk til prof. Tenold for den pensumboken der.

 

Siterer og svarer i hytt og pine her, men min fasinasjon mot historie +++

 

Det hele begynte med at jeg fikk ett blad rundt 1985, bladet var ett bilag til illustrert vitenskap og handlet utelukkende om oppdagelsen av Titanic.

 

Siden både internett og tilgjengelig materiale var begrenset fikk jeg tak i bøkene av Ballard og Lynch om samme tema og begynte å lese IV, har siden den gang leitet aktivt etter dokumentarer om Titanic.

Senere fikk jeg en bok om båter og ble ca 2 år seinere i 1987 bedre kjent med navn som Andrea Doria, Bismarck, Britannic, Lusitania og Mauritania, og ikke minst Hood, Prince of Wales King George V osv.

 

Hvem husker ikke Bremen som ble påtent?

 

Dette og omstendighetene samt interresse tatt i betraktning ballet det bare på seg og hva krigen angår, så ble bismarck min "inngangsport" og interresen ble ikke noe særlig mindre av å lese om Scharnhorst, Tirpitz osv...

Med alt dette fulgte det også på seg videre med historie fra WW2, og for min del ble dette i ett forsøk av å finne ut hva som gjorde at Kriegsmarine valgte å satse på overflateskip og ikke ubåter, samt betydningen av atlantershavskrigen osv....

 

Jeg har heller ingen formell utdannelse i historie, men føler at ihvertfall temaene Bismarck, Britannic, Titanic og Tirpitz er noe jeg behersker til fulle.

Resten blir på ett nivå over "gjennomsnittskunnskap" og når jeg finner noen bøker eller artikler jeg finner interresangt, søker jeg opp temaet videre på internett

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Historie er faktisk bare ekstremt moro å lese om. Både generelt rundt omkring i verden, også familie/slekt.

Senest idag, fant jeg en bærepose, som min oldefar og tipp-oldefar hadde sine papirer i.

 

Brev, skøyter og annen verdi papir fra begynnelsen av 1900 talet.

Veldig interessant å lese, å virkelig fatte at de har skrevet og tatt i det samme jeg nå, nærmere hundre år etter ser på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har vel alltid likt historiske ting på samme måte som mange andre i min alder å kunne ting som er kult, ikke bare fakta-ting, men sånn å få en innblikk i ting som vi syntes var kult sånn som krig og sånn. kanskje på grunn av strategispill og film og sånn da, men kan huske at lenge før jeg spillte pc, leste jeg og var ineressert i historie. men det var de fleste andre jeg kjente også.

 

men jeg begynte å bli skikkelig drevet av det å få en oversikt over ting. jeg stjal sånn bok på biblteket på skolen som var et historisk atlas og det syntes jeg var skikkelig interessant, men jeg følte at det ikke ga meg nok innblikk selvom det presenterte mye fakta og sånn.

 

for noen år siden innså jeg hvor mye jeg egentlig leste og tenkte på historie hver dag.

 

Nå i det siste har jeg prøvd å forestille meg mer hvordan det var gjennom historien. sånn som å forestille meg hvordan samfunnet var. og ikke bare tenke "det og det skjedde", men å forstå at det faktisk var sånn og ikke bare en verden man ser i spill film og leser om i bøker. For å innse inni seg at det fakktisk har skjedd og forestille seg det er etlite kick for meg (lol). men for å gjøre det tror jeg fimer osv har ødelagt for alle. men det gjør jo at vi blir mer interessert. og for meg så gjør det meg bare mere interessert i å forstå at det faktisk skjedde.

 

f.eks forestille meg en by eller en dagligdags ting i samfunnet, som f.eks innkalling til krig eller bare en kurer som reiser rundt. For å forestille seg ting i samfunnet da trenger man å forstå mer av samfunndet med fakta og sånn. Og det er dette som driver meg i å lese mer og mer historie.

Lenke til kommentar

Må også si det at når vi liksom skal forestille oss hvordan det var tidligere i denne verdenen, før vi i denne generasjonen levde. Kan vel igrunn kun gå etter hvordan vi ser det an på filmer fra den og den tiden. Er vel det jeg iallefall bruker som utgangspunkt, på hest og kjerre osv. ^^

 

Husker tilbake når jeg var liten, at jeg trodde verden var svart/hvitt før, med tanke på alle de svart/hvitt bildene min bestemor har. ^^

Lenke til kommentar

Må inrømme at det var mine bestefedre som gjorde meg interessert i historie. Gjennom utallige timer, med fortellinger, fakta og hendelser. Alt fra fylkesføreren til NS i Møre og Romsdal som druknet etter at brua ut til ferga kollapset, til deres syn på ting som skjer i verden. Jeg har nok også arvet mange av deres meninger og synet på verden.

 

Hovedtyngden av min kunnskap ligger i ww2(spesielt Norske Frontkjempere) og våpen fra 1880 til nåtiden. Men har veldig gode generelle historie kunnskaper, som stadig forbedres :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...