Gå til innhold

Partisjonsendringer (legge mer GB til en annen partisjon)... Hvordan gjøres dette?

Shoo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pr. i dag kun et par GB satt av til Windows-partisjon, og vil nå øke størrelsen med et par GB. Nå er det sånn at den HDD'en som har Windows installert, har 2 partisjoner. En partisjon (D:) hvor jeg har diverse saker og ting og Windows-partisjonen (C:). Skal formatere Windows-partisjonen for å legge inn WinXP på nytt. Skal jeg øke Windows-partisjonsstørrelsen i Windows eller skal jeg gjøre det når jeg installerer Windows? Har en god del GB ledig på D:, så jeg hadde tenkt å bruke et par av de ledige GB til å øke kapasiteten i C: ... Hvordan er det dette gjøres? Hvis jeg nå f.eks sletter C: når jeg installerer Windows på nytt, da vil jeg få de GB som jeg hadde på C: til å stå "tomme", sant? Men hvordan får jeg overført et par GB over til C:? Det går vel ikke sånn uten videre, eller..?

PS: Beklager hvis denne tråden var feilpostet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du Vista? Der kan du i alle fall endre partisjonsstørrelser internt i OS'et. Måten en endrer partisjonsstørrelsen er at en frigir plass fra en partisjon(D:), noe som gir deg x antall unallocated" bytes. Deretter inkluderer du denne ledige plassen i en annen partisjon(C:).

Skrevet

Er mulig du kan gjøre det internt der også, eventuelt med installasjonsCD'en, men du kan forsøke å bruke gParted, som er mer forståelig og brukervennelig.

Skrevet

Under instalasjon kan du hvertfall ikke redusere størrelsen på en partisjon, bare slette og opprette. Mener å huske at xp orginalt støtter å reduserere størrelsen på en partisjon, men PartionMagic støtter det hvertfall.

Skrevet

Ser ikke vitsen med å laste ned et program ulovlig når et gratis program gjør samme nytten.

Forøvrig bryter posten din med retningslinjene, punkt 8:

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet.(...)
Skrevet

Parted Magic er enda bedre enn gparted etter min mening.

Veldig fleksibelt og brukervennlig og kan i tillegg til cd starte fra usb stick.

Og selvfølgelig GRATIS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...