Gå til innhold

Musikk fra middelalderen


Olanru

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
Era

 

Det finnes lite orginal middelaldermusikk. Det finnes ingen komponister man kjenner noe særlig biografisk bakgrunn for før Palestrina. Men i middelalderen var det, iallefall i den kirkelige musikken, veldig mye gragoriansk sang. Gjerne responserial. Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen.

Lenke til kommentar
Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen.

 

Kilder?

 

Det er ikke kjent noe flerstemmig teknikk før i renessansen. Det er mulig det har forekommet, men dette er hverken nedskrevet eller bevist slik ejg har forstått det. Men det er få ting man med sikkerthet man kan si ang. middelaldermusikk. Det var mye gregoriansk sang, og som kjent, er gregoriansk sang enstemmig.

 

Du kan slå opp i ekko1, musikkorienteringsboka. Eventuelt hvilket som helt leksikon. Det er førsteklassepensum.

Lenke til kommentar
Det ble ikke brukt flerstemmeteknikk før i renessansen.

 

Kilder?

 

Det er ikke kjent noe flerstemmig teknikk før i renessansen. Det er mulig det har forekommet, men dette er hverken nedskrevet eller bevist slik ejg har forstått det. Men det er få ting man med sikkerthet man kan si ang. middelaldermusikk. Det var mye gregoriansk sang, og som kjent, er gregoriansk sang enstemmig.

 

Du kan slå opp i ekko1, musikkorienteringsboka. Eventuelt hvilket som helt leksikon. Det er førsteklassepensum.

 

Beklager, jeg sjekket med min "mentor" og det ble faktisk brukt flerstemmighet på slutten av 1200-tallet som det er visst om. Men dette er jo da middelalderen synger på siste verset, så jeg vil ikke kalle det "typisk" for middelalderen med flerstemmig korteknikk.

 

Beklager feilinformasjon:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...