groogerlend Skrevet 2. februar 2008 Skrevet 2. februar 2008 Har søkt litt i de gamle trådene, og kommet frem til at D40 antakelig er et helt greit nybegynnerkamera for meg. Grunnen til at jeg vil oppgradere fra kompaktkameraet er først og fremst lyssensitiviteten, autofokushastighet (fotograferer ungene mine), og en mer balansert blitz enn "snømannblitzen" på mitt gamle Canon kompaktkamera. Lurer litt på minnekort. Noe jeg bør tenke på der? Hurtighet osv.? Hvor mange KB/sekund bør det ha? Forstår det som om det ikke er store vitsen å vente på D60? Litt oppgraderinger, men kanskje ikke så mye som vil være viktig for en totalt nybegynner? Bortsett fra kit-objektivet.. hvor mye forskjell vil det gjøre? Takker for svar! :o)
Manskow Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Tenker på å kjøpe D40 - noe jeg bør tenke på? Ja, at den ikke har autofokusmotor i huset. Det er riktignok et og annet objektiv å få med AF-motor, men husk at du da er låst til dette ved valg av objektiver hvis du ønsker autofokus. Ikke verdens største "problem", men verd å ta med i vurderingen.
Boralis Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Tenker på å kjøpe D40 - noe jeg bør tenke på? Ja, at den ikke har autofokusmotor i huset. Det er riktignok et og annet objektiv å få med AF-motor, men husk at du da er låst til dette ved valg av objektiver hvis du ønsker autofokus. Ikke verdens største "problem", men verd å ta med i vurderingen. Men gjelder ikke det for D60 også ?
Simon Aldra Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Det gjør det. D40, D40x og D60 har ikke autofokusmotor i huset. Om dette er et problem for -deg-, det må du vurdere selv. Alle brukere har forskjellige bruksområder.
groogerlend Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 ja det gjelder alle 3. men blir nok ikke så mange objektiv på meg uansett..
k-ryeng Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 ja det gjelder alle 3. men blir nok ikke så mange objektiv på meg uansett..Og så lenge du skal ha zoomer, vil det ikke by på noen problemer - du har rikelig utvalg av zoomer som er kompatible med autofokus. Fastoptikk er det mindre av, men det vil nok komme mer og mer, og etter hvert som interessen stiger, vil også mengden tilgjengelig fastoptikk være større.
tomsi42 Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Fordelen med D40 er at du kan kjøpe den nå. Og den er så billig at du kan legge litt mer kroner i et objektiv. F.eks denne kombinasjonen. Når det gjelder minnekort, så holder jeg meg til SanDisk; i og med at jeg tar lite seriebilder så holder Ultra II for meg. Extreme III er litt dyrere, men raskere. I tillegg bør du vurdere en blitz, f.eks. SB400. Da får du muligheten til å sende blitslyset i taket, noe som vil gi et mykere lys på blitsbilder. Ønsker du et telobjektiv også, så kan jeg anbefale 55-200mm 4-5.6G VR DX. Tom
k-ryeng Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Når det gjelder minnekort, så holder jeg meg til SanDisk; i og med at jeg tar lite seriebilder så holder Ultra II for meg. Extreme III er litt dyrere, men raskere.Dessuten har Sandisk vel en kampanje med at det følger med en snerten minnekortleser til SD-kort i Extreme III-serien nå (i hvert fall SDHC). 4GB koster litt under 300 kr, inkl. leser, noe som må kunne sies å være godkjent ;-)
groogerlend Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 (endret) jeg ser komplett.no selger canon 350d kit for 3999,-, altså 500kroner mer. Hvilket av disse kameraene har raskest autofokus? Skulle jeg senere ønske å kjøpe et mer lyssterkt objektiv, vil da objektiver til canon være billigere pga fokusmotor i kamerahuset? noe annet å si om forskjellen på disse kameraene? Endret 3. februar 2008 av groogerlend
tomsi42 Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 jeg ser komplett.no selger canon 350d kit for 3999,-, altså 500kroner mer. Absolutt et godt tilbud. Hvilket av disse kameraene har raskest autofokus? Skulle jeg senere ønske å kjøpe et mer lyssterkt objektiv, vil da objektiver til canon være billigere pga fokusmotor i kamerahuset? Alle obejktivene til Canon har motoren i objektivet. Men det er vanskelig å si om det har noe å si på pris... noe annet å si om forskjellen på disse kameraene? Begge kameraene er bra nybegynner kameraer - det er mer et spørsmål om hvilket kamera du liker best å bruke - så du må komme deg i en butikk og prøve. 350D er mer eller mindre identisk med 400D når det er snakk om grep og måten den virker på. Tom
alkymist Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Pris kan ha noe å si, men de eneste hvor det er direkte sammenlignbart er på tredjepartsobjektiver. Jeg sammenlignet Sigmas objektiver for Canon og Nikon (ikke fullformat) For Nikon For Canon 10-20 mm (som jeg personlig driver og sikler litt på) er prisforskjellen 345,- i Nikons favør. Hvis du vil ha Sigmas 55-200 mm (og forsatt ha autofokus i D40)er forskjellen 146,- i Canons favør. Arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg tror hastigheten på autofokus er til en viss grad styrt av objektivet, dvs at noen objektiv fokuserer raskere enn andre. Følg Toms råd og "tafse litt" på de to kameraene i butikken før du bestemmer deg. Selv havnet jeg på en Nikon D40x, mye fordi jeg allerede hadde et Nikon analogt speilrefleks og likte det. Med kvaliteten på dagens "billig-SLR'er" tror jeg du blir fornøyd uansett hvilket kamera du velger mvh Øystein Til slut.. Veldig off-topic og absolutt ingen oppfordring til fanboyisme, men: En kompis av meg (som er en MYE bedre fotograf enn meg) er skikkelig misunnelig på en ting ved Nikonen min... lukkerlyden. Han syns D40x høres mye bedre ut enn sitt eget 5d...
kjelldell Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Fordelen med D40 er at du kan kjøpe den nå. Og den er så billig at du kan legge litt mer kroner i et objektiv. F.eks denne kombinasjonen. Tom Kjøpte D70s med denne, det er knallbra objektiv som dekker de flestes behov en god stund! Veldig greit brennevidde-omfang. Kunne hatt bedre lysstyrke, men jeg har en 35mm f2 hvis det kniper... Det er kjempegøy å gå fra komapakt til speilrefleks, det er noe helt annet å jobbe med! Har vært ute å knipset masse i dag, testet litt av de mulighetene som dette gir med styring av lukkertid, autofokusmodus og eksponeringskorreksjon. Utrolig moro! Tror jeg skal legge ut et som jeg ble fornøyd med på kritikk... Har aldri hatt behov for mer enn 6 megapixler, det holder i massevis for meg... Kjøp heller god optikk du kan beholde fremover! Lykke til!
hishadow Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 (endret) Satt hele helgen og forsøkte å sette meg inn i kameraverden. Holdt på å kjøpe Canon sitt 350D (alternativt vente på 450D), men havnet til slutt på dette kameraet pga kit objektivet til denne så ut til å få "minst" kritikk. Fant også fort ut pengene forsvinner kjapt så snart tilleggsutstyr legges med. Endret 5. februar 2008 av hishadow
Simon Aldra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Kitobjektivet til Nikon D40 er heller ikke helt ypperlig. Tenker du optikk, ta en titt på Olympus E-410, 14-42 er ypperlig.
groogerlend Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 grr.. det som suger er å få valg. Var innom en butikk i dag og fikk tilbud på Olympus E-410 dobbel kit til den nette sum av kr. 5000,-. I forhold til D40en får jeg da live-view (kjekt for kona), ganske god optikk (men litt mer støy på bildebrikka), men selvfølgelig høyere pris, noe som vil merkes. For den prisen kan jeg f.eks. gå til innkjøp av en sb-600 blitz til nikonen, noe som vil være en fordel i mange sammenhenger. Og litt usikker på om jeg faktisk har bruk for tele-objektivet til olympusen.. grr...
hishadow Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 grr.. det som suger er å få valg. Var innom en butikk i dag og fikk tilbud på Olympus E-410 dobbel kit til den nette sum av kr. 5000,-. I forhold til D40en får jeg da live-view (kjekt for kona), ganske god optikk (men litt mer støy på bildebrikka), men selvfølgelig høyere pris, noe som vil merkes. For den prisen kan jeg f.eks. gå til innkjøp av en sb-600 blitz til nikonen, noe som vil være en fordel i mange sammenhenger. Og litt usikker på om jeg faktisk har bruk for tele-objektivet til olympusen.. grr... Det beste hadde vært å være uviten og kjøpt det billigste, så hadde du ikke merket noe forskjell.
groogerlend Skrevet 5. februar 2008 Forfatter Skrevet 5. februar 2008 (endret) nemlig! for mange valg gjør mennesker ulykkelige. selv om det er kjekt med et litt mindre kamera og to gode objektiv i stedet for ett dårlig, så spørs det om D40en egentlig er god nok for meg uansett.. Eventuelt bør jeg kanskje bare få meg et Fuji F40 og bli like fornøyd med det som med et SLR... Endret 5. februar 2008 av groogerlend
Simon Aldra Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Så kjøp E-410 med bare 14-42. 14-42 er overlegent Nikons AF-S 18-55. Og Olympus FL-36 fungerer veldig bra så lenge du ikke må bounce veldig mange ganger i taket med null annet lys.
kvase Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Canon EOS 30D Kamerahus 3999,- https://prisguiden.no/product.php?productId=41851
groogerlend Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 Så kjøp E-410 med bare 14-42. 14-42 er overlegent Nikons AF-S 18-55. Og Olympus FL-36 fungerer veldig bra så lenge du ikke må bounce veldig mange ganger i taket med null annet lys. Ja, heller veldig mot å gå for dette kameraet. Men når dobbel-kitet bare blir 500 kroner dyrere, ender jeg nok opp med begge linsene.. Evnt. kunne jeg forhørt meg om å få samme pris på E-510 med kun 14-42..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå