Gå til innhold

I-land som utnytter u-land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dem har jo gjeld for de dem fikk støtte en gang?

Hvor er invisteringene blitt av ? ak-47?

 

70 uland har fått slettet gjelden sin, men på den andre siden så

klarer dem ikke bygge opp noe når i landene utnytter.

 

Men så har vi også dilemmaet med bærekraft.

Planeten hadde gått under om alle hadde råd til bil osv.

Skal alle ha lik levestandard som i norge måtte befolkingen ha vært halvert.

Endret av War
Lenke til kommentar
Læreren min nevnte at i-land utnytter på den måten at de får igjen mer enn de gir i støtte, kan noen utdype dette for meg, og forklare andre måter i-land utnytter u-land.

Læreren din er nymarxist, som 90% av alle lærere i Multikultistan er. Det sosialkommunistiske pensum står til stryk. Sjekk PISA.

Lenke til kommentar
Dem har jo gjeld for de dem fikk støtte en gang?

Hvor er invisteringene blitt av ? ak-47?

 

Håpløst, de har lånt penger fordi de trengte penger for å få økonomien og landene generellt på fote. Særlig er det tidligere afrikanske kolonier som sliter. Men de har problemer med å konkurrere med de etablerte markedene. Og må ta opp enda mer lån for å betale av gamle lån. Og siden de betaler så mye renter på gjeld. Så får du ikke nok penger til å investere i økonomien.

 

U-hjelpen dekker finansielle gapet i økonomien. Men de har tilnærmet null som de kan investere. Samtidig så gjør de tabben ved å skape flotte kortsiktige pakker til bedrifter. Som gjør at de ikke tjener mye på bedriftene til å begynne med. Som en plan for å tiltrekke seg bedrifter. Problemet er at de fleste bedrifter har langsiktige investeringsplaner, og problemet man risikerer oppstår er at bedriftene blir pålagt store avgifter for at staten skal få inn penger. Som igjen ødelegger bedriften. Fremfor å ha ett jevnt langsiktig planlagt avgiftsnivå.

Lenke til kommentar
Læreren min nevnte at i-land utnytter på den måten at de får igjen mer enn de gir i støtte

 

Du bør be om klarifisering ifra læreren din.

 

Mener han at vi bør gi uhjelp for at vi kjøper varer og tjenester billig der så er han en kommunistdinosaur, og burde gå av med pensjon.

 

Mener han at ilandene drar inn mer i renter enn de gir i uhjelp så har han et poeng, men da vil jeg også minne ham om at uhjelp er FULLSTENDIG frivillig.

 

Om jeg tar opp lån i Postbanken for så å kjøpe meg limousin og våpen og leie privatfly, så er det faktisk jeg som sitter igjen med regninga etterpå. Regninga tilhører hvertfall ikke utlånerne.

 

Dog er det et poeng at en del land har gitt lån til militærdiktaturer som befolkningen nå sitter og betaler på, som f.eks i Sør-Amerika.

Lenke til kommentar

1996 :

 

"De industrialiserte landene har 25 prosent av verdens befolkning, forbruker 70 prosent av verdens årlige energiproduksjon, 75 prosent av metallproduksjonen, 85 prosent av tømmerproduksjonen og 60 prosent av maten."

 

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/fin/199.../hov022-bn.html

 

2003 :

 

"Undersøkelsen understreker som tidligere at 20 prosent av verdens befolkning forbruker 86 prosent av verdens ressurser."

 

http://www.norden.org/webb/news/news.asp?id=2941

Lenke til kommentar
Men så har vi også dilemmaet med bærekraft.

Planeten hadde gått under om alle hadde råd til bil osv.

Skal alle ha lik levestandard som i norge måtte befolkingen ha vært halvert.

Det er feil. Hvis alle skulle hatt samme levestandard som i Norge måtte vi ha hatt 3.2 jordkloder eller utrydde 2.2/3 av jordensbefolkning.

 

Kilde: Globalis

 

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...