Gå til innhold

Hva er best/raskest av P4 Prescott 3GHz+6600GT "Ultra/1980" og A64 3000+6600GT?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et enkelt spørsmål. Hvilken av disse to oppsettene ville dere valgt hvis dere skulle fått best mulig ytelse ved spilling:

 

Oppsett 1:

Skjermkort: Gainward GeForce 6600GT 256MB GDDR3 AGP8X "Ultra/1980" DVI

CPU: Pentium 4 S-478 3.0GHZ 800MHZ 1M Boxed Prescott

 

Oppsett 2:

Skjermkort: POV GeForce 6600GT 128MB PCIe Retail DVI

CPU: AMD Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHZ 512KB Boxed

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal bruke en av disse maskinene til spilling. Det virker logisk at det oppsettet på 3 GHZ er best, men når jeg ser på hva jeg har betalt for CPUene kostet Athlonen kun 300 mindre enn Pentiumen 1 år etter at Pentiumen blei kjøpt... det får meg til å lure på om Athlon går raskere enn 1.8GHZ på noe vis? Er det stor forskjell på PCIe og AGP8X? Eller går det opp i opp siden APG-kortet har mere minne? På forhånd takk!

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A64 3000+ yter ikke så mye bedre enn P4 3.0ghz, men i spill er det litt. A64 yter mye mer pr mhz enn P4 og går mye kjøligere. Begge kan overklokkes, men ytelsen på P4 øker ikke i takt med mhz, dvs at klokker du den 3.0ghz P4en 20% så vil ikke den ikke yte 20% mer - blir litt som å sette treningsdrakt på en pensjonist - det ser fint ut, men gjør ikke store forskjellen. A64 derimot har godt av å klokkes noen hundre mhz høyere.

Lenke til kommentar

Tja med ett 6600GT og en relativ svak cpu så er vel low/medium i maks 1024x768 som er aktuelt med BF2 hvis man vil ha akseptable framerates - du må også huske at P4/6600 oppsettet er AGP basert og 6600 er pcie basert, den bruker derfor en pcie-agp bidge chip som senker ytelsen litt.

128/256mb med ett sånt oppsett betyr svært lite

 

Men for all del - uansett hva han velger så blir ikke forskjellen stor

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
... den bruker derfor en pcie-agp bidge chip som senker ytelsen litt.

Har liten tro på at 6600GT blir begrenset av båndbredden på grensesnittet, så det er fint om du kan underbygge dette med en link.

 

:)

 

 

Du verden da...

Jeg snakker av erfaring - riktignok med 7600GS og 1950PRO kort - det er faktisk litt ytelsestap ved bruk av en bridgechip som konverterer fra en arkitektur fra en annen - kalles gjerne overhead.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...