Gå til innhold

Angående reduksjon av billedkvalitet ved jpg. format og bruk av Photoshop


Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt på en stund, jeg er forøvrig klar over at stadig lagring av "jpg-format" av bilder forringer kvaliteten noe, og at bilder helst bør lagres f.eks i tif, og under arbeid i Photoshop PSD-format, men det er ikke alltid jeg følger "regelen". Det hender ofte jeg tar frem et bilde i Photoshop bare for å prøve ut noe, øve på en funksjon, noe jeg har lest i en tråd osv. Og deretter lukker jeg bildet uten å lagre det med noen endringer. Ofte blir det samme bildet jeg tar frem (Åpne nylige...), slik at bildet er brukt til øving flere ganger, og bare "lukket" uten endringer etterpå. Nå har jeg ikke vært så observant at jeg har merket meg størrelsen opprinnelig og etter diverse "Ut-og inn-bruk", men kan noen si meg om jeg taper veldig mye i et bilde ved slik "Teste-ut-lek" i Photoshop? Bruker selvsagt ikke mine "beste" blinkskudd til slikt, men hvis det gjør mye reduksjons-skade, vil jeg gjerne unngå det....

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hender ofte jeg tar frem et bilde i Photoshop bare for å prøve ut noe, øve på en funksjon, noe jeg har lest i en tråd osv. Og deretter lukker jeg bildet uten å lagre det med noen endringer. Ofte blir det samme bildet jeg tar frem (Åpne nylige...), slik at bildet er brukt til øving flere ganger, og bare "lukket" uten endringer etterpå. Nå har jeg ikke vært så observant at jeg har merket meg størrelsen opprinnelig og etter diverse "Ut-og inn-bruk", men kan noen si meg om jeg taper veldig mye i et bilde ved slik "Teste-ut-lek" i Photoshop? Bruker selvsagt ikke mine "beste" blinkskudd til slikt, men hvis det gjør mye reduksjons-skade, vil jeg gjerne unngå det....
Bildet blir bare degradert ved lagring, ikke åpning. Så lenge du ikke lagrer, vil det heller ikke forandres...
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke lagrer bildet skal det ikke skje noen endringer med originalen :thumbup:

 

Altså dere mener: Lagrer det under et nytt navn el.l. Jeg bare lukker det ja, når jeg får spørsmål om å lagre, svarer jeg Nei. Når jeg endrer litt kontrast, retter opp grunnlinje beskjærer og slikt, lagrer jeg bildet med "kopi" hengt på billednummeret. Går det greit slik? Så slipper jeg å endre mine rutiner :D ...bildet er bare ut og inn og lufter seg litt altså, og beholder sin opprinnelse? :)

RandiA

Lenke til kommentar
Når jeg endrer litt kontrast, retter opp grunnlinje beskjærer og slikt, lagrer jeg bildet med "kopi" hengt på billednummeret. Går det greit slik? Så slipper jeg å endre mine rutiner :D ...bildet er bare ut og inn og lufter seg litt altså, og beholder sin opprinnelse? :)
Ja, det går bra. Kopien vil ha noe degradering fordi den er lagret en gang ekstra, men originalen vil ikke være forandret i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke lagrer bildet skal det ikke skje noen endringer med originalen :thumbup:

 

Altså dere mener: Lagrer det under et nytt navn el.l. Jeg bare lukker det ja, når jeg får spørsmål om å lagre, svarer jeg Nei. Når jeg endrer litt kontrast, retter opp grunnlinje beskjærer og slikt, lagrer jeg bildet med "kopi" hengt på billednummeret. Går det greit slik? Så slipper jeg å endre mine rutiner :D ...bildet er bare ut og inn og lufter seg litt altså, og beholder sin opprinnelse? :)

RandiA

Det er en god ide å lagre det under nytt navn, men pass på at starter med originalen neste gang du skal leke med bildet.

Et alternativ er at du lagrer i PSD og bruker layere til justeringene dine.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er en god ide å lagre det under nytt navn, men pass på at starter med originalen neste gang du skal leke med bildet.

Et alternativ er at du lagrer i PSD og bruker layere til justeringene dine.

 

Tom

Ja, bruker originalen for lek...har ikke blitt helt fortrolig med PSD format og layers...så hvis det ikke spiller noen rolle at jeg bruker "hoved-lag", fortsetter jeg sikkert med det. Bruker layer når jeg skal rotere på bildet ja.

RandiA

Lenke til kommentar

Uansett om du velger å ikke lagre vil jeg anbefale deg å ikke leke med orginalen. Åpne jpg filen og lagre den som psd da har du også flere muligheter til endringer, lag osv. Uansett om det er ett blinkskudd eller ei, lag alltid en kopi før noen form for endring. En eller annen gang vil du på ett eller annet vis greie å klikke på lagre, da er det kjedelig om det er ett blinkskudd du har lekt deg med.

 

:ohmy: Jeg har selvfølgelig prøvd dette i praksis! :no:

 

:D Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Når jeg åpner en original JPG tar jeg alltid "Save As" med en gang og lagrer som PSD eller TIF. Nettopp for å unngå å lagre oppå originalen ved et uhell. En annen fordel er at jeg da kan lagre uendelig mange ganger uten at kvaliteten endres.

 

Er det bare ekpserimentering jeg gjør så sletter jeg filen igjen etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...