Gå til innhold

Lossless bilderedigering og lagring


Anbefalte innlegg

Hva slags bildeformat bruker dere for å få minst mulig kvalitetstap når dere redigerer bilder fra raw? Jeg bruker .png selv, og det gir jo litt store filer for å bruke på web, men ser ganske mye bedre ut enn .jpg.

Endret av A|3x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.PNG bruker jeg mest når jeg skal ha transparency osv. Ellers så går det ann å lagre .JPG som loseless også.

 

I originalpaperet som beskriver JPG-algoritmen er det nevnt en måte å gjøre JPG-kompresjon tapsfritt, men jeg kjenner ikke til noe programvare som implementerer dette (gjør du?). NB: Det som i noe programvare kalles 100% JPG-kvalitet er *ikke* tapsfri kompresjon, tvert imot blir det i det fleste implementeringer dårligere kvalitet enn 90-og-noe (men filstørrelsen går uansett opp).

 

Ellers finner jeg ingen grunner til å bruke GIF foran PNG, kun hvis du vil vise til de som bruker gamle Microsoft-produkter.

Lenke til kommentar
Hva slags bildeformat bruker dere for å få minst mulig kvalitetstap når dere redigerer bilder fra raw? Jeg bruker .png selv, og det gir jo litt store filer for å bruke på web, men ser ganske mye bedre ut enn .jpg.

Hvis du vil ha null kvalitetstap (f.eks for videre redigering), så er PNG helt OK, med mindre du vil bevare mer enn 8-bits fargedybde (om du vil det avhenger av hva slags redigering du tenker på). For visning på web synes jeg ikke kvalitetsøkningen fra en bra jpg til png er god nok til å forsvare økt nedlastningstid.

 

Selv prosesserer jeg RAW i Bibble til JPG, og bevarer RAW-fila og ei ekstra fil som beskriver bildets framkallingsinnstillinger. JPG-fila skalerer jeg etterpå ned til ulike oppløsninger (fortsatt JPG) for ulikt bruk.

Lenke til kommentar
Det ble diskutert i Webkafeèn at man kunne lagre JPG som loseless, og jeg mener det ble konkludert med at man faktisk kunne dette. Personlig holder det å skru opp til 12 på kvalitet i PS når jeg lagrer JPG.

Ok. Kvalitet 12 er definitivt ikke tapsfri JPG-kompresjon. Forhåpentligvis har Adobe kalibrert "12" til å ikke gi dårligere kvalitet enn nivå 11 (såvidt jeg husker går Photoshop-skalaen opp til 12).

 

Wikipedia nevner heller ikke noe om at noe programvare implementerer tapsfri JPG: http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG-LS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...