Gå til innhold

Idrettsfag eller allmen?


Anti LFC

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er nå snart tid for å søke på VGS, og dilemmaet mitt er;

skal jeg gå toppfotball eller allmen.

Begge linjene er på Tromsdalen VGS i tromsø.

 

Jeg elsker å spille fotball, og trener mange ganger i uken, og er nok blandt de tjue beste i kretsen. Har dog ikke spilt for kretslaget til tromsø. Ikke for å virke innbilsk eller noe, men det skyldes nok at jeg ikke spiller på et av bylagene. Dette skinner godt igjennom når man ser på uttakene, ingen spillere utenfor bygrensen.

 

Derfor frister toppfotball enormt. Selv om det er mye trening, så er jeg overbevist om at det kommer til å være bedre enn vanlig allmen.

 

Men; Det som frister med allmen på Tromsdalen VGS er at man andre året kan søke seg inn på cambridge i England, som jeg ser på som en enorm mulighet.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg kan komme inn på toppfotball og på cambridge egentlig. Ligger nå på litt over 5 i snitt, men prøver å forbedre det ytterligere.

 

Å gå toppfotball-linja kommer garantert til å hjelpe meg enormt innen fotball.

Men fotball kan jeg trene utenom, og har egentlig en plan klar hvis jeg ikke søker toppfotball.

Men sjangsen til å kunne komme inn på Cambridge får jeg nok bare denne ene gangen.

 

Jeg vet virkelig ikke, derfor håper jeg noen av dere kan komme med erfaringer o.l.

 

Takker på forhånd :)

 

EDIT: og en ting til, hva er haken ved å velge praktisk matte på VGS?

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig vil satse på fotball i fremtiden, vil jeg anbefale idrettslinjen. Den gir også studiekompetanse og mulighet for videre utdanninger, så det er ikke noe å bekymre seg for.

 

Hvis du derimot vil satse fullt innenfor fotball, men likevel vil ta vanlig allmen, kan det bli vanskelig for deg å holde opp med alt arbeide. Det er faktisk mye arbeid som må gjøres når mann begynner på allmen, og de fleste(inkludert meg) opplever å gå ned karakter. Det kan godt hende at du må prioritere mellom lekser og kamper enkelte ganger. Jeg drev på med fotball før, men sluttet i 10. på grunn av at det kom i veien for skolearbeidet mitt. Nå som jeg går på VG1 kan jeg ikke forestille meg å drive på med noe sport i tillegg til skole.

 

Til slutt er det jo du som må ta det avgjørende valget, husk på å ta den linjen som DU synes vil passe deg best.

 

 

Kan svare på det med praktisk matte:

Det finnes to typer matematikk på VG1: Teoretisk og praktisk matte. Som du sikkert vet så er teoretisk matte den vanskelige formen for matte, mens praktisk matten er lett.

I T-matten lærer du veldig mye nytt, så her gjelder det å jobbe jevnt! P-matten derimot er nærmest en "repitisjon" av ungdomsskolen, og det skal ikke så forferdelig mye til for å oppnå en god karakter her.

Du vil få anledningen til å velge hvilken matte du vil ha i løpet av de første ukene, og du kan til og med bytte etterhvert, hvis du ikke trives.

Hvis du vil gå innenfor siv.ingeniør utdanning etterpå, må du velge T-matte og Realfagsmatte de to andre årene.

 

Selv har jeg T-matte og trives veldig godt med det!

Lenke til kommentar
T-matte anbefales. Det samme gjør R1 og R2. Matte er et viktig fag. Dessuten, det er ikke bare siv. ing. som krever R-matte. Alle naturfagsstudier gjør det, samt lege, veterinær og flere.

 

Ja, selvfølgelig, alle studier innen for naturvitenskap. De sier nå seg selv. Er uenig med deg at du trenger R matte å gå innenfor medisin, der kan du ta S1+S2 eller bare R1.

Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn på idrett at du tåle veldig mye teori,du kan ikke komme inn og få femmere kun fordi du er god i fotball. Du må kunne sette opp alle former for treningsplaner, lage illustrasjoner av bevegelsesanalyser og du må være en god instruktør da det er et eget fag. Forteller dette fordi de som virkelig satser på fotball i min klasse ikke direkte elsker all teorien.

 

I samme slengen må du være med klassen på flere utflukter som går over flere dager. Hvis man er en utøver som er vant til å trene flere ganger i uken kan det være noe forstyrrende, særlig om det er i oppstarten til sesongen eller noe.

 

Hvis du kan leve med alt dette er idrettslinjen det rette for deg.

Lenke til kommentar
Hvis du virkelig vil satse på fotball i fremtiden, vil jeg anbefale idrettslinjen. Den gir også studiekompetanse og mulighet for videre utdanninger, så det er ikke noe å bekymre seg for.

 

Hvis du derimot vil satse fullt innenfor fotball, men likevel vil ta vanlig allmen, kan det bli vanskelig for deg å holde opp med alt arbeide. Det er faktisk mye arbeid som må gjøres når mann begynner på allmen, og de fleste(inkludert meg) opplever å gå ned karakter. Det kan godt hende at du må prioritere mellom lekser og kamper enkelte ganger. Jeg drev på med fotball før, men sluttet i 10. på grunn av at det kom i veien for skolearbeidet mitt. Nå som jeg går på VG1 kan jeg ikke forestille meg å drive på med noe sport i tillegg til skole.

 

Det må jeg si meg VELDIG uenig i, med mindre du satser på godt over 5 i snitt. Da får du latterlig mye lekser. Det kommer veldig ann på hvor mye du gjør ut av leksene dine! Har du virkelig lyst å trene fotball utenom skolen skal du fint få det til. Jeg opplever at jeg får mindre lekser i VG1 enn 10. klasse...

Lenke til kommentar
Hvis du derimot vil satse fullt innenfor fotball, men likevel vil ta vanlig allmen, kan det bli vanskelig for deg å holde opp med alt arbeide. Det er faktisk mye arbeid som må gjøres når mann begynner på allmen, og de fleste(inkludert meg) opplever å gå ned karakter. Det kan godt hende at du må prioritere mellom lekser og kamper enkelte ganger. Jeg drev på med fotball før, men sluttet i 10. på grunn av at det kom i veien for skolearbeidet mitt. Nå som jeg går på VG1 kan jeg ikke forestille meg å drive på med noe sport i tillegg til skole.
Tja... Jeg trener 5-6 ganger i uken (10-12 timer), går VKII, og føler at jeg klarer meg bra på skolen (ca. 5,2 i snitt).

Hvor bra du klarer deg kommer helt an på hvilken person du er. Noen klarer det og noen klarer det ikke, men det er ikke så store mengder skole at det er umulig å kombinere med idrett på høyt plan.

Lenke til kommentar
Hvis du derimot vil satse fullt innenfor fotball, men likevel vil ta vanlig allmen, kan det bli vanskelig for deg å holde opp med alt arbeide. Det er faktisk mye arbeid som må gjøres når mann begynner på allmen, og de fleste(inkludert meg) opplever å gå ned karakter. Det kan godt hende at du må prioritere mellom lekser og kamper enkelte ganger. Jeg drev på med fotball før, men sluttet i 10. på grunn av at det kom i veien for skolearbeidet mitt. Nå som jeg går på VG1 kan jeg ikke forestille meg å drive på med noe sport i tillegg til skole.
Tja... Jeg trener 5-6 ganger i uken (10-12 timer), går VKII, og føler at jeg klarer meg bra på skolen (ca. 5,2 i snitt).

Hvor bra du klarer deg kommer helt an på hvilken person du er. Noen klarer det og noen klarer det ikke, men det er ikke så store mengder skole at det er umulig å kombinere med idrett på høyt plan.

 

Vel, jeg har nå skrevet utifra personlig erfaring. Det er sikkert bare jeg som trenger mer tid :)

Lenke til kommentar

Høres ut som utdanningsmulighetene blir en god del svekket hvis man går idrett?

 

for å være helt ærlig, så føler jeg at det er litt naivt å satse så sterkt på fotballen, for hvor mange milloner unge talenter finnes det ikke i verden?

 

Har også fått et intrykk av at hvis man går idrett, så går man fryktelig lei etterhvert. Snakka med en kompis som spilte på et av byens beste lag når han startet på idrettslinja. Nå går han andreåret og har trappet ned og startet på et 5.divisjonslag.

 

Derfor er det kanskje smartest og planlegge treningsmengden selv etter skoletid.

Ser hvertfall ikke på det som et problem å trene mye ved siden av skolen, trener vel 10-15 timer i uka nå, alt ettersom.

Synes det er lettere å gjøre lekser etter at man har trent også.Skal dessuten bo alene på hybel, så blir mye tid og ro til å gjøre lekser i fred.

 

Hvis jeg kommer inn på camebridge, hvordan blir det da med skolegangen egentlig? lærer man like mye som man ville gjort hvis man tok VG2 i Norge? Og gjør det seg virkelig så bra så CV-en som folk skal ha det til? for da er det ingen tvil om at jeg skal gjøre mitt ytterste for å gå VG2 i England.

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

Det å gå på Toppidrett er noe du bør være 100% motivert for. Det kommer til å bli mye trening, men også svært lærerikt og du får gå i klasse med mange andre seriøse og ambisiøse idrettsutøvere. Selv gikk jeg VG1 Toppidrett på St.Olav i Sarpsborg i fjor. Jeg trivdes kjempegodt, klarte å kombinere opptil 12 økter i uka med skole og venner (og pendling, 1 time hver vei), samtidig som jeg utviklet meg som fotballspiller. Utover vinteren fant jeg imidlertid ut at jeg ikke lenger var like supermotivert som da jeg startet, og besluttet da å gå over til studiespesialiserende fra høsten av. Følte det var bedre enn å gå på en linje jeg ikke var helt motivert for å gå på.

Nå har jeg gått litt over et halvt år på stud.spes og jeg trives godt, selv om jeg savner folkene fra den gamle klassen min, samt trening i skoletida.

 

Har ikke noe særlig god oversikt over eventuelt svekkede utdanningsmuligheter. Mitt beste råd er å snakke med rådgiver, og hvis du ikke blir noe klokere på han/hun, så kan du prøve å finne fagstrukturen til Toppidrett på nettet. Du kan jo vurdere å besøke skolen og snakke med lærerne der, evt. være med på en treningsøkt. I fjor hadde klassen min en del 10.-klassinger på besøk. Bare koselig det :)

 

Lykke til!

 

Magnus

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Heisann! Mitt valg vipper også mellom Idrett og studiespesialisering. Har hørt om bredidrett? hva er forskjellen med det og toppidrett? Får man "like god" studiekompetanse av idrett som av studiespesialisering (har man samme muligheter etter vgs). Har 5,2 i snitt. Men vurderer idrett, det høres chillere ut. Orker ikke tanken på tre år til med "ungdomsskole". Dessuten liker jeg tanken på å trene på skolen samtidig som man også har fag. :!:

Lenke til kommentar

Du har samme muligheter med idrett som med studiespesialisering ja. Med mindre du velger realfag på studiespesialisering. Det kan du ikke ta så mange av på idrett (om noen, varierer fra skole til skole hva som tilbys), og det kreves for siv. ing.-studier, siv. øk.-studier, medisinstudier, arkitektstudier, realfagsstudier, veterinærstudier og sikkert et par jeg har glemt.

 

"ungdomsskolefagene" har du for øvrig mange av på idrett også. Det er derfor du får studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...