Gå til innhold

tips til bra månefotografering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig med over, gode tips, men hvorfor 200mm når du kan bruke 300?

Enig med denne også..

Som "hovedregel" er månen ett stopp svakere enn solen, så om du bruker opplysningene i avataren min (på fullmåne, evt over halv) så kompenserer du ett stopp lysere. F.eks f/11, 1/125s.

Det bildet jeg har lagt i "den store månetråden" er tatt med 200mm f/4 1/1000s.

i alle fall, det er bare å eksperimentere, og eksponeringen skal være overraskende kort.. :)

Et stalltips; det er ofte greit å bruke manuell fokusering og gjerne stativ, men det går somregel ok også med autofokus og frihånd. Jeg refererer igjen til mitt bilde, det er tatt utenfor Uruguay på en båt og da ville nok stativ vært temmelig bortkastet ;)

Lenke til kommentar

Hehe! Ja selfølgelig mer Brennevidde er best. Men jeg har Sigma 70-300 APO objektiv. Ikke noe særlig tess på 300mm...

 

Okei. Jeg var litt idiot på dette bilde. Skulle se om mye høyere F var bedre. Men det er da vell ikke?

 

Canon EOS 350D

1/100

F/18

300mm

Iso-100

Stepper vi tilbake. Så tror jeg vi ender på 1/500 og ca F/5.6 // F/8

 

Opplaster et bilde tatt med 300mm. mmmmmmmmmmrrrrr *Pling* :

 

post-123709-1201542787_thumb.jpg

 

PS: Sliter med fokusfeil. Men hva teller vell det når det er så liten vei mellom "taggene" på fokushjulet (alså, det motoren er festet på)...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Hiver meg på denne tråden, for jeg var også ute og forsøkte å ta bilde av fullmånen. Det jeg sliter med å forstå, er hvordan man skal klare å få med alt det andre enn månen. Var så heldig at månen for det meste sto bare noen cm over jorda, så da kunne man jo fått fine bilder med hus og trær etc.

 

Men alt annet enn månen blir jo svart, og øker du på med lukkertid/blender, så blir jo månen helt ødelagt...

 

Noen dager var det veldig fine sky-formasjoner rundt månen, men disse fikk jeg heller ikke til å ta bilde av...

 

Noen tips? (bortsett fra photoshop..)

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Hiver meg på denne tråden, for jeg var også ute og forsøkte å ta bilde av fullmånen. Det jeg sliter med å forstå, er hvordan man skal klare å få med alt det andre enn månen. Var så heldig at månen for det meste sto bare noen cm over jorda, så da kunne man jo fått fine bilder med hus og trær etc.

 

Men alt annet enn månen blir jo svart, og øker du på med lukkertid/blender, så blir jo månen helt ødelagt...

 

Noen dager var det veldig fine sky-formasjoner rundt månen, men disse fikk jeg heller ikke til å ta bilde av...

 

Noen tips? (bortsett fra photoshop..)

 

-Vegar

 

Det er et stort sprang mellom lyst og mørkt i bildet. Derfor blir enten månen overeksponert eller terrenget undereksponert.

 

Jeg tar et bilde av månen som er riktig eksponert, klipper ut selve månen og setter den inn i et bilde hvor terrenget er riktig eksponert. Kan gjøres med Photoshop Elements. Eller i andre programmer som ikke koster 7-8000,-.

 

Jeg så du ville ha tips utenom photoshop,men det har jeg ikke..

Lenke til kommentar

Eksperimentér litt med spotmåling.

 

Når du har lært deg spotmåling skikkelig, så kan du eksponere ALT korrekt. Det finnes f.eks. ingen "korrekt" eksponerings-verdi for månen, for den er jo mindre lyssterk nær horisonten. Du må bare måle riktig der og da!

 

Når det gjelder blender, så høres f/7 sånn ca passe ut. Du kan evt sjekke skarphetskurven for objektivet ditt for den brennvidden du skyter med. Om du er skikkelig skarphetsfantast så har du sikkert skrevet ut kurvene for alle objektivene og har dem i fotobaggen ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder blender, så høres f/7 sånn ca passe ut. Du kan evt sjekke skarphetskurven for objektivet ditt for den brennvidden du skyter med. Om du er skikkelig skarphetsfantast så har du sikkert skrevet ut kurvene for alle objektivene og har dem i fotobaggen ;)

 

Hvor finner man slik informasjon? På feks Canon sine sider for objektiver og Sigmas side?

Lenke til kommentar
Sitter med et EOS 400, og der er det vel ikke spotmåling?

 

-Vegar

Holder i massevis med partiell måling (9%).

Et annet er at det er sjelden lysmålingen finner riktig eksponering på månen uansett. Det beste er å følge rådene i tråden her og eksperimentere. Som sagt tidliger av både meg og utallige andre; ta en hel stabel bilder og prøv deg frem, digitale bilder koster ca kr 0,00 pr stk og elendige/ufokuserte bilder kan trygt kastes uten at du har lidd kostnadstap.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...