Gå til innhold

Anbefaling ved kjøp av digitalt videokamera


Anbefalte innlegg

Hei

 

Håper dere kan hjelpe meg. Jeg skal kjøpe nytt digitalt videokamera.

 

Jeg har et hjemme nå som jeg kjøpte. Et JVC gz-mg142. Dette ble jeg anbefalt i butikken. men fikk 30 dagers full returrett. Det virker som fargene forvrenger seg litt. Blir litt gul/grønne ved filming inne, da spesiellt i svak belysning.

 

Hadde også hjemme et panasonic nv-gs 230. Dette kameraet ble vi heller ikke helt fornøyd med. I hovedsak på grunn av dårlig bildestabalisator, men syntes også bildet ble litt kornete.

 

Jeg driver og kikker på et sony kamera, hdr hc5. Dette er jo et dyrere kamera. Men er det så mye bedre enn JVC kameraet som prisen tilsier og er det verdt pengene?

 

Er det eventuellt et annet kamera å anbefale? Lagringsmedium er det samme, kanskje bortsett fra DVD.

 

PS: Er kravstor. Vil gjerne ha det beste og billigs mulig :)

Endret av labtop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår to best-i-test-kameraer: Det ene er Panasonic NV-GS 500, som har større sensorer enn GS 230, og dermed mer lysfølsomt, men med en svært god optisk bildestabilisator. Dette er et rent SD-kamera som er svært populært. Mye for pengene. Det andre er Canon HV 20, som også har en stor sensor, og har testet bra på lysfølsomhet. Dette er et HDV-kamera, som kan ta opp i både HD og SD. Også et svært populært og rimelig kamera, som snart blir erstattet av en dyrere HV 30. HC 5 har ikke testet særlig godt på bildekvalitet. :)

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvordan JVC gz-mg142 er i forhold til disse to? Også i forhold til sony hdr hc5?

hc5 er et helt ok HD kamera, de to andre er SD, dvs en divisjon lavere.

men du trenger selfølgelig en stor tv evt prosjektør før du virkelig ser forskjellen, men om noen år har

jo alle det uansett, og du filmer jo for å ha noe å se på i fremtiden eller hva?

Lenke til kommentar

Hvordan er hc5 kameraet mot mitt JVC gz-mg142.

 

Når det gjelder bildekvalitet?

 

Og lysfølsomhet?

Vi kommer til å filme endel inne med dempet belysning og er litt opptatt av at det blir godt bilde og god fargegengivning.

 

Bildestabalisatoren regner jeg med er bedre.

Endret av labtop
Lenke til kommentar
Hvordan er hc5 kameraet mot mitt JVC gz-mg142.

ifølge feks denne testen, er hc5 et av de aller beste HD kameraene i forbrukerklassen i

lite lys, helt i klasse med hc7 og canon hv20:

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...Performance.htm

hc5 har ikke kontakt for ekstern mic, men det går visst an å kjøpe dette og sette i

skoen på toppen for noen hundrelapper.

 

det som gjør den store forskjellen er selfølgelig HD versus SD. har du en stor tv

vil du se en dramatisk forskjell i oppløsning. første gang jeg så dette i butikk var

saken klar, aldri mer SD. vet ellers ingen ting om jvc'n din. ser fra google at den

har 33x zoom og er harddiskbasert, derfor kan jeg bare spekulere i at objektivet har

sine begrensninger i lite lys. ellers virker hc5 meget robust og er grei å bruke,

bare tatt i det i butikk i fjor vår, endte opp med hv20 pga mer for pengene, men nå har

hc5 prisen gått så dramatisk ned at jeg ville vært svært usikker...

Lenke til kommentar

formatet skiller hc5 og sr5 mest. avchd formatet til sr5 har ennå ikke

blitt like bra som hdv når det gjelder støy ved bevegelse og lite lys.

selv ville jeg nok gått for hc5 av de to, tape er et meget robust format selv om

finmekanikk alltid vil være et svakhetspunkt. harddisker er nok enda

mer sårbare enn tape mekanisk, men trenden mot avchd er helt klar.

det er en del som hevder dette årets hdv kamera kan være siste generasjon i forbrukerklassen, til tross for litt dårligere bilde.

så hvis du vil gå for avchd ville jeg nok heller sett på "helelektronisk" minnekortbasert kamera, men de koster ca 8000.

canon kommer sikkert til å prise sine hf10 og hf100 aggressivt når de

kommer om noen måneder, så det kan være verdt å vente pittelitt.

Lenke til kommentar
Takk for fine svar :) Da tror jeg at jeg går for et hv20 kamera.

 

Men bare sånn til slutt, hvordan er bildestabalisatoren på canon hv20?

Det er en god optisk bildestabilisator på HV 20. På GS 230 hadde du en elektronisk bildestabilisator, mens GS 320 har optisk. :)

Lenke til kommentar

Hei og takk igjen for gode svar :)

 

Hv20 kameraet koster 7000 kr. NÅr vi skal så mye opp i pris så må jeg innrømme at vi heller litt mot sony. Er det et sony kamera i den prisklassen som dere anbefaler? (eller litt høyere)

 

Eller er det sånn at dere anbefaler hv20 uansett?

 

ps Selv om det ikke betyr så mye så var det veldig greit med harddisk kamera. Og det at det er lite er jo også et pluss (Så ikke ut som hv20 var det)

Lenke til kommentar

HV 20 er et best-i-test-kamera. Skal du velge HDD, får du mindre kamera for pengene, i tillegg får du mer komprimert og lite redigeringsvennig video. Vanlig DV-AVI-filer er på ca 13,2GB/t ,mens MPEG2, som SD-HDD lagres i, er bare på 2,8GB/t. Dette gir kvalitetstap under redigering. Minnebrikke, HDD og DVD-kamera er i utgangspunktet uaktuellt fra mitt ståsted, da. Men hvis du absolutt skal ha HDD, kommer Panasonics 3CCD-kamera bra ut i tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...