Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I anledning at vi her tidligere hadde et litt kritisk øye retta mot itavisen kom jeg plutselig på en anna artikel jeg leste et par dager sia...

Web-basert mail farlig HTML legger e-posten åpen

Tydelig igjen enda en person som ikke vet hva han/hun prater om, ikke et leserinnlegg denne gangen though.

Visst kommer det slik halvveis ut av teksten at dette kun har med yahoo og hotmails web-baserte email-løsninger, men

Men det er jo helt opp til hvor mye man tenker på sikkerhet når man skriver en web-basert email-klient!!!

Så om hotmail og yahoo som web-baserte email-klienter hadde et sikkerhetshull betyr det ikke at HTML legger e-posten åpen, men heller at yahoo og hotmail hadde et par små problemer...

Idiotisk bruk av emnefelt på et høyt plan..

Ved hjelp av skript i HTML-kode kan uvedkommende både lese posten din, sende e-post på dine vegne og ta kontroll over hele PC-en.

jasså? hmm.. hvis noen med plain HTML skal greie å haxxore et script som allerede er kjørt fra serverens del og gjort om til HTML for at browseren skal kunne lese det, ja da begynner jeg å lure... vil gjerne lære tekniken though.. sikkert mye tøft man kunne lage da... (så klart.. om noen bruker frames i en html-basert mail, så blir jo ikke det mye pent.. men.. ja.. vil ikke si man haxxoreer webmailen for det..)

GreyMagic påpeker at hullet kan oppstå i alle webbaserte e-posttjenester, selv om de bare har konstatert det i Hotmail og Yahoo. Forutsetningen er at tjenesten bruker en eller annen form for filter for å hindre at nettopp fiendtlig HTML-kode kommer inn.
sier bare ? må vel i så fall være en feil med ETT BESTEMT FILTER, og da hadde det jo vært fint å opplyse om hvilket?

Den «onde» koden stjeler både brukernavn og passord til e-postkontoen din. Slik kan uvedkommende få tilgang til e-posten din. Makroen som ligger i koden kan også sende e-post fra din konto, hente alle kontaktene i adresseboka di og i verste fall bruke nettleseren til å ta kontroll over hele PC-en.

som sagt.. hvordan KLIENTSIDE skripts kan få til det skjønner jeg ikke helt, men hvis noen vet.. bare å si i fra!! ut å haxxore konkurrenter a vettu... :roll:

Hotmail tett

GreyMagic har hatt et tett samarbeid med Microsoft om å rette opp feilen i Hotmail. Fra den 11. mars har hullet vært tett. Men Yahoo har i følge selskapet ennå ikke svart på henvendelsen deres.

jadeterbra lillebill... ;)

Muig feilen ligger i mere software-baserte web-baserte email-tjenester.. Som jeg mener å tro hotmail er.. altså at det ikke er asp, php eller cfm som ligger til grunn, men et stort forvokst outlook som serverer deg sider.. ;)

Men om så, så er jo også DET kjekt å meddele folk om..

Uansett så er artikkelen i beste fall missvisende.. og er nok mang en system administrator som blir nedringt av mer eller mindre skrekkslagne forretningsmenn som er redd for at brukernavn, passord, business-email, etc skal bli stjælt fra webmailen de har på intranettet på jobben....

and we will give itavisen the big d0h

Endret av cfenzo
Gidder noen komme med en fullverdig CSS-kode slik at man får slike innloggingsfelt som er nevnt H E R..?

:)

"skyggen" må vel nesten vere en del av header, mens du ellers kan bruke

.tekstfelt {

background: #FFF;

border: 1px solid #333; /* Riktig farge? */

}

Avrunda hjørner går vel heller dårlig med CSS trur eg...

"skyggen" må vel nesten vere en del av header, mens du ellers kan bruke

.tekstfelt {

background: #FFF;

border: 1px solid #333; /* Riktig farge? */

}

Avrunda hjørner går vel heller dårlig med CSS trur eg...

Man kan vel kanskje bruke background-image: url(...); ?

tja jo, det kan hende. Har ikkje eksperimentert så vanvittig med CSS styles på forms, sååååå.... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...