Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

tok en kjapp titt på tutorialen, og jeg føler meg litt snytt: Hvor er denne "ultimate 3D fullscreen experience"?? Virka mer 2D på meg... Men joda, sikkert en artig applikasjon. Men utviklerne burde ha spilt igjennom videoen en gang før de la den ut - de har jo store lyd-problemer :p

Endret av Halvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ting beveger seg i et 3D-space, er forskjellige definisjoner av 3D. Lydproblemene vil jeg tro kommer av at de har brukt et program som f.eks. GarageBand med sin podcast-funksjon. Der spiller man inn et lydspor for tale, og musikken vil automatisk justere seg etter om det er tale eller ikke. Dårlig lydjobb, men jeg vil nesten tippe at de som har laget videoen ikke er drevne video- og lyddesignere. Mange slike feller å gå i hvis de ikke har nok peiling eller velger kjappe løsninger, så ikke vær for hard mot dem :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte i ny jobb på fredag, hovedsaklig som IT-assistent på Røros VGS (sivilarbeider), og ble struck av en voldsom skaperlyst :) Kom på den brilliante idéen å lage en superlightweight web2.0-aktig side med verktøy/hjelpemidler for skoleelever.

 

Funksjonslisten inkluderer foreløpig:

- Brukere kan angi hvilken skole de går på, og hvilken klasse de går i og eventuelt faggrupper (feks 3FY eller 3MX). Klassesystemet modererer brukerne selv (angir selv om de går i 3AFA eller whatever).

- Filarkiv for brukeren, filer kan deles med resten av klassen eller faggruppen.

- Brukere kan sende inn bilder av dokumenter fra mobilen, disse blir behandlet med OCR og lagret. (For eksempel en ukeplan :))

- Leksedagbok, elever kan legge til lekser og eventuelt dele dem med resten av klassen eller faggruppen, og knytte filer til leksen.

- Miniversjon for mobiltelefoner, ala m.facebook.com.

- (Småfunksjoner som å kunne søke i opptakpoenggrenser, nyttige linker, etc.)

 

Genialt? Eller schmennialt? :) (eller ekstremt mye jobb for ingenting...)

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar

Blir som en slags It's Learning som faktisk virker, mao? :p Hvis du har tid og krefter nok til å gjøre det, vil jeg tro det vil være en fint prosjekt å drive på med.

 

Dog er jeg ikke helt sikker på om et bilde fra en mobiltelefon vil ha høy nok oppløsning/skarphet til å kunne kjøres greit nok gjennom OCR, samt at dokumenter fra skolen ofte inneholder lite OCR-vennlige elementer som Comic Sans og tabeller. :/

Lenke til kommentar
Blir som en slags It's Learning som faktisk virker, mao? :p Hvis du har tid og krefter nok til å gjøre det, vil jeg tro det vil være en fint prosjekt å drive på med.

 

Dog er jeg ikke helt sikker på om et bilde fra en mobiltelefon vil ha høy nok oppløsning/skarphet til å kunne kjøres greit nok gjennom OCR, samt at dokumenter fra skolen ofte inneholder lite OCR-vennlige elementer som Comic Sans og tabeller. :/

Har faktisk ikke prøvd It's Learning engang :) På skolen min bruker vi Fronter, som er sykt tungt, stort og uoversiktelig. Liker bare IE, og brukes nesten ikke fordi det er så upraktisk.

 

Drev og testa litt på jobb i dag, og fant Topocr, som faktisk klarer jobben gaaanske bra. Det kan kjøres via kommandolinje, så det kan i prinsippet brukes. Problemet er at det ikke er nøyaktig nok, ikke i nærheten av det store programmer kan tilby, så ja: jeg innrømmer at dette kan være et problem. Skulle gjerne ha testet Ocropus, som visstnok skal være veldig bra, men som fortsatt er på et tidlig stadum. Har ikke noen maskin med Linux installert i nærheten.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, det er jo typisk IE.

 

Edit: Og forresten, finnes det en side som kan finne ut hva som er feil med PHP-scriptet ditt, omtrent som en validator? Vet det er et lite tegn som er plassert på et sted det ikke burde være, men greier ikke finne det :p

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar
Nå har jo PHP en egen error reporter, da :p

<?php
error_reporting(E_ALL);

Har prøvd med det, men det som skjer er at når jeg trykker "post" i et forum script så kommer det opp en blank side, og ingen error report. Hadde samme problemet tidligere i prosessen og da var det bare et punktum eller noe sånt som var kommet på aveie, fikk en kamerat til å se på det og han fant ut hvor feilen lå

 

 

Paste koden din her, ingen her inne som vil gjøre noe farlig på siden din uansett :)

 

Ang. border-problemet ditt; hva med å bruke button i stedet for input?

 

Koden er veldig lang, det et forum script :)

 

Ja, hvis det gjør akkurat det samme så kan jeg vel det. Det er til post-funksjonen i forumet, altså knappen for å sende meldingen du har skrevet.

 

<input type="submit" value=" '.TEXT_POSTMSG.' "> er knappen, men ser ikke helt hvor denne knyttes til selve post-funksjonen

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar

argh, teite tegnsetting!!

 

Php-filene er lagret i UTF-8, og jeg trenger ikke å bekymre meg for å etc - særnorske tegn dukker opp slik de skal :)

Men så har jeg et tekst-feil (<input etc..>), og hvis jeg printer ut innholdet herfra får jeg plutselig opp masse spørsmålstegn og annet dill. Noen som kan ha den fjerneste idé om hvor feilen kan ligge?

Lenke til kommentar

Jeg begynte i ny jobb på fredag, hovedsaklig som IT-assistent på Røros VGS (sivilarbeider), og ble struck av en voldsom skaperlyst :) Kom på den brilliante idéen å lage en superlightweight web2.0-aktig side med verktøy/hjelpemidler for skoleelever.

 

Funksjonslisten inkluderer foreløpig:

- Brukere kan angi hvilken skole de går på, og hvilken klasse de går i og eventuelt faggrupper (feks 3FY eller 3MX). Klassesystemet modererer brukerne selv (angir selv om de går i 3AFA eller whatever).

- Filarkiv for brukeren, filer kan deles med resten av klassen eller faggruppen.

- Brukere kan sende inn bilder av dokumenter fra mobilen, disse blir behandlet med OCR og lagret. (For eksempel en ukeplan :))

- Leksedagbok, elever kan legge til lekser og eventuelt dele dem med resten av klassen eller faggruppen, og knytte filer til leksen.

- Miniversjon for mobiltelefoner, ala m.facebook.com.

- (Småfunksjoner som å kunne søke i opptakpoenggrenser, nyttige linker, etc.)

 

Genialt? Eller schmennialt? :) (eller ekstremt mye jobb for ingenting...)

 

Tanken er ikke dum. Jeg har brukt både Fronter, It's Learning og Blackboard, og må si at alle hadde nødvendig funksjonalitet, men var tungvinte.

 

Men så noen kritiske punkt:

  • Er nok redd for at funksjonslisten din er i enkleste laget, du vil finne ut etterhvert at kravene vil bli større enn som så.
  • Og jeg er redd for at det blir mye jobb å få til en velfungerende løsning, ikke minst om man i stor grad skal utvikle fra bunnen av (som det alltid blir).

Men hvorfor ikke ta utgangspunkt i enten et godt fungerende rammeverk eller et relativt enkelt CMS. De fleste av de har helt eller delvis løst (har moduler for), brukerregistering, brukergruppergrupper, fildeling osv. Også funksjonalitet som leksedagbok vil trolig kunne implementeres ved moduler som alt finnes. Det er også en annen fordel med en slik innfallsvinkel, nemlig at de modifiseringer og/eller nye moduler trolig vil ha betydelig interesse for andre som bruker rammeverket. Og dermed får man brukermasse som sikrer kvalitet.

 

Et alternativ er også å se på de "Open Source" elæringsplattformene som finnes, om de kan brukes effektivt i en modfisert og/eller forenklet form. Aktuelle kan være.

Moodle. Giganten med over 300 000 brukere og oversatt til Norsk. Og brukes i Norge.

dokeos.

Claroline.net

 

Evaluering av Open Source E-learning. Denne gir også noen flere alternativer.

 

I og med at det er Open Source - vil du jo stå relativt fritt i å modifisere og tilpasse til noe som er mer egnet enn f.eks Fronter.

 

En annen fordel med å tilpasse enten rammeverk/CMS eller eksisterende Open Source løsning, er at du i en helt annen grad sikrer den investeringen i tid for skolen. En "egenutviklet" løsning vil være langt vanskeligere å bygge videre på, mens rammeverk/CMS/Open Source E-learning vil kunne være en reell erstatning for Fronter.

 

Nå har vel også Røros VGS overordna policy fra fylkeskommunen på systemvalg. Bruk av et anerkjent rammeverk/løsning kan muligens gjøre det mulig å eksprimentere utenfor den policien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...