Gå til innhold

Ny testlab for støymålinger


Anbefalte innlegg

Konge :)

 

Hadde det vært en idé å teste lydnivået på enkelte vifter? MIST, PAPST SILENTX ol. Hadde vært greit å vite den reelle viftestøyen.

Jeg må nesten anbefale denne av en velrenomert tester ;):

 

http://www.hardware.no/artikler/aatte_stoy...mm-vifter/22935

 

Testen er gjort med skikkelig utstyr, og selv om det er et par ting jeg ville ha gjort annerledes nå, etter å ha gjort meg noen erfaringer, så er det fortsatt en nyttig test med interessant konklusjon (innbiller jeg meg da)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konge :)

 

Hadde det vært en idé å teste lydnivået på enkelte vifter? MIST, PAPST SILENTX ol. Hadde vært greit å vite den reelle viftestøyen.

 

God idé! Men man må være obs på et par ting. Forskjellige vifter vil lage forskjellig lydnivå avhengig av avstand til et objekt, f-eks en viftegrill eller kjøleribbe på trykk eller sugeside. Så bruker kan oppleve at vifte A som på papiret støyer mer en vifte B i fritt fløde, likevel lager mindre lyd enn B i et spesiellt oppsett.

Er selvfølgelig mulig å ta høyde for mesteparten av dette hvis det i tillegg testes med et par typer viftegriller eller kjøleribber.

 

Vifter vil heller ikke være helt lineære på støy/spenning, så man bør teste de på f-eks 7 og 12 volt, da mange liker å dempe de på den måten.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Stumpet over denne artikkelen ifm. artikkelen om MIST 650W og har en biiiitteliten rettelse til siste avsnitt på første side:

 

Foreløpig har vi valgt å sende igjennom strøm, USB, nettverk og RCA for mikrofonen. Dette er gjort for at vi skal ha glede av dette systemet i mange år fremover.

 

Bildet over viser vel strengt tatt en XLR-kontakt, og ikke en RCA-kontakt. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Viftereguleringa styres stort sett av temperatursensor. Derfor vil målingene av støy@watt variere med romtemperaturen. Har du et rom på 30'C får du mer støy ved lavere belastning enn om du har 20'C i rommet. Kom til å tenke på dette når en test dere hadde målte mer støy enn hva som var angitt på produktembalasjen. Kanskje de hadde 5 grader mindre enn dere når de testet, eller bedre ventilasjon rundt produktet ? i don't know.

 

Jeg savner oppgitt-romtemperatur under målingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...