Gå til innhold

Barokken og klassisismen - Tydelige forskjeller i musikken?


aleks tho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbindelsen mellom stemmene, som var en stor del av høybarokkens polyfoni ble i stor grad redusert til en melodi og et enkelt akkopagnement (f.eks alberti-bass). Melodikken gikk fra barokkens viderespinning, til klassisimens logiske periodisering. Generalbassen forsvinner. Nye sjangere oppstår (f.eks symfoni og strykekvartett). Instrumenter blir videreutviklet, fra cembalo til hammerklaver f.eks. Bidrar til økt dynamisk variasjon - fra terasse dynamikk (enten f eller p) til crescendo, diminuendo. Mange vil hevde at musikken ble enklere - noe som egentlig ikke stemmer sett fra barokkmusikkens grunnidéer.(f.eks monodi, en enkel melodistemme akkompagnert av generalbass).

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Ja, men det er viktig og huske at ting skjer gradvis.. faktisk har man to retninger som kan beskrives som overganger mellom barokk og klassisisme: galant og ekspressiv stil. Men uansett, hør på komponister som haydn - sammenlign f.eks en av bachs brandenburg konserter med en sen haydn symfoni. Lær deg lyden av et cembalo, veldig mye barokkmusikk (særlig vokal og orkestermusikk) har dette som akkompagnement mens det forsvant et lite stykke inn i wienerklassismen. Merk deg navn og lytt til musikk - etterhvert blir forskjellene soleklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...