Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav fra Cash Management Security AS


Mendel

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da har jeg fått tilbakemelding fra inkassoselskapet at privatpersonen har fått sine beboere til å skrive under på at jeg har bodd der i den 5 mnd perioden han krever. De er vel redd for å miste plassen å bo på.

 

Inkassofirmaet anbefaler at jeg betaler denne summen som kreves ellers går saken til forliksrådet.

 

Jeg har flere vitner som kan bevitne at jeg ikke har bodd på denne adressen i 5 mnd perioden som privatpersonen krever.

 

Hvordan bør jeg gå frem?

 

Har tenkt på å sende inn ny skriftlig klage på kravet, denne gangen med underskrift fra de som kan bevitne at jeg ikke har bodd på adressen i tidsrommet kravet lyder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg fått tilbakemelding fra inkassoselskapet at privatpersonen har fått sine beboere til å skrive under på at jeg har bodd der i den 5 mnd perioden han krever. De er vel redd for å miste plassen å bo på.

Hvis utleier har påvirket disse beboerne til å skrive under på noe de egentlig ikke ville skrive under på så er dette ganske alvorlig ja, det er vel ikke langt unna det å påvirke vitner?

Lenke til kommentar
Har allerede begynt samle underskrift til de som kan bevitne min historie.

 

Nei, siden jeg bodde der så kort periode kom jeg aldri til det punktet at jeg meldte adresseendring til den adressen.

Utrolig vanskelig med slike ord mot ord saker.

Når meldte du adresseendring til det stedet du bor nå? Og har du leiekontrakt på stedet du bor nå?

 

Ta saken til forliksrådet, skaff vitner, skaff deg gjerne også jusshjelp via http://www.jushjelpa.no/ feks.

 

Om utleier har gjort det du sier, er saken ganske alvorlig - om han har tvunget 5 stk til å signere på noe som er falskt er det et rimelig drøyt lovbrudd i seg selv.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Ved at du rent faktisk flyttet inn i bofellesskapet, og bodde der i en uke, så har du inngått en gyldig avtale om leie av husrom med utleier. Ved at oppsigelsesfristen ikke er avtalt (dette legger jeg til grunn), så følger det av husleil. § 9-6 at fristen er 3 måneder - altså til utløpet av en kalendermåned.

 

Så vidt jeg kan se så skylder du derfor utleier husleie for 3 måneder fra tidspunktet du flyttet ut. Til fradrag kommer det som eventuelt er betalt fra din side.

 

Jeg synes det som skrives her virker fornuftig. Det eneste jeg stusser på er hvor mange måneder han skal betale for.

Hvis han har flyttett inn, feks 1. juni og bodd der en uke til 8. juni og deretter sier opp, så innebærer vel 3 mnds oppsigelse til utløpet av en kalendemåned at han må betale for hele juni, juli, august og september, altså totalt 4 mnd.

 

Når står det ingenting i tråden som ejg kunne se om trådstarter allerede har betalt noe leie, men i utgangspunktet virker ikke et krav på 4 mnd urimelig, dersom ikke trådstarter har betalt noe. Den 5. mnd virker urimelig.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Meldte flytt til nåværende adresse den 10.10.07, har kvitteringen liggende.

Før jeg meldte flytt hadde jeg folkeregistrert adresse til mitt barndomshjem.

Ja, jeg har leiekontrakt for der jeg bor nå, den ble signert i september måned, har også bankutskrift som bekrefter at ny utleier har fått pengene sine, skal sende inn en kopi av utskriften.

 

Ser på kravet privatpersonen sendte meg i første omgang, der skriver han følgende om oppsigelsestid:

Da du ikke har levert underskrevet kontrakt, vil du ikke kunne bli avkrevd husleie for kontraktsfestet oppsigelsestid.

Har jeg forstått det rett innrømmer han at det ikke var noen skriftlig kontrakt, han fraskriver seg også rett til å kreve inn oppsigelsestid.

 

Sendte i dag en e-post til http://www.jushjelpa.no/ pg spurte om hjelp til kravet. Beskrev da situasjonen og tiltakene jeg har gjordt.

 

Har nå fått en jeg jobber med til å bekrefte min del av saken, har også fått min nåværende utleier til å bekrefte at jeg flyttet inn på nåværende adresse den 15. september.

Har to andre vitner og som gjenstår å få bekreftelse fra.

 

Så fort jeg har samlet inn alt dette skal jeg sende inn ny klage til CMS AS, skal også sende en kopi til forliksrådet og jushjelpa.no.

 

Har liten lyst å betale for en tjeneste jeg ikke har fått, iallfall så urimlig privatpersonen er.

 

-Méndel-

Lenke til kommentar
Når han i tillegg har fått en del personer til å skrive FALSK for at han liksom skal få pengene sine, burde dette bli en interessant sak.

Er ikke nødvendigvis falsk forklaring ute å går.. Litt dårlig beskrivelse av trådstarter på om de har underskrevet at han bodde der i løpet av den 5 månders perioden det snakkes om, eller om han bodde der i 5 månder..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens.

 

Har nå forespurt inkassoselskap 2 ganger om å få tilsendt kopi av privatpersonens krav mot meg samt kopi av vitnemålene han har sendt inn. Jeg har ikke fått noe tilbakemelding på noen av forespørslene.

For meg virker dette svært uproffisjonelt fra CMS sin side.

 

Grunn til at jeg vil ha dette tilsendt er for å kunne sjekke om vitnene han har benyttet seg av faktisk bodde der den lille perioden jeg bodde i bofellesskapet.

Lenke til kommentar

Jeg er nok enig med Meendel at den saken stinker lang vei...

 

Hvis atpåtil utleier har presset de andre som bodde der til å skrive under på noe som er åpenbart feil så er vel dette mer alvorlig, enn noe som helst annet i dette saken. Og at CMS ikke akkurat at skjønt at denne saken stinker lang vei er jo merkelig.

 

Mitt tips er jo å sende en e-post til Kredittilsynet og klage på CMS. Det er jo trossalt de som har gitt CMS lisens til å drive med inkassovirksomhet. Send gjerne kopi av e-posten til CMS.

 

Min oppfatning av saken er jo at Meendel ikke skal betale noe som helst og at den tidligere utleieren bare prøver å utnytte situasjonen til det verre.

 

Mitt andre råd til Meendel er å nekte å betale noe som helst. Vis ingen nåde.

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Ser på kravet privatpersonen sendte meg i første omgang, der skriver han følgende om oppsigelsestid:

Da du ikke har levert underskrevet kontrakt, vil du ikke kunne bli avkrevd husleie for kontraktsfestet oppsigelsestid.

Har jeg forstått det rett innrømmer han at det ikke var noen skriftlig kontrakt, han fraskriver seg også rett til å kreve inn oppsigelsestid.

 

Eg tolker det huseier skriver her som en opplysning om at du ikke får oppsigelsestiden som står i kontrakten, men den som står i husleieloven. Dvs tre kalendermåneder. Dersom kontrakten hadde kortere oppsigelsestid ville du fått den kortere oppsigelsestiden dersom du hadde signert.

 

Og eg vil påstå at du inngikk leieforholdet ved å flytte inn. Og uten signert kontrakt er det husleieloven som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...