Gå til innhold

Linuxen låser seg.


Anbefalte innlegg

Av og til så låser linux seg. Dette er selvfølgelig irriterendes. Noen ganger så må jeg jo restarte maskina men andre ganger så går det en liten stund og så fungerer linux igjen. Jeg får heller ingen feilmeldinger eller no som kan gi et hint om hva det kan være.

 

Jeg kjører Ubuntu 7.10 og alt er oppdatert til det aller siste. Har også tenkt at det kan være compiz fusion som spiller inn et puss da låsinga startet etter at jeg fikk den til å fungere i helgen. Det var da problemene startet.

 

Hardwaren er amd x2 3800+ nvidia 7200 gs og 5 gig ram. Alt dette viser et fin fint bilde på min 24 tommers Samsung skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo innstalere conky så kan du se hvor varmt de forskjellige tingene er, jeg hadde et lignende problem, men da viste det seg at det var firmwaren på dvd spilleren min som var bøg. Jeg måtte flashe dvdspilleren min med en ikkefungerende firmware for å få det til å slutte.

Lenke til kommentar
Har nå skrudd opp hastigheta mi på mitt thermaltake typhoon vifte til maks. Skulle ikke det holde så veit ikke jeg altså. Men den låser seg fordømt igjen. og CTRL+Alt?back Space hjelper ikke under låsning. og den henger seg uten compiz også.

 

Dette betyr at det ikke bare er X som henger seg, men hele maskinenen.

Hvilket skjermkort har du? AMD? post gjerne all HW info. Når låser maskina seg? under høy load?

 

 

Velkommen i klubben! Har slitt med frys helt siden August. Skjer i alle linux distroene jeg har prøvd skikkelig. Dvs. Ubuntu 7.04, Ubuntu 7.10, Mint 4.0 og Fedora 8.

 

Hvilke tilfeller låste ubuntu seg? testet du ctrl+alt+backspace?

Lenke til kommentar
Velkommen i klubben! Har slitt med frys helt siden August. Skjer i alle linux distroene jeg har prøvd skikkelig. Dvs. Ubuntu 7.04, Ubuntu 7.10, Mint 4.0 og Fedora 8.

 

Hvilke tilfeller låste ubuntu seg? testet du ctrl+alt+backspace?

 

Har ikke klart å funnet noen sammenheng mellom hva jeg bruker maskina til og frysene. Har prøvd å byttet ut alt av programmer, byttet litt drivere, oppdatert bios, byttet distro osv. Får ikke lov til å restarte X når den fryser, må skru av maskinen med power knappen...

Lenke til kommentar
hvis du har en annen pc tilgjengelig kan du prøve å koble til med ssh når pcen fryser og starte X på nytt. Når X fryser er det ikke alltid sikkert at tastetrykk blir registrert.

 

Nå snakker du gresk her. Jeg bruker linux fordi jeg har et stramt budsjett og liker tanken bak open source. Men alle dei tenkiske termane går meg hus forbi.

Lenke til kommentar
Har hatt samme problemet jeg også. Hos meg var det feil på minnet som forårsaket det.

 

Har hørt flere si det nå. Hvor lenge bør man kjøre memtest for å være sikker på at minnet er godt nok? Over natta?

 

Og: Hadde du noen problemer i Windows med dette minnet? Har nemlig bare dette problemet i Linux og ikke i Windows. Det er forresten ikke meningen å overta trådstarter sin tråd, men siden vi begge har samme symptomer regner jeg med det ikke gjør noe at jeg henger meg på. ;)

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...