Gå til innhold

Linuxen låser seg.


Anbefalte innlegg

Når systemet bare fryser, så skyldes det som regel "kernel panic" -- som etter min viten er et resultat at en kodesnutt i kjernen påkaller panic(). Hvis du er i X så vil bildet fryse seg, og det vil ikke være mulig å gjøre et VT-bytte fordi driveren ikke er i stand til det og fordi meldingen dumpes rett til "terminalen". Melding rett i X kommer aldri til å skje.

 

Noen ganger så kan en "kernel panic" etterfølge èn eller flere "kernel oops"; hvis man ser slike så er det en sterk indikator på at en modul eller maskinvareenhet slår seg vrang.

 

Når kjernen har stanset pga. en "kernel panic", så er det mulig å få noe respons fra systemet. Jeg har ikke prøvd det selv (aldri har hatt behov for det), men hvis MAGIC_SYSRQ er satt, evt. har satt kernel.sysrq i /etc/sysctl.conf - så skal det være mulig å f.eks synkronisere diskene og gjøre en nesten-skikkelig omstart evt. skrive ut mer debug-informasjon.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel kernel panic som skjer trur jeg. For bildet bare fryser. Det blir ikke svart eller noe slikt. men åssen får jeg fiksa det da?

 

 

og jeg prøvde å skjøre filmer nå. mpeg og slikt men bildet i filmen blir bare helt rart og det kommer lyd men thats it. Dette begynte å skje nå i kveld. Hva kan være feil her da?

Lenke til kommentar

Mens systemet fortsatt er responsivt, eller kernel panic er forventet, så kan du "dumpe" meldingsbufferet til kjernen vha. kommandoen dmesg.

 

Forøvrig så vil systemloggeren så og si alltid lagre dette på disk, men ved en "kernel panic", så vil ikke de siste meldingene komme med i loggfilen ...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

aldri hørt om de magre elefantene før eg.

 

Synkronisere loggfiler til disk? Og eg kan ikkje sitte å vente på at neste låsing skal skje og så trykke på nokre knappa. Eg veit ikkje når dei skjer.

 

ER det ingen andre måter å fikse feilen på? kan det ikkje være noko gæernt i kernelen? Kan eg ikkje lage ein ny kernel install eller no? Gjerne med færrest mulige steg i prosessen.

Lenke til kommentar

Den siden jeg lenket til inneholder en oppskrift (basert på huskeregelen "Raising Skinny Elephants Is Utterly Boring") for en tastekombinasjon man kan trykke om maskinen henger seg, så får man kanskje lagret filer som er "dirty", dvs filene er endret, men endringene befinner seg i CPU-cache eller i RAM og ikke skrevet tilbake til harddisk ennå. Det var det jeg mente med "synkronisere", altså at de siste oppføringene i loggfilene som kanskje kan fortelle deg hva som er feil faktisk blir skrevet inn i loggfilene før du rebooter maskinen.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...