Gå til innhold

Noen som har erfaring med LED lykter?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har tenkt å kjøpe en solid LED lykt som er vanntett, har skikkelig lys, klarer å beholde fargene på det det lyses på, har lang batterilevetid osv.

Jeg vil også ha så stabilt høy lysstyrke som mulig, dvs at den skal lyse helst 80-100% helt til batteriet dør.

Pris er ikke så viktig.

Har til nå sett på kommende

 

Led lenser pro focus T7:

 

http://www.sportogfiske.no/product/4018/40...o_Fokus_T7.html

 

og Inova T4:

 

http://www.flashlightreviews.com/reviews/inova_t4.htm

 

Led lenser har ikke noe info fra leverandøren, og det som står på nettet varierer enormt.

Vet heller ikke hvor lenge den klarer å lyse med oppgitt lysstyrke.

 

Inova T4 har enorm prisforskjell, fra ca. 700,- til rundt 2500,- i ulike butikker.

Noen oppgir den til å være vanntett, noen sier den tåler en vannsprut, mens andre oppgir at den ikke tåler vann i det hele tatt.

 

Lysstyrkene som oppgis varierer også enormt, men jeg har brukt denne tabellen:

 

http://www.flashlightreviews.com/features/chart_manu.htm

 

Her oppgis inova til å ha en throw på 40,80 mens denne

 

http://flashlightsunlimited.com/inovat4.htm

 

sier 125 lumen som er over 3 ganger så mye.

 

Noen som kjenner til disse lyktene, eller har andre tilsvarende å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har en 4D maglite idag med vanlig pære, men er ikke helt fornøyd.

Gir lite lys, synes jeg, i forhold til størrelsen og glasset er elendig.

 

Bruksområdet er en lykt jeg kan ha med alltid, til alt fra å finne nøkkelhull, lete etter ting som faller på bilgulvet, lyse på ting jeg jobber med, nødlys ved skifte av hjul på bilen eller mens man hjelper andre som har kjørt seg fast eller trenger starthjelp, lys til å finne lysbrytere om morgenen på jobb og etter at man har slukket på jobb, lys til å ha med på hytta osv osv kort sagt en relativt liten lykt som tåler mye og har god batterikapasitet.

 

Har sett på ulike lysmålinger, men ulike nettsider og leverandører bruker ulike målemetoder så det er håpløst å sammenligne.

Endel, bl.a inova, oppgir hvor mange lumen selve dioden er stemplet med og ikke hva selve lykten faktisk klarer å lyse, mens andre igjen måler hva selve lykten lyser med uavhengig av diodetype og merking.

 

Er helelr ikke så glad i de lyktene som bruker de dyre ca123a batteriene, selv om de lyser bra.

 

Så også på led logic striker vg lykten:

 

http://www.flashlightreviews.com/reviews/l...c_strikervg.htm

 

men har lest at den kun gir en svært tynn stråle som rekker enormt langt.

 

Har også sett litt på denne HID lampen:

 

http://www.flashlightreviews.com/reviews/microfire_k500r.htm

 

men vil ha en som tåler litt, er usikker på hvor mye en hid pære tåler og så er den litt stor i forhold til de andre.

Men til sitt bruk er den jo genial....

Lenke til kommentar

Led lenser anbefales. Jeg har "lillebror" til den du lurte på, og den lyser utrolig bra. Kvaliteten til Ledlenserlyktene er ellers knallbra, solid flyaluminium med o-ringtetninger osv. Er dessuten stilig å se på, og passer til blådressen. Følger dessuten med ei lita nylonveske til å henge i beltet hvis du skal ut på tur. Praktisk.

 

Den gamle magliten din kan jo også oppgraderes til led. Jeg har ei nedslitt gammel minimag som jeg oppgraderte med ei terralux ledpære, nytt glass og bryter bak, og forskjellen i lysstyrke var helt ubeskrivelig. Koster ikke all verden, og det fine er at jeg slipper å være redd for riper og skitt. Lykta var jo egentlig klar for kassering i utgangspunktet. Deler til sånt finner du hos lighthound.com, og sikkert hos andre også.

Lenke til kommentar

Hei...

Første innleg uten for data siden.....

 

Har selv hatt 4 forsjellige led lykter på jobben, mister eller glemmer dem i himling osv...

 

Men Led lenser pro focus T7 er den nyeste jeg har, og er den aller beste jeg har prøvd til nå... Gir et utrolig sterkt bredt hvit lys som jeg synnes er perfekt til mitt bruk som rørlegger!

Endret av meto4
Lenke til kommentar

Har selv Led Lenser V7 lykten som du linker til over. Jeg er middels fornøyd med lykten. Den lyser bra. Det som skulle vært glass foran reflektoren viser seg å være plast. I tillegg ligger dette litt løst. Vann vil dermed komme inn på reflektoren men ikke inn i selve lykten og på batteriene. Fordelen med lykten er at den bruker standard AAA batterier og ikke foto CR123.

 

En kollega har en Fenix Q5 T1 lykt, den lyser 225 lumens og er dermed noe av det kraftigste du kan få tak i. Den bruker vel å merke CR123. Se mer her: Diki.no

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vet ikke om det er trykkleif, men jeg linket til T7 og ikke V7.

 

CR123A er relativt dyre batterier, spesielt hvis lykten har kort driftstid.

Leste om en lykt som det kostet ca. 80,- kroner i timen å bruke, og det er litt drøyt selv om den lyser bra.

 

Vanlige batterier eller oppladbare løsninger er det som er aktuelt for meg.

 

Har også sett på ombygningssett til Mag`n, men har lest endel reviewer på dette og det er fortsatt en stor lykt i forhold til lysstyrken (spesielt sammenlignet med HID lykten jeg linket til).

 

Synes også det er rart at noen bruker T7 lykten allerede, alle nettbutikker jeg har sett etter den sier den ikke kommer før i slutten av Januar.....?

 

Sålangt oppsummerer jeg slik:

 

Led lenser:

-mangler utladingskarakteristikk, dvs hvor lenge den kan lyse med oppgitt maks styrker og hvor brått lysstyrken reduseres.

-driftstid varierer mellom 200 og 300 timer på ulike nettsteder

-tilsynelatende mulighet for vann å trenge inn mot yttervegger i reflekter, via det som ser ut som luftehull...?

-ukjent hvordan gjenstander blir opplyst, dvs hvis et grønt tre blir opplyst vil det fortsatt være grønt eller vil det bli hvitt av lyset (viktig fordi jeg ofte lyser etter smådeler som mistes på bakken og det er lettere å lete etter f.eks en blå dings enn en dings hvor gjenstanden blir blendende hvit inkludert alt rundt)

-ukjent om prisen på rundt 500 i norske butikker gjenspeiler kvaliteten i forhold til inova som selges til 4 og 5 dobbel pris av led lenser

 

 

Inova:

-ulik info verserer om vanntetthet, fra vanntett til ikke vanntett via sprutbar og lignende

-finnes i mange varianter og versjoner, lett å få feil info i nettbutikker...trenger internasjonal versjon (med norske plugger og for 230v) samt siste versjon av led

-rapportert om endel ladeproblemer på eldre versjoner, ukjent om det er fikset

-lysstyrke oppgitt med hva led avgir, ikke hva lykta klarer å avgi

-nesten 4-dobbel fortjeneste i norske butikker gjør at den blir for dyr å kjøpe i norske butikker (i nettbutikker selges den for rundt 700,- mens norske butikker vil ha mellom 2000 og 2500 for samme lykt)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ta en titt på denne, kjøpte den for en måneds tid sida, heilt vannvittig godt lys, går på 2xAA batteri. https://www.fenix-store.com/product_info.php?products_id=335 FenixStore sender fraktfritt, å med lav dollar kurs er det jo en fryd å handle derfra. Har selv MagCharger, å dette er ikke langt i fra, er oppgitt til å levere 140 lumen på maks og 15 lumen i sparemodus. Veldig skarpt lys, og lyser nesten like langt som MagCharger. Der er en litt dyrere versjon av lykta også som skal levere 175 lumen med 2xAA batteri.

 

N.B. Såg det no att det et ikkje rette lykta eg har lagt ved bilde av, dette er versjonen med 1xAA. Ved siden av er bilde av den med 2xAA.

post-86271-1205809942_thumb.jpg

post-86271-1205864529_thumb.jpg

Endret av smibakkjen
Lenke til kommentar

etter noen år med HID lykter er det nå LED lykter som ser ut til å komme

på full fart inn i dykkermiljøet. Og det er da Dragonsub sine lykter

som har vært mest populære grunnet sterkt lys, liten størrelse, og bra batteritid.

De har en modell som heter Micro1, koster ca 1900,- gir 240 lumen, 3,5 timer

lystid, og er oppladbar. Følger også med feste for å bruke den som hodelykt.

Selges bl.a av www.barentsexplorer.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
etter noen år med HID lykter er det nå LED lykter som ser ut til å komme

på full fart inn i dykkermiljøet. Og det er da Dragonsub sine lykter

som har vært mest populære grunnet sterkt lys, liten størrelse, og bra batteritid.

De har en modell som heter Micro1, koster ca 1900,- gir 240 lumen, 3,5 timer

lystid, og er oppladbar. Følger også med feste for å bruke den som hodelykt.

Selges bl.a av www.barentsexplorer.no

 

Kjøper LED pærer til jobben fra shopher.no

Ved en bestillng for en måneds tid siden kjøpte jeg en LED lykt med i samme slengen. Denne lyser helt fantastisk og kostet bare 199 inkl mva. Garantert verd pengene :thumbup:

Du finner den HER

Lenke til kommentar

Kjøpte meg et par tre led-lykter på nille for 25 kr pr stk. Hehe, sikkert ikke sammenliknbar kvalitet i forhold til lyktene dere henviser til ovenfor, men funker helt fint til mitt bruk.

 

Det var den butikken i tromsdalen jeg fant lyktene i. Har ikke funnet de i andre nille-butikker i tromsø.

Lenke til kommentar
etter noen år med HID lykter er det nå LED lykter som ser ut til å komme

på full fart inn i dykkermiljøet. Og det er da Dragonsub sine lykter

som har vært mest populære grunnet sterkt lys, liten størrelse, og bra batteritid.

De har en modell som heter Micro1, koster ca 1900,- gir 240 lumen, 3,5 timer

lystid, og er oppladbar. Følger også med feste for å bruke den som hodelykt.

Selges bl.a av www.barentsexplorer.no

 

Kjøper LED pærer til jobben fra shopher.no

Ved en bestillng for en måneds tid siden kjøpte jeg en LED lykt med i samme slengen. Denne lyser helt fantastisk og kostet bare 199 inkl mva. Garantert verd pengene :thumbup:

Du finner den HER

Du får samme lykta hos DealExtreme for $11,50 (ca. 60 kr) inkl frakt. Men brukererfaringene viser at folk er godt fornøyd med lykta.

Lenke til kommentar

Har kun hatt Maglite 3-Cell D og Brinkmann Legend (etterligning etter Maglite'n). Men kjøpte i høst Inova T4. Lykta var som forventet, verken mer eller mindre vil jeg si. Den lyser veldig bra i forhold til størrelsen, og jeg har ikke greid å ødelegge den enda (men har heller ikke gjort seriøse forsøk:p). Lykta er nok ikke vantett, men den ser for meg veldig vannavvisende ut. Faktisk greide jeg ikke å finne ut hvordan man åpner den, siden lokket bak er så tett at jeg var sikker på at det ikke var lokk der før en kompiss skrudde det av.

 

Det finnes få Inova-forhandlere i landet, og de som er har lite på lager etter min oppfattning. Jeg bestilte lykten min på www.naturogfritid.no, siden det var den eneste nettbutikken som hadde modellen da. De hadde ikke noe holder til lykta på www.naturogfritid.no, men jeg fant en som ser ut til å passe her.

 

Inova T3 er T4's ikke oppladbare lillebror. Den er litt mindre, har knappen bak i stede for på siden, og lyser 25 lumen svakere, men 1,5 timer lengre (3,5 timer). Den har fått denne ommtalen på capsicum.no

 

Kenneth Dahlum Lagt til dato: tirsdag 23 oktober, 2007

 

Lykten har veldig bra lys til både inne og utebruk. Den kan oppleves som litt stor til og ha i belte, hvertfall hvis du velger og ha den i lukket taske.

 

Rating: [4 av 5 mulige!]

Vegar Anthun Lagt til dato: torsdag 05 april, 2007

 

Har selv prøvd Inova T3, meget bra lykt med mange gode sider.

Lykta er meget bra under lagtids bruk, det er ikke noe varmgang i glasset slik at man ser seg nøtt til å slå den av etter en stund. Den har en veldig konstant lysstråle som og er fint å ha, ingen svarte lyspunkter å er veldig blendene for de som måtte blitt lyst i ansiktet. Lykta tåler en god del juling uten synlige skader, så jeg anbefaler de som er vektere eller en form for sikkerhetsansvarlig kjøp den, det er vert pengene.;)...

 

Rating: [5 av 5 mulige!]

John Doe Lagt til dato: onsdag 03 januar, 2007

 

Brukt den i operativ tjeneste litt over en måned.

Førsteinntrykket er meget bra. Godt og sterkt lys med en farge som gir "naturlige farger". Foretrekker denne fremfor maglite og streamlight hva gjelder lysbruk.

Fremstår også som solid. Mistet den i asfalten en del ganger uten at den har fått noen men.

LED-pæren gjør at du slipper varmgang i glasset/lykthode som f.eks. på surefire (glasset på min surefire fikk smelteskader etter lang tids bruk.)

Lyskjeglen er god uten noen mørke punkter. Lyset er fokusert i midten med jevn og god spredning mot kanten.

 

Rating: [5 av 5 mulige!]

 

Det eneste problemet jeg har hatt med min Inova T4 er at lykta ser ut til og ha litt dårlig kontakt med polene på ladderen. Men jeg har alltid fått den til å lade etterhvert, og har derfor ikke giddet å sende den inn. Ellers er jeg fornøyd med lykten, selv om prisen er litt stiv.

 

Min Rating av Inova T4 er 4 av 5

Endret av Ingebrigt_bj
Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at på www.dealextreme.com har de massevis av LED lykter av forskjellige slag. Jeg vet ikek om de har noe i det styrkenivået du trenger, men om du finner noe brukbart der så koster det som regel under en femtedel at det du betaler for det her hjemme (plus gratis frakt ikke minst!)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Henger meg på litt her selv :)

 

Dama har samme type lommelykt, bare 3 år gammel og uten de nyeste finessene. Den gir et veldig godt og kraftig lys, med litt kaldhvitt lys. Kan hende de har forandret fargetemeraturen nå da dama sin modell er 3 år gammel.

 

Batterilevetiden er veldig god, hun har bytta batteri på den 2 ganger på hele levetiden, og hun bruker den stort sett når det er mørkt ute. Så den er mye brukt.

 

Ser at den nye modellen har mulighet for å fokusere lyset, så da har den blitt enda bedre :)

Lenke til kommentar
Kjøpte meg Led Lenser V2 Gallium fra xxl idag. Nå har ikke jeg erfaringer med andre led-lykter enn denne men må si meg stor imponert med hvor kraftig denne lille krabaten lyser.

 

696.jpg

 

Så vil vel anta at den Pro Focus varianten du har sett på enda bedre. :)

 

Ser ut som du har den varianten som jeg skrev om i forrige innlegg. :)

Hvor bredt lyser den? er vel ganske konsentrert lystråle på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...