Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregere med lang kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tofagerl: Halleluja, hva med å sjekke litt før du poster tåpelig vas.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

 

Forøvrig, signalet går med lysets hastighet, altså innvirker ikke dette på hastighet eller ping tid(Ihvertfall ikke på det 100m strekket du maks kommer opp i).

 

Nr2. Kabelen din kan ha feil i seg, som gjør at du får indusert støy i kabelen. Dette kan da føre til pakkefeil som igjen fører til at pakkene må bli sendt om igjen. Resultat lavere hastighet og høyere ping. Men dette har med de fysiske begrensningene i å sende ett signal over kobber, ikke selve distansen i seg selv.

Lenke til kommentar

Er faktisk fakta at et elektrisk signal går i lysets hastighet. Jeg hadde det som naturvitenskaplig prosjekt i et halvt år og kom i likhet med mange andre på nettet fram til denne konklusjonen.

 

EDIT: btw, det er 100 meter som er "maks" ettersom på lengre avstander blir det for mye støy og tap.

Endret av bigbj
Lenke til kommentar
Nr2. Kabelen din kan ha feil i seg, som gjør at du får indusert støy i kabelen. Dette kan da føre til pakkefeil som igjen fører til at pakkene må bli sendt om igjen. Resultat lavere hastighet og høyere ping. Men dette har med de fysiske begrensningene i å sende ett signal over kobber, ikke selve distansen i seg selv.

 

Dette er noe jeg har lurt på i snart en måned, og der har du svaret. Jeg har slitt med ekstremt irriterende choke i cs 1.6 en stund, som jeg har funnet ut at kommer av at pakker må sendes om igjen. Jeg har postet på 4 cs forum. Da er det garantert kabelen som er feilen siden den er så inni helvete flat og hakkete.

 

T A K K!!

Endret av henrik1992
Lenke til kommentar
Det er mange som snakker vås her, elektriske signaler går med en hastiget på 2/3 av lysets hastighet.

 

Det er kun lyset som går med lysets hastighet. ;)

Og da kan du vel vise hvor stor forskjell dette har å si i tid på 100m? Men for all del, hvis jeg først skal rette på folk, hadde det nok kanskje vært lurt å være mer nøyaktig.

 

Så, hastigheten av lys, gjennom glass/fiberoptikk er ca 30% tregere enn lysets hastighet i vakuum. Som igjen da vil tilsvare din verdi på 2/3 av lysets hastighet(antar da at du mener gjennom vakuum.

 

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

Lenke til kommentar

 

Du leste vel den siste posten der?

The electromagnetic wave that represents a signal travels at the speed of light. Individual electrons transporting an electric current travel much slower, and it's more like a bucket brigade between atoms than water in a pipe.

4 weeks ago

Source(s):

http://en.wikipedia.org/wiki/Current_%28...

 

Wikipedia sier vel ikke at strøm alltid går med lysets hastighet, men det går med en hastighet som for alle praktiske formål er nær lysets hastighet. Det er altså null forsinkelse i kabler på et lokalnett.

 

At dere brukte 50m som maks har ingen relevans her, det ER fortsatt 100m som satt som maks avstand. Dvs at er utstyret i orden skal det klare angitt maks hastighet på 100m, ofte vil det klare mer, evt på noe lavere hastighet.

Lenke til kommentar
fikk runt 30 mb/s over 5 meter eller noe mellom to pcer med samme chipset (realtek gigabit på pci express)

Disken som er flaskehalsen. Forresten, mener du megabit/s eller megabyte/s?

men det er noe som man ikke burde ha det er dedikert lydkort, tvkort, hvorfor? vis drivere er focka blir gaminga focka så burk onboard ;P

Ehh, altså det folk tenker på vanligvis er vel at PCI bussen er delt, og dermed må man fordele tilgangstid og båndbredde med flere enheter. Altså 132mB/s fordelt på antall kort. Husker ikke helt hvordan denne fordelingen foregår, men får håpe det er bedre enn bare fordelt på antall enheter.

Lenke til kommentar
Og da kan du vel vise hvor stor forskjell dette har å si i tid på 100m?

 

Det ser jeg ingen grunn til å gjøre, jeg korrigerte en faktafeil fra din side og mer er det ikke å si om det.

 

 

Men for all del, hvis jeg først skal rette på folk, hadde det nok kanskje vært lurt å være mer nøyaktig.

 

Ser ingenting "unøyaktig" forklaringen, vil du absolutt ha en vanskelig forklaring gå i kjelleren på NTNU.

 

 

Så, hastigheten av lys, gjennom glass/fiberoptikk er ca 30% tregere enn lysets hastighet i vakuum. Som igjen da vil tilsvare din verdi på 2/3 av lysets hastighet(antar da at du mener gjennom vakuum.

 

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

 

Definisjonen på lysets hastighet er alltid igjennom et vakum, *punktum*.

 

 

Men tilbake til emnet.

 

Det som kan degradere signalet i en nettverkskabel er: kraftige knekker, elektrisk støy (uskjermet kabel), delvise brudd, dårlige plugger, dårlig kvalitet på kabel og lange kabelstrekk (svekkede signaler). Så sant kabelen er i orden og ingen eksterne faktorer slår inn, så vil du ikke merke noen forskjell på 10 eller 100 m.

Lenke til kommentar

mye rart her.

på cat 5 så er max lengde 100m ja den går opp til 150m.

MEN hvis den er skadet/dør luket får du veldig ofte error pakker og du får mindre hastighet.

hvis den er NY kabel, som er lagt rektig UTEN støy og sånt så skal det ikke være forsjell på 1m og 100m kabel(og koblet rett).

 

hvis kablen er veldig moset så hender det veldig ofte at du bare får 1mbit(safe mode,pga mye error på kabel) over den, da er bra trix og force porten til 10mbit, da får du værtfall 10mbit isteden for 1mbit

 

på fiber så er det sender som har noe og si og hvor flinke dem som har satt på plugger har vært, hvis du nermer der grensa på DB i kablen og DB du sender inn, så får du veldig ustabil linje. (ja fiber kan være ustabil den og) MEN for det meste dem som driver med fiber veit hva dem gjør så det går greit. på fiber tåler ikke mye dører/klem , men hvis det er fiber med isolasjon så tåler den veldig ofte mye mer enn cat5 :-) siden er så hard.

Lenke til kommentar
Det er mange som snakker vås her, elektriske signaler går med en hastiget på 2/3 av lysets hastighet.

 

I en Cat5 kabel vel å merke.. Cat 5 kabler har en velocity factor som ligger rundt 0,66 (2/3). Andre kabler med annen oppbygging (coax, ladderline, etc) og annet dielektrikum (PTFE, vakuum, etc) har andre Fv-verdier.

 

Elektrisk spenning brer seg som en overflatebølge i dielektrikumet mellom lederne. Hva dette består av avgjør hastigheten på bølgen. Forskjellig kabel fører til forskjellig hastighet.

 

Gode audiokabler Har Fv oppe rundt 0,80 og Belden har en dyr COAX som ligger på rundt 0,84 om jeg husker riktig.

 

 

 

Når det kommer til problemet med lang kabel:

TP (twisted pair) skal være tilnærmet immun mot indusert støy. Like mye eksponering av hver leder i alle retninger gjør at den induserte støyen kanseleres. (Det er derfor den er twisted)

 

MEN knekker og bøyer som gjør at lederne ikke er likt eksponert vil danne et "hull" i denne beskyttelsen. Forstyrrelser (RF) som kommer inn her kan føre støy som kan føre til pakketap og DET vil øke PING-tiden.

 

Når det gjelder lengde på kabelen har dette med elektrisk motsand (impedans) og kapasitans å gjøre. Lange kabler (spesielt TP) fungerer som kondensatorer. Kapasitansen er proposjonal med lengden.

 

Blir lengden (og dermed kapasitansen) stor nok vil kabelen virke som et HF-filter (fjerner høye frekvenser). Dette vil redusere båndbredden i kabelen og potensielt føre til pakketap.

 

Håper dette besvarte alle spørsmål.

 

 

Tom.

Endret av tom_w124_230E
Lenke til kommentar

Det går jo tregare desto lengre kabel du har. Sit no på ein 50m Cat5e skjerma kabel som går imellom to hus. Den klarde eg dessverre å få nokon knekkar på så eg var redd eg kom til å få dårleg hastigheit her. Tok speedometer test, der gjekk det like fort her som rett attmed modemet. Tok å pinga www.hardware.no ifra datan som er rett attmed modemet, cirka 30 i ping. Gjorde det samme på denna datan som er på 50m kabelen, da fekk eg cirka 37 i snitt.

 

Så du kan vel sei at eg har vore heldig eller så er kabelen av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Det går jo tregare desto lengre kabel du har. Sit no på ein 50m Cat5e skjerma kabel som går imellom to hus. Den klarde eg dessverre å få nokon knekkar på så eg var redd eg kom til å få dårleg hastigheit her. Tok speedometer test, der gjekk det like fort her som rett attmed modemet. Tok å pinga www.hardware.no ifra datan som er rett attmed modemet, cirka 30 i ping. Gjorde det samme på denna datan som er på 50m kabelen, da fekk eg cirka 37 i snitt.

 

Så du kan vel sei at eg har vore heldig eller så er kabelen av god kvalitet.

 

har du lyse ? eller 100mbit inet linje ?

 

det vikerer mer som du har koblet feil eller fått velig mange knakker på kabel. sett porten til 10mbit og se om du får bedre resultat :-) siden tipper du testa på adsl linje som har 6-7mbit.

Lenke til kommentar
Det går jo tregare desto lengre kabel du har. Sit no på ein 50m Cat5e skjerma kabel som går imellom to hus. Den klarde eg dessverre å få nokon knekkar på så eg var redd eg kom til å få dårleg hastigheit her. Tok speedometer test, der gjekk det like fort her som rett attmed modemet. Tok å pinga www.hardware.no ifra datan som er rett attmed modemet, cirka 30 i ping. Gjorde det samme på denna datan som er på 50m kabelen, da fekk eg cirka 37 i snitt.

 

Så du kan vel sei at eg har vore heldig eller så er kabelen av god kvalitet.

 

har du lyse ? eller 100mbit inet linje ?

 

det vikerer mer som du har koblet feil eller fått velig mange knakker på kabel. sett porten til 10mbit og se om du får bedre resultat :-) siden tipper du testa på adsl linje som har 6-7mbit.

Ja hadde eg hatt lyse så hadde eg vore i himmelen. Eg har ei 2,8 linja ifra telehor. Legg ved eit bilde av pingen og pakketapet... Syns ikkje det er så gale eg :)

post-107692-1200850805_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...