Gå til innhold

WAMP - Hva og hvordan?


Anbefalte innlegg

Har en liten plan om å virkelig gå inn for å lære meg PHP fra bunnen av, og er HELT blank i utgangspunktet. Har blitt anbefalt å laste ned WAMP, noe som i og for seg høres greit ut, men hva er egentlig WAMP, og hva brukes det til? Som sagt HELT blank, kun ytterst få nedstøvede kunnskaper innenfor HTML/CSS som sårt trenger oppussing... Er Notepad ++ noe å satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WAMP står for Windows Apache MySQL PHP og er altså bare en fellesbetegnelse på når disse teknologiene kjøres sammen.

LAMP er en annen variant og er ikke så veldig forskjellig, bare at det kjøres Linux. Som forøvrig er å foretrekke ;-)

 

Google gav meg forøvrig denne siden som ser ut som er en ferdigpakke uten at jeg kjenner noe til den siden.

Lenke til kommentar

Det går også helt fint å laste ned og installere apache + php + mysql hver for seg i både windows og linux (krever bare litt lesing i enkelte tilfeller. konfigurering).

 

jeg ville tatt en titt på www.e-texteditor.com, eventuelt www.intype.info, for brukbare tekst editorer. dreamweaver for wysiwyg.

Lenke til kommentar

Lastet ned MySQL, Apache og PHP før, men etter at jeg forsøkte å bruke WAMP for første gang så vil jeg ikke gå tilbake. Tar 1 minutt og installere, du trenger ingen konfigurering du får fin tilgang til php.ini og du kan forandre settings på en fin måte. Vil absolutt anbefale å bruke dette istedenfor å knote med manuell innstallering. Der har jeg brukt mange timer og slitt meg i håret. Men nå fungerer begge deler fint for meg, men som jeg sa foretrekker jeg WAMP.

 

Kim...

Lenke til kommentar

Hei

 

Dersom du skal lære deg php, er boken "Webprogrammering i php" av Svend Andreas Horgen en super måte å gjøre det på. Kjøp boken, og en markeringstusj, og du har et suverent utgangspunkt.

 

Når det gjelder WAMP, er dette (etter hva jeg vet) kun for å kunne kjøre php/ mysql etc. lokalt. Det er sikkert en fordel, men det er egentlig like greit å jobbe direkte på en server som har php instalert. Start.no mener jeg å huske at har dette, uten at det koster deg noe. Men ellers er det kanskje en fordel å kjøpe seg et webhotell et eller annet sted, slik at du også får med MySQL. http://www.web10.nu f.eks, har webhotell fra 10 kroner i måneden, og jeg er en kjempefornøyd kunde der på flere prosjekter.

 

Åpne filene direkte fra FTP- klienten, og du slipper å laste opp filene hver gang du ønsker å lagre. CTRL + S funker som regel ganske bra. Lag en fil som inneholder <?php phpinfo(); ?> og lagre den som test.php, og du vil få se hvordan php er satt opp på serveren. Litt off topic (dessverre), men dog et tips jeg synes er ganske bra. :-)

Lenke til kommentar

Jeg har allerede web-hotell hos nordic hosting, og tror det er brukbart? Men jeg har en småskala bedrift jeg planlegger å lage egen side til, og er litt i tvil med henhold til å legge ut noe uferdig på domenet til bedriften. Tenkte å skaffe meg et "test-hotell" i stedet slik at jeg kan mekke uforstyrra uten å forvirre kunder og andre kontakter? Trenger jo ikke allverdens med plass til noe slikt, så jeg tar i mot rimelige alternativer med takk! Har tatt bok-tipset og markeringstusjen til etterretning, så kanskje jeg får til noe etterhvert :D

Lenke til kommentar
Jeg har allerede web-hotell hos nordic hosting, og tror det er brukbart? Men jeg har en småskala bedrift jeg planlegger å lage egen side til, og er litt i tvil med henhold til å legge ut noe uferdig på domenet til bedriften. Tenkte å skaffe meg et "test-hotell" i stedet slik at jeg kan mekke uforstyrra uten å forvirre kunder og andre kontakter? Trenger jo ikke allverdens med plass til noe slikt, så jeg tar i mot rimelige alternativer med takk! Har tatt bok-tipset og markeringstusjen til etterretning, så kanskje jeg får til noe etterhvert :D

Å jobbe lokalt for deretter å laste opp ferdig applikasjon er å foretrekke, bare sørg for at din konfigurasjon stort sett matcher den som er der applikasjonen skal kjøre når den er ferdig.

 

Høres forøvrig litt *usikkert* ut at du skal lage en side for en bedrift når du ikke kan en millimeter PHP. Håper det ikke er noe sensitivt/passordbeskyttet der.

Lenke til kommentar

Har ingen ambisjoner om å lage noe så heftig at jeg trenger passordbeskyttelse o.l. Da setter jeg bort arbeidet. Dette er kun til min egen bedrift som ikke er kommet lengre enn til tegnebrettet ennå. Tenker mer på produktpresentasjoner, kontaktskjema o.l. og håper dette er overkommelig, selv for meg :blush: Har ingen tidspress å forholde meg til heller :thumbup:

Lenke til kommentar
Har ingen ambisjoner om å lage noe så heftig at jeg trenger passordbeskyttelse o.l. Da setter jeg bort arbeidet. Dette er kun til min egen bedrift som ikke er kommet lengre enn til tegnebrettet ennå. Tenker mer på produktpresentasjoner, kontaktskjema o.l. og håper dette er overkommelig, selv for meg :blush: Har ingen tidspress å forholde meg til heller :thumbup:

Da har du et fint startområde, ja. Vær forsiktig med kontaktskjema, de kan fort bli misbrukt om de ikke er sikre og da kan du senere får problemer med å sende mail i det hele tatt uten å bli markert som spammer.

Lenke til kommentar
Har ingen ambisjoner om å lage noe så heftig at jeg trenger passordbeskyttelse o.l. Da setter jeg bort arbeidet. Dette er kun til min egen bedrift som ikke er kommet lengre enn til tegnebrettet ennå. Tenker mer på produktpresentasjoner, kontaktskjema o.l. og håper dette er overkommelig, selv for meg :blush: Har ingen tidspress å forholde meg til heller :thumbup:

Da har du et fint startområde, ja. Vær forsiktig med kontaktskjema, de kan fort bli misbrukt om de ikke er sikre og da kan du senere får problemer med å sende mail i det hele tatt uten å bli markert som spammer.

 

Spam-problematikken er det mange som har brent seg på, så den fella skal jeg i absolutt prøve å unngå. Det er vel flere måter å sikre et kontaktskjema på, har sett både regnestykker og "bilder" av tall og bokstaver og kombinasjoner av disse, men å forstå hvordan dette lages er litt far out ennå:-P

Lenke til kommentar

En enkel måte er å legge inn et ekstra felt som er skjult som du merker som f.eks. "Ikke fyll ut dette feltet" (<input type="hidden" />). Dersom det er noe i dette feltet når formen blir sendt, er det stor sannsynlighet for at det er et robot, men dette er bare den ene siden av problematikken. Det finnes noe som heter header injection eller email-injection, som gjør at folk kan bruke skjemaet ditt til å sende MANGE mail istedenfor èn av gangen.

Det står en del om det her: http://www.securephpwiki.com/index.php/Email_Injection

Lenke til kommentar
Å jobbe lokalt for deretter å laste opp ferdig applikasjon er å foretrekke, bare sørg for at din konfigurasjon stort sett matcher den som er der applikasjonen skal kjøre når den er ferdig.

 

Personlig har jeg aldri jobbet lokalt med PHP/ MySQL. :-/ Ser forsåvidt fordelen, men synes egentlig det er like enkelt å lage en folder på aktuell server, beskytte denne med .htaccess, for å jobbe ferdig scripting der. Da slipper jeg å ta hensyn til måten PHP/ Apache er satt opp, og når jeg får scriptet til å fungere - fungerer det. Jobber du lokalt, er det jo ikke sikkert scripts fungerer på serveren du har leid inn/ fått tildelt til et prosjekt - Med mindre du har konfigurert som på serveren det skal opp på tilslutt likevel. :-)

 

(Som sagt har jeg ikke peiling på sistnevnte, og burde trolig tatt meg et par runder på det, men for min del holder det stort sett med INI_SET() på serveren jeg jobber på.)

Lenke til kommentar
En enkel måte er å legge inn et ekstra felt som er skjult som du merker som f.eks. "Ikke fyll ut dette feltet" (<input type="hidden" />). Dersom det er noe i dette feltet når formen blir sendt, er det stor sannsynlighet for at det er et robot, men dette er bare den ene siden av problematikken. Det finnes noe som heter header injection eller email-injection, som gjør at folk kan bruke skjemaet ditt til å sende MANGE mail istedenfor èn av gangen.

Det står en del om det her: http://www.securephpwiki.com/index.php/Email_Injection

Ehh ... det der med hidden-felt funker ikke. Jeg har hatt en ypperlig mulighet til å teste det ut i en gjestebok som ble spammet ned grusomt (opp mot hundre innlegg pr. dag). At jeg slengte inn et hidden-felt hjalp overhode ikke på problemet. Faktisk, det var noe mer spam pr. dag gjennomsnittlig en uten noe som helst sjekk ... Riktignok kommer det nok av at flere bots i mellomtiden hadde funnet den gjesteboka, men det viser uannsett at det overhode ikke hjalp på problemet. Ca 280 innlegg på under 3 dager sier vel sitt tror jeg ;)

 

Red.: Det eneste jeg kjenner til som fungerer er enten å få folk til å logge seg inn eller å bruke bilder med tegn/tall i.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Ehh ... det der med hidden-felt funker ikke. Jeg har hatt en ypperlig mulighet til å teste det ut i en gjestebok som ble spammet ned grusomt (opp mot hundre innlegg pr. dag). At jeg slengte inn et hidden-felt hjalp overhode ikke på problemet. Faktisk, det var noe mer spam pr. dag gjennomsnittlig en uten noe som helst sjekk ... Riktignok kommer det nok av at flere bots i mellomtiden hadde funnet den gjesteboka, men det viser uannsett at det overhode ikke hjalp på problemet. Ca 280 innlegg på under 3 dager sier vel sitt tror jeg ;)

 

Red.: Det eneste jeg kjenner til som fungerer er enten å få folk til å logge seg inn eller å bruke bilder med tegn/tall i.

Det har nok mye med hvor stor side du har, og hvordan du kjører løpet. (Har du stor side, er det mye større sjanse for at de faktisk vil anstrenge seg litt for å komme forbi "sikkerheten" din).

Jeg har gode erfaringer med hidden field.

Lenke til kommentar
Ehh ... det der med hidden-felt funker ikke. Jeg har hatt en ypperlig mulighet til å teste det ut i en gjestebok som ble spammet ned grusomt (opp mot hundre innlegg pr. dag). At jeg slengte inn et hidden-felt hjalp overhode ikke på problemet. Faktisk, det var noe mer spam pr. dag gjennomsnittlig en uten noe som helst sjekk ... Riktignok kommer det nok av at flere bots i mellomtiden hadde funnet den gjesteboka, men det viser uannsett at det overhode ikke hjalp på problemet. Ca 280 innlegg på under 3 dager sier vel sitt tror jeg ;)

 

Red.: Det eneste jeg kjenner til som fungerer er enten å få folk til å logge seg inn eller å bruke bilder med tegn/tall i.

Det har nok mye med hvor stor side du har, og hvordan du kjører løpet. (Har du stor side, er det mye større sjanse for at de faktisk vil anstrenge seg litt for å komme forbi "sikkerheten" din).

Jeg har gode erfaringer med hidden field.

Det er overhode ikke snakk om noen stor og/eller kjent side, produktet er ikke videre kjent heller og gjesteboka var ikke noe offentlig greie (3 av drøyt 860 innlegg var skrevet at mennekser), men tvert imot en «forsøkskanin» og «test ground» på om div. metoder for antispam fungerer i praksis. Dog, det er ganske godt trafikkert av bots av div. grunner. Siden du mener det faktisk skal fungere i praksis. Har du noen gang verifisert at det faktisk kommer noen bots inn på siden og feiler? Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Hva med å sette en $_SESSION- variabel som timestamp i det første innlegg skrives? Og hvis man ikke har (int) $_SESSION['timer'] pluss eksempelvis 300 (5 minutter), vil det ikke være mulig å legge til innlegg? Har egentlig ganske god erfaring med denne metoden, pluss en sjekk av at det ligger innhold i aktuelle/ obligatoriske felter.

 

Dette er jo ikke idiotsikkert på noe vis, men synes personlig at "skriv inn tallkode"- felter er temmelig waste of time å fylle ut. :-)

Lenke til kommentar

Du kan i bunn og grunn regne med at bots aksepterer ikke cookie, så den metoden er ubrukelig for å si det pent.

 

Red.: Leste litt feil. Ja, det kan jo såklart i teorien fungere, men det forutsetter jo at metoden ikke blir utbredt eller brukt i større ting.

 

Red.2: Altså, pr. dags dato kan man jo regne med at endel bots prøver både med og uten cookie. Spørsmålet er bare hvilke verdier de sender med og når de ev. prøver på nytt.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Lastet ned MySQL, Apache og PHP før, men etter at jeg forsøkte å bruke WAMP for første gang så vil jeg ikke gå tilbake.

Det er viktig å påpeke at du snakker om softwarepakken WampServer, ikke WAMP. WAMP bare betegner bruk av de fire produktene og er ikke et produkt i seg selv. Her på jobben bruker vi XAMPP og utvikler på localhost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...