Gå til innhold

WAMP - Hva og hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan i bunn og grunn regne med at bots aksepterer ikke cookie, så den metoden er ubrukelig for å si det pent.

 

Red.: Leste litt feil. Ja, det kan jo såklart i teorien fungere, men det forutsetter jo at metoden ikke blir utbredt eller brukt i større ting.

 

Red.2: Altså, pr. dags dato kan man jo regne med at endel bots prøver både med og uten cookie. Spørsmålet er bare hvilke verdier de sender med og når de ev. prøver på nytt.

 

Cookies er jo noe annet enn $_SESSION[] da. ;-) Men på det viset at de lett kan skifte ip, remote_host etc., er metoden lite idiotsikker. En annen måte å kontrollere dette på, er å kombinere denne med $_SERVER[] - variabler, som eksempelvis ikke tillater at det sendes skjema via noen annen nettside/ skjema enn det du har satt opp. Facebook eksempelvis, tillater ikke at du lager deg en en startside med utfylte login- felt og sender data videre til dem. Nettby tillot dette for en tid tilbake såvidt jeg husker. Om de gjør det nå, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Du kan i bunn og grunn regne med at bots aksepterer ikke cookie, så den metoden er ubrukelig for å si det pent.

 

Red.: Leste litt feil. Ja, det kan jo såklart i teorien fungere, men det forutsetter jo at metoden ikke blir utbredt eller brukt i større ting.

 

Red.2: Altså, pr. dags dato kan man jo regne med at endel bots prøver både med og uten cookie. Spørsmålet er bare hvilke verdier de sender med og når de ev. prøver på nytt.

 

Cookies er jo noe annet enn $_SESSION[] da. ;-) Men på det viset at de lett kan skifte ip, remote_host etc., er metoden lite idiotsikker. En annen måte å kontrollere dette på, er å kombinere denne med $_SERVER[] - variabler, som eksempelvis ikke tillater at det sendes skjema via noen annen nettside/ skjema enn det du har satt opp. Facebook eksempelvis, tillater ikke at du lager deg en en startside med utfylte login- felt og sender data videre til dem. Nettby tillot dette for en tid tilbake såvidt jeg husker. Om de gjør det nå, er en annen sak.

Et eller annet sier meg at du ikke har helt peiling på hva det er du snakker om. Selv om session strengt tatt ikke må bruk cookie som "bindeledd" mellom server og klient, er det den helt suverent mest brukte metoden og er også primærmetoden i PHP. At man "forbyr" brukere å logge seg inn fra andre steder enn selve nettstedet, betyr ikke annet enn at man naivt tror at referer er pålitelig eller ikke satt. Det er ingenting i veien for å manipulere referer og i det heltatt enhver ting som går via HTTP.

 

Red.: Forøvrig er vel dette litt off-topic :p

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Et eller annet sier meg at du ikke har helt peiling på hva det er du snakker om. Selv om session strengt tatt ikke må bruk cookie som "bindeledd" mellom server og klient, er det den helt suverent mest brukte metoden og er også primærmetoden i PHP. At man "forbyr" brukere å logge seg inn fra andre steder enn selve nettstedet, betyr ikke annet enn at man naivt tror at referer er pålitelig eller ikke satt. Det er ingenting i veien for å manipulere referer og i det heltatt enhver ting som går via HTTP.

 

Godt mulig, i form av manipulasjon av referer etc. Men hva har cookies i det hele tatt med dette å gjøre? $_SESSION[]- variabler kjøres jo av serveren, og ikke lokalt. Det vil vel derfor være langt bedre å bruke $_SESSION enn cookies, i og med at folk neppe lager bots med cookies for dette formålet.. Cookies er vel og bra, men glem ikke at svært mange faktisk deaktiverer automatisk nedlasting av cookies. Vil forøvrig en kreativ og dyktig nok "hacker" ødelegge nettstedet ditt, får han det mest trolig til på et eller annet vis. Men man unngår i alle fall endel unødvendige amatør- forsøk. :-)

Lenke til kommentar

prøv å fjerne mappen etter en restart.

funker ikke det, se om det finnes rester etter wamp i msconfig (start->kjør-"msconfig"->[enter])

eller ctrl-alt-del og se om det finnes noen prosesser som kan være fra wamp installasjonen.

prøv også å skru av eventuell antivirus o.l.

 

grunnen til at du ikke fikk opp localhost kan være at du ikke startet serveren. wamp med default config må startes manuelt via for eksempel start-menyen. (knapp som heter "Start WAMP server" elns)

 

det kan også være at du har en firewall e.l. som blokkerer trafikken (lite sannsynlig, men en mulighet)

 

edit:

 

for å hindre spam uten å hindre brukere for mye er det vel to løsninger som virker.

 

1. Captcha (Forvrengt bilde med bokstaver og tall)

2. E-post bekreftelse.

 

begge disse kan kombineres med eventuell registrering/innlogging.

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar
prøv å fjerne mappen etter en restart.

funker ikke det, se om det finnes rester etter wamp i msconfig (start->kjør-"msconfig"->[enter])

eller ctrl-alt-del og se om det finnes noen prosesser som kan være fra wamp installasjonen.

prøv også å skru av eventuell antivirus o.l.

 

grunnen til at du ikke fikk opp localhost kan være at du ikke startet serveren. wamp med default config må startes manuelt via for eksempel start-menyen. (knapp som heter "Start WAMP server" elns)

 

det kan også være at du har en firewall e.l. som blokkerer trafikken (lite sannsynlig, men en mulighet)

 

Fikk fjerna den mappa og alle andre eterlatenskaper fra WAMP-server. Installerte på nytt, og samme leksa gjenntok seg. (Har starta manuelt, så det kan ikke være det som er problemet...)

Brannmur derimot: Kjører Panda antivirus+Firewall, og finner ikke ut hvordan man slipper program gjennom(uoversiktlig og knotete FAQ hos panda). Slo derfor av branmuren fra Panda, og starta windows firewall. Her var det jo enkelt å grei å slippe gjennom et program, men nå kom jeg meg ikke på nett mer...! Har jeg en aldri så liten port-konflikt? Fikk forresten ikke opp localhost nå heller, bare så d er understreka og bekrefta, men fikk heller ikke opp "Dette webområdet kan ikke vises i Internet Explorer"... Bare ei blank side, som aldri blei ferdi å laste... Skal man gi opp, eller skla man gi opp?

Lenke til kommentar

hvor lenge lot du siden laste? php har en timer som gjør at et "uendelig" script (while(TRUE){}) stopper med en feilmelding etter default 30 sekunder.

 

bruker du firefox vil den også hindre uendelige javascript.

 

hva ligger på web-root'en til wamp? legg en index.php fil der som inneholder <?php phpinfo() ?> og prøv igjen.

 

deaktiver alt som heter brannmur og antivirus. få serveren til å funke. så kan du sette på diverse anti programmer, en etter en, etterpå.

 

red:

 

du kan også sjekke om localhost er definert i %windir%\system32\drivers\etc\hosts

(den skal ikke være det, eller peke til 127.0.0.1)

windir er default C:\WINDOWS

 

ellers kan du teste XAMPP. kanskje du er heldigere med den.

Endret av grimjoey
Lenke til kommentar
Ingen av tingene du foreslo funka, så jeg lasta ned og installerte xampp, men fikk beskjed på slutten av installasjonen at Port 80 er i bruk, derfor kan ikke apache kjøre...Kan jeg bytte port på noe vis, eller finne ut hva som bruker port 80?

Sikkert d samme som har skjedd med wampserver..?

 

Port 80 brukes av apache og den har du installert fra før med wamp. Avinstaller wamp om du ikke skal bruke den, eller

steng wamp/apache eller bruk en annen port.

Lenke til kommentar

wampserver er avinstallert og FULLSTENDIG fjerna fra systemet, men port 80 er likevel opptatt... Når xampp er igang, prøver jeg å starte apache, men ikke stort skjer. har endra fra port 80 i httpd.conf til Listen 8080 og Servername localhost:8080, men apache bruker forsatt port 80, etter å ha lagra CONF-fila, og restarta både maskina og xampp...

post-76392-1201705421_thumb.jpg

Endret av camillamikkelsen
Lenke til kommentar
Nå altså... får ikke noe output ved bruk av netstat -ab ! Ingen tilgang får jeg bare opp... Er d vista som fucker med meg nå eller??!

Netstat -a funker... Men ikke å skrive til c:\310108.txt... Ingen tilgang på nytt...

 

Prøv netstat -a -b > c:\310108.txt

 

Eller du kan laste ned en liten hendig applikasjon som heter CurrPorts her:

http://www.nirsoft.net/utils/cports.html

 

post-3864-1201787421_thumb.jpg

(Skjermbilde fra http://www.nirsoft.net/)

 

CurrPorts gir kort sagt oversikt over alle TCP/IP- og UDP-porter som er åpne, og hvilke prosesser som åpnet de.

Endret av Zandar
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg lagra på skrivebordet, men alt som var lagra etter å ha brukt netstat -a -b > c:\docume~1\...(osv)og netstat -ab >> c:\docume~1\[...(osv) var "Den forespurte operasjonen krever forhøying"...

Ga opp det prosjektet og installerte CurrPorts i stedet, funker som bare juling, så var d bare å finne ut hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke geni på nynorsk, men regner med at det betyr at brukeren du logget på med ikke har tilgang til administrative verktøy elns.

 

Du skal se etter hva som benytter seg av port 80.

 

En annen løsning er å konfigurere wamp til å benytte en annen port. Søk etter en fil som heter httpd.conf i wamp katalogen. Åpne filen i notepad eller wordpad og søk etter "Listen 80" og endre det til for eksempel "Listen 81" eller "Listen 30080" dersom brukeren du er pålogget med har begrensede rettigheter. Når du skal se på nettsiden må du åpne i nettleseren med port spesifisert som dette:

 

http://localhost:81/ eller http://localhost:30080/

Lenke til kommentar

Har administratorrettigheter på brukerkontoen, så det skal ikke være det som er problemet, men vista trenger jo all verdens med bekreftelser før man får gjør noe som helst, så når jeg velger å kjøre som administrator endre tingenes tilstand seg. Men CurrPort var mer oversiktlig, og i følge den er det explorern som har beslaglagt port 80. Fant httpd.conf-fila, og endra til Listen 8080 og Servername localhost: 8080, men apache vil fortsatt ha port 80, etter å ha lagra conf-fila, og restarta både maskina og xampp. Har avinnstallert og reinstallert xampp flere ganger og endra conf-file like mange ganger, uten at dette har hatt noen nevneverdig effekt. Hater å ha så lite peil, men lærer jo en del av dette surret!

Men takk til alle hjelpsomme sjeler som gidder å hjelpe ei dame i nød :p !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...