Gå til innhold

WAMP - Hva og hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk readme og install.txt i wamp. Kan hende de bruker en annen konfigurasjonsfil. Installerte WAMP på laptoppen min med Vista. Hadde ingen problemer med det.

Etter det jeg har klart å lese meg til har WAMP og xampp begge httpd.conf som konfigurasjonsfil, uten at det har hjulpet meg i det hele. Har prøvd Wamp-server, men med samme resultat, at apachen ikke startet, selv om jeg endra port i httpd.conf der også, pluss en hel masse andre ting.

Fatter ikke at det skal være et sånt ekstremtiltak å innstallere wamp-server eller xampp, som likesom skal være enkelt og greit uten en hel masse konfigurasjoner. Begynner å bli tom for ideer. Det eneste jeg ikke har prøvd nå, er å laste ned og installere apache, php og mysql hver for seg... Noe som ikke virker særlig avskrekkende etter mine strabasiøse prøvelser med wamp og xampp :p

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Har installert WampServer, men får bare opp "403 Forbidden" når jeg åpner filer. Hva må jeg gjøre for å ikke få opp error?

Jeg har ikke mye peiling på wamp, men har du sett i loggene til apache om du får noen interessante meldinger der, som du kan poste her på forumet?

Jeg antar at du prøver å åpne http://localhost/ i nettleseren din og da får 403-feilmeldingen.

Nå funker WampServer. To tredeler av tray-ikonet er gult nå, i går var det rødt. Jeg har hatt WampServer installert noen dager, de første dagene funket det ikke (tror jeg kanskje gjorde en feil da), så funket det en stund og i går funket det ikke.

Skal si om jeg ikke får det til igjen.

Btw, har det noe å si om WampServer er offline eller online? Når jeg holder over tray-ikonet står det WAMP5 - server offline.

Nå funker WampServer. To tredeler av tray-ikonet er gult nå, i går var det rødt. Jeg har hatt WampServer installert noen dager, de første dagene funket det ikke (tror jeg kanskje gjorde en feil da), så funket det en stund og i går funket det ikke.

Skal si om jeg ikke får det til igjen.

Btw, har det noe å si om WampServer er offline eller online? Når jeg holder over tray-ikonet står det WAMP5 - server offline.

Tror ikke ikonet skal lyse gult, mitt gjør iallfall ikke det, og når jeg holder over tray-ikonet står det WAMP5 - server online!

Når jeg har opplevd at tray-ikonet er gult så har det vært fordi port 80 har vært i bruk, da har jeg avsluttet Skype og restartet alle servicene til Wamp, for deretter å restarte Skype når jeg ser Wamp kommer online. Alternativt er det sikkert mulig å endre porten du benytter, vel og merke om det er denne feilen som gjør at tray-ikonet er gult...

• 1 måned senere...
Som det er nevnt tidligere i tråden er vel WampServer litt mer rettet mot nybegynnere, da en slipper å konfigurere Windows/Apache/mySQL/PHP for å kjøre sammen.

Jaha? Nå har ikke jeg prøvd XAMPP, men er det også tilfelle når man installerer "Installer" versjonen?

I tillegg lurer jeg på om WampServer et sikkerhetspanel slik som XAMPP har? ( The XAMPP Security console )

Jeg personlig liker wamp best, men etter siste (nødvendige) reformatering av PC-en fikk jeg ikke Apache servern opp og gå. kjørte en port-test og fant ut at Skype hadde reservert denne porten (sikkerhets-greier). så hvis du har Skype oppe og kjører, så må du avslutte den, eller gå i innstillinger og slå av sikkerhets-portene...

Hilsen

-Fredrik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...