Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodblemme under foten, hva gjør jeg?


cgodard

Anbefalte innlegg

God morgen :)

 

Spilte fotball innendørs igår kveld, og har fått en helvetes blodblemme under høyre fotsåle.

Den er på størrelse med en 5 kroning.

 

Brukte dobbelt så lang tid til skolen idag, da jeg ville trå forsiktig uten å sprekke den.

 

Spørsmålet er, hva kan jeg gjøre med den? Skal jeg bare la den være til den eventuelt fjerner seg selv eller skal jeg poppe den jævelen så fort jeg kommer hjem? Kommer til å bli et blodbad isåfalll :D

 

 

mvh

Christian

Endret av cgodard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du enn gjør, ikke sprekk den. Da blir det smertefullt en tid framover. Gå til nærmeste apotek og rådfør deg. De selger blemmeplaster, den pleier å hjelpe. Jeg fikk blemmer på hver lilletå pga trang sko da jeg spilte fotball, kjøpte blemmeplaster, rådførte meg litt, så gikk det bra.

Lenke til kommentar
Hva du enn gjør, ikke sprekk den. Da blir det smertefullt en tid framover. Gå til nærmeste apotek og rådfør deg. De selger blemmeplaster, den pleier å hjelpe. Jeg fikk blemmer på hver lilletå pga trang sko da jeg spilte fotball, kjøpte blemmeplaster, rådførte meg litt, så gikk det bra.

 

Takk for svar.

 

Men hvorfor skal jeg ikke sprekke den? Normalt ville jeg gitt faen, og latt den være, men med tanke på at jeg vralter rundt som en struts fordi jeg ikke klarer å gå, hjelper ikke på saken.

 

Burde vel ikke være noe problem å varme en nål under en lighter så den blir steril, lage et hull og presse it blodet?

Lenke til kommentar

Jo fordi når du presser ut blodet, så vil overflaten komme i kontakt med luft og det vil begynne å svi som bare det. I tillegg vil den (overflaten) uttørke og svi mere. Ordla meg litt feil i forrige post, mente at du ikke bør sprekke den før du kjøper blemmeplaster. Blemmeplasteren bruker du ved å fjerne den døde huden og legge på overflaten. Folka på apoteket kan alt om dette.

Lenke til kommentar

Bare tull å la den være. :innocent:

 

Vannblemmer lar man være som de er , men Blod blemmer bør man åpne forsiktig, og få ut en del av blodet som er der, ellers så vil du ha blodblemme der i flere mnd garantert. så lenge den er under foten din bør den gjørers noe med,

etterhvert vil den bli hard og vemmelig å trå på, hvis man ikke får redusert den en del. :dribble:

Lenke til kommentar
Bare tull å la den være. :innocent:

 

Vannblemmer lar man være som de er

 

Hvorfor det ? Jeg har alltid masse vannblemmer under ved tærne etter en laaang joggetur eller hvis jeg har svetta ekstremt i føttene, å jeg tar hull på de så fort som mulig, rett og slett fordi det er morro.

 

Stikk hull på blemma, morro da! Smerta varer i 5min

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg ikke hadde spurt folk og posta på forumet her. Var jo ikkeno å snakke om engang. Ja, blemma så ut som satan selv, men var jo bare å poke hull på den 3-4 steder og presse ut gørret. Kjente ikke at nåla gikk inn engang :)

 

Kjøpte desinfiserende middel for å rense etterpå, dog... sikkert ikke dumt..

 

Uansett, takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Tiltak - mindre skade

 

* Hvis blemmen ikke er for smertefull, prøv og hold den inntakt

* Ubrutt hud over en blemme gir en naturlig barriære mot bakterier og nedsetter derfor risikoen for infeksjon

* Dekk blemmen med et lite plaster - som dog dekker hele blemmen - for å beskytte den

* Flytende plaster kan være effektivt (eks. Compeed Liquid Bandage)

 

Tiltak - smertefull skade

 

* Hvis blemmen er smertefull, fjernes væsken inne i blemmen samtidig som overliggende hud bevares intakt. Dersom væsken i blemmen er blodtilblandet, bør man helst unngå å stikke hull på den. Dette skyldes at infeksjonsfaren er større ved en dypere skade.

* Gjør det på denne måten:

1. Vask hendene og blemmen med varmt vann og såpe

2. Rengjør blemmen med desinfiserende middel, f.eks. alkohol

3. Steriliser en ren, skarp nål med å gni den med desinfiserende middel. Bruk nålen til å punktere blemmen. Stikk flere hull ved kanten på blemmen. La væsken tømme seg, men la den overliggende huden være

4. Smør på en antibiotikasalve (eks. Brulidin, Fucidin) og dekk blemmen med en bandasje

5. Bruk et tynt knivblad eller en saks rengjort med desinfiserende væske til å skjære vekk død hud etter flere dager

6. Smør på mere antibiotikasalve

 

 

Kilde er pasienthåndboka,

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...