Gå til innhold

Dårlig kvalitet på bilder i nettlesere


Anbefalte innlegg

Jeg har en del ganger sett at et bilde ser nokså dårlig ut i nettleser, mens dersom jeg lagrer det og henter det opp i et bildeprogram ser det mye finere ut. Typisk er at sjatteringer f.eks. på himmelen vises med mye 'grovere' fargeoverganger - det kan se ut som om det er færre farger tilgjengelig.

 

Noen som vet hvorfor? Har det noe med fargerom etc å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Står litt om dette her:

http://www.akam.no/artikler/fargestyring/43698

 

Under artikkelen er der en liten diskusjon som beskriver litt....

 

"Kalibrer skjermen din. Bruk den kalibrerte profilen i Photoshop og jobb i den profilen. Når du lagrer for web lagrer du uten fargeprofil"

Personlig synes jeg denne artikkelen fra Fotopia er en smule overfladisk, men den er kanskje tilstrekkelig hvis man bare bruker Photoshop.

 

Laget faktisk dette innlegget i et annet fotoforum i går, og kopierer det i sin helhet hit:

 

Når man leser litt rundt om på nettet, ser man at til og med erfarne og profesjonelle sliter litt når det blir snakk om Color Management, Color Space og Working Space.

 

Jeg vil hevde at nest etter å ha en kalibrert skjerm, er det å ha kontroll på de overnevnte begrepene det viktigste å ha på plass før man begynner å redigere tusenvis av bilder. Jeg vil også strekke det så langt som å si at hvis man ikke har en kalibrert skjerm, er det meningsløst å etterbehandle et bilde (hvis de ikke bare skal vises på ens egen skjerm). Et minimum av kontroll på hva de forskjellige begrepene betyr og hva de gjør (og ikke gjør) burde deretter være obligatorisk. Man kan selvsagt kjøre safe og benytte sRGB hele veien, men da går man glipp av en del muligheter hvis man gjør "større" forandringer i et redigeringsprogram.

 

Artiklene nedenfor er funnet på diverse Nikonforum og nevner naturlig Nikon kameraer og programmer, men dette er ikke spesifikt for Nikon.

 

Anbefaler at man leser disse. :)

 

Color Management for Idiots (like me)

 

http://bythom.com/qadcolor.htm

 

Color Management Basic Recipe

 

Følg gjerne linkene under "References and links" i den siste artikkelen.

Lenke til kommentar

Stort sett enig i det Oceanborn sier, og linkene gir mye bra info om fargestyring.

 

Men eksakt hva som er galt i de tilfellene du beskriver er det ikke godt å si med sikkerhet. Som flere andre har nvent er det sannsynligvis knyttet til manglende tolkning av profiler i nettleseren. Photoshop tar jo hensyn til både filens profil og skjermens egenskaper for å gi best mulig resultat.

 

Det er imidlertid en ting du kan prøve. De fleste nettelsere (bortsett fra Safari) tar ikke hensyn til profiler, men det er i ferd med å endre seg. Siste beta av Firefox 3 kan bruke profiler, men det er ikke skrudd på default. Så hvis du surfer mye på fotosider kan det være verdt å prøve siste Firefox-beta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...