Gå til innhold

Rettigheter rundt felles disposisjon på konto - og kundebehandling


nomore

Anbefalte innlegg

Min eks kone og eg har en konto som står i dattera våres sitt navn. Denne har vi begge felles disposisjonsrett på, noe som skal tilsi at hvem som helst kan putte penger inn, men vi skal begge være enige og tilstede i en bank for å ta noe ut.

 

Vi har hver vår avtale om å sette inn et gjensidigt beløp på denne kontoen hver måned, samtidig som besteforeldre også gjør det samme. Ut over dette har vi før vi tok ut separasjon tatt ut noen mindre beløpt som kanskje samlet blir en 5-6k totalt. Kontoen ble opprettet for snart fire år siden.

 

Når eg i dag fikk summet meg til å få opp kontoen i nettbanken ser eg att beløpet er vesentlig mindre en hva som burde stå der. Vi snakker ikke om skyhøye summer, men det er jo en prinsippsak. Det var egentlig tilfeldigheter som gjorde dette da eg var innom og ryddet i betalingsavtalene mine. Trekkdatoen for denne avtalen passet ikke og derfor endret eg denne. Samtidig ble eg nyskjerrig hvor mye som står der allerede etter fire år og ringte derfor banken og fikk den lagt opp(kun visning, siden vi må være to for å gjøre noe annet).

 

Det var da eg oppdaget dette. Når eg så sjekker kontoutskriften så er dette uttak som har blitt gjort i bank, med hennes signatur, over et langt tidsrom med jevne trekk. Eg blir jo da ganske så irritert. Ikke på henne så mye egentlig, men på banken. Vi har begge to dårlig økonomi og hadde hun diskutert dette først hadde eg ikke nølt med å godta det. Forutsetter at alt blir satt tilbake på et eller annet tidspunkt. Eg kommer heller ikke til å forvente at pengene blir tilbakebetalt med det første av samme årsak. Det er mao ikke snakk om pengene, men prinsippet.

 

Hva kan eg gjøre for at slike ting ikke skal skje, og hva kan eg forvente av en klage?

 

Ut over dette føler eg meg ofte direkte forskjellsbehandlet av bankens personale. Dette kommer nok av at eg har dårlig økonomi(det har vi begge) men at de kjenner henne(familien). Ja, dette er et lite sted. Det er flere tilfeller hvor hun har kunnet gjort noe hvorpå eg ikke får lov til å gjøre det samme, selv om premissene er like(for eks tilbud på forsikring, overføring av penger, uttak av penger, avdragsfrihet osv). Kan eg klage på dette? Og ja, enkelte av disse tingene har eg skriftlig dokumentasjon på(korrenspondanse i banken osv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hva slags konto, og bank det er snakk om her, dessverre vil du finne noe varierende praksis.

 

 

Jeg antar her at datteren deres er umyndig.

 

Jeg forutsetter videre at ved kontoåpning satte dere en disposisjonrett som lyder noe lignende "Kontoeier disponerer ikke konto, uttak kan gjøres av to eller flere personer i fellesskap" herretter kalt 03.

 

Er det snakk om at dere begge har seperat disposisjonsrett kan du slutte å lese her, da en disposisjonshaver kan gjøre alt med en konto, utenom å avslutte den. Herretter kalt 02

 

Et par scenarioer

 

Bakgrunnsinformasjon : De fleste banker har i senere tid (1-2 år siden, ikke helt sikker men kan sjekke det hvis ønskelig) avviklet denne disposisjonstype det er snakk om her "03" med unntak av depositumskontoer, denne endringen har i det fleste banker fått tilbakevirkende kraft, dvs at en evt "03" er blitt gjort om til en "02", dette uten at bankene nødvendigvis har informert de kundene det gjelder, dårlig praksis ?, ja, innenfor lovverket ? i henhold til de fleste kontoavtaler, ja, lovmessig kan jeg bare anta at en bank vil holde seg godt innenfor.

 

1. Det er snakk om en bruks/person/drift-konto type (lavere rente, ubegrenset uttaksmulighet mtp antall og beløp, etc) Jeg finner dette lite sannsynlig. Det vil her ikke være noe å rette en klage mot, bortsett fra manglende informasjon.

 

2. Det er snakk om en spare/kapital konto (høyere rente, ofte et begrenset antall gebyrfrie uttak i et kalenderår)

Dette er det jeg finner mer sannsynlig, foreldere disponerer alltid sine barns kontoer i fellesskap, hvis en bank har utbetalt moren penger, og hun har vært der alene, kan du sende en skriftlig reklamasjon og banken vil være nødt til å kompensere dette da de ikke kan dokumentere at du har vært der (noe du sier du ikke har).

 

etter å ha lest gjennom, beklager jeg at det ble litt diffust og "improvisert", men hvis du vil ha et mer konkret svar, må du opplyse om : Kontotype, bank og hva det konkret er laget av disposisjonsrett ved kontoåpning. Håper dog det hjalp noe :)

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

 

Da vi opprettet kontoen var det et krav i fra begge at dette var en konto hvor ingen av oss separat kan ta ut penger. Eg har ikke navn på denne type konto, men da eg henvendte meg til kundeservice pr telefon i dag bekreftet de dette. Dvs, da eg spurte om å få opp kontoen i nettbanken fikk eg beskjed om at eg kun ville se saldo og aktivitet. Eg bekreftet da at det stemmer siden det var den avtalen vi gjorde da den ble opprettet. Når eg så fikk den opp og fikk se uttakene som var gjort ringte eg opp igjen og lurte på om hun hadde mulighet til å ta ut i fra kontoen alene. Kundeservice bekreftet da at det skulle hun ikke kunne gjøre uten at vi begge var tilstede. Med andre ord virker det ikke som om kontotypen har blitt endret heller da kundeservice bekrefter teoretisk praksis uten at eg sier noe i forkant.

 

Når det gjelder bevis er jo dette naturligvis litt vanskelig. I nettbanken har eg jo signatur av henne når hun tar ut, dato og klokkeslett. Dette kan lett kobles mot bomringen eg passerer daglig og beviser da at det er fysisk umulig for meg å ha vært der(ved flere annledninger).

 

Banken dette gjelder er en mindre fillial av Sparebanken Vest. På et generelt grunnlag er eg veldig missfornøyd med akkurat denne fillialen, men eg er fornøyd med SPV totalt sett. Eg har vært borti SPV andre steder og der er det ofte mye bedre. Eg kommer kanskje til å bytte bank, men så langt har eg ikke sett frem til det pga at eg har fire kontoer der privat, 2 visa kort, lån, alle forsikringer og 2 firmakontoer. Men en vakker dag...

 

Når du sier at de kanskje må kompensere for uttakene. Betyr det at de kommer til å kreve tilbakebetalt av hun som har tatt ut pengene? Eg ønsker ikke å lage økonomiske vanskeligheter for henne da vi begge har det vanskelig der for tiden. Men eg vil at SPV skal motta en klage og forhåpentligvis gjøre tiltak mot at dette skjer igjen.

 

Eg er for øvrig fristet til å gå dit i morgen og prøve å ta ut et mindre beløp fra denne kontoen. Eg er 100% sikker på at eg ikke får lov. Uansett utfall så ønsker eg å fremlegge en klage. Bør eg da ta dette opp med banksjefen der og da, eller ta det via hovedkontor/nettbank?

 

edit: Dersom eg fremlegger en klage på dette, vil de kreve tilbakebetalt fra hun som har tatt ut uansett hva eg ønsker?

 

Takker for alle svar!

Endret av nomore
Lenke til kommentar

ok, skal helt ærlig si at det kan hende den disposjonstype du beskriver kan finnes i Sparebanken Vest, de fleste større banker har fjernet de grunnet at det er for mye adminstrasjon, våre rutiner tilsa at ved uttak fra disse typer kontoer måtte man ringe og heve en sperre som lå der, og bekrefte at begge personer var tilstede, var også noen systemer der kundebehandler/kasserer selv bekreftet dette, dette er forsåvidt irrelevant men ønsker å gi deg litt innsyn.

 

Hovedpoenget mitt blir da at, hvis du skriver en skriftlig reklamasjon på de uttakene du ikke har vært tilstede ved, vil saksgangen forenklet bli : Banken mottar reklamasjon -> Banken forespør filial om dokumentasjon/Henter fra sentral arkivet, avhengig av hvor lenge det er siden -> Din underskrift og legitimasjonskontroll vil naturligvis mangle(det er mao ikke snakk om at du skal dokumentere at du ikke har vært der, tvert om, de må dokumenter at du _har_ vært der og godkjent transaksjonen.) -> Banken vil (hvis de aksepterer kravet, noe de er nødt til uten korrekt dokumentasjon) tilbakeføre pengene til konto, og sende et brev til filialen -> Banken vil nok ikke kreve inn pengene fra hun(det er et ganske stort apparat som må settes i gang, bedrageriforeskrifter, bevis at hun handlet med tilsikt etc , det virker heller ikke som om det er snakk om store beløp, heller prinsipp ? ) så jeg vil anta at filialen som har gjort feilen vil få oppgaven å drive inn pengene på en "diskrè" måte i og med at de har "bæsjet på leggen" og siden jeg forstår det slik at dette er en fast/kjent kunde der vil det nok være ubehagelig for henne å fortsette å dra dit med dette hengende over seg.

Lenke til kommentar

Du bør i det minste konfrontere banken med dette, om ikke for å kreve pengene tilbakeført, så i det minste for at banken skal bli obs på forholdet.

 

Ifølge finansavtalelovens §25, tredje ledd så disponerer dere, altså vergene, kontoen i felleskap om ikke annet er skriftlig avtalt. Utifra det du skriver så har dere ikke noen slik avtale, og dere disponerer derfor kontoen i felleskap. Da har banken helt klart ikke overholdt de lover og regler som er gjeldende. Dette bør du så absolutt gjøre banken oppmerksom på.

 

Om du velger å kreve uttat beløp tilbakeført får bli noe du selv må ta en stilling til. Om du velger å kreve dette, så tilsier min egen erfaring fra egen bank at et slikt krav også vil gjøre at banken vil kreve beløpet tilbake fra den som har foretatt det urettmessige uttaket. Dette avhenger selvsagt av beløpet, da et slikt krav ofte vil koste mer enn det smaker for banken når det ikke er snakk om store beløp.

 

Ta kontakt med banken du, så vil du helt sikkert bli henvist til den i banken som har ansvaret for denne delen av virksomheten. Siden dette også er en kjedelig og kinkig sak for banken, så skal du ikke se bort ifra at de vil være meget samarbeidsvillige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...