Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor er oljefilteret ?


Kimz88

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Skal bytte oljefilter på en Renault Laguna. Hvor er det oljefilteret er hen? Må jeg jekke opp bilen å gå under bilen? Eller er dt plassert en litt mer praktisk plass?

Og er Motor Castrol Magnetic helsyntetisk olja grei nok ? :)

Endret av Kimz88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter hva jeg har funnet ut er det under motoren, det burde være ganske lett å se.

du må nok jekke opp bilen og se under motoren, det burde ikke være så vanskelig å bytte det, men det er mulig du trenger ett verktøy for å ta ut få nok tak til å skru det ut, men mest sansynlig trenger du ikke det.

husk å smøre gummi-ringen i/under filteret med litt olje før du setter på filteret :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

10W40 er en olje som kan brukest på det meste. Er du usikker ta en titt i instruksjonsboka. På din bil må nok ha minst halvsyntetisk i alle fall. Castrol er jo ett godt kjent merke, men min erfaring med castrol er slik at hvis du har en bil som bruker olje, ikke fyll castrol. Da bruker den enda mere.

Lenke til kommentar

5W40 eller 5W30 (går egentlig for ca. det samme) helsyntetisk er fin for de motorene der.

 

Det er ikke noe hydrauliske ventilløftere el.l på de motorene, er bare plain smøring olja står for.

 

Disse motorene kan stort sett byttes olje på uten å ta frem jekken engang. Bare å kjøre ene hjulet opp på noe, så kommer man til bunnpluggen. Oljefilteret står i fronten og er svært enkelt å komme til.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ok, den er grei. Men noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal bytte filteret ? Skal jeg tappe ut olja først, så ta av filteret? Å skal jeg smøre filteret med noe spesielt når jeg skal montere det nye på?'

Å så ser jeg på mekonomen sin hjemmeside at det er to forskjellige oljer til bilen. Det er vanlig og så er det en sport olje ? Den sporten er dyrere, men hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

tøm motoren for olje først, så tar du ut filteret.

Det kommer til å komme ut en del olje fra der filteret var også, så vær forsiktig.

pass på at du ikke akkurat har kjørt lenge med bilen, oljen blir varm den også :p

smør den gummi-ringen med olje før du setter den på.

ikke skru fast filteret så veldig hardt, du skal skru den fast for hånd.

den vil feste seg selv slik den skal når du har kjørt litt

pass på at oljen ikke renner ut i gaten eller lignende, det ser stygt ut.

og ikke ta på deg klær det er så farlig med, du risikerer å få noe på klærne.

 

og når du skal fylle på olje igjen, kjør en liten tur etter du har fylt olje, sjekk peile-pinnen og fyll etter med olje.

Lenke til kommentar
Ok, den er grei. Men noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal bytte filteret ? Skal jeg tappe ut olja først, så ta av filteret? Å skal jeg smøre filteret med noe spesielt når jeg skal montere det nye på?'

Å så ser jeg på mekonomen sin hjemmeside at det er to forskjellige oljer til bilen. Det er vanlig og så er det en sport olje ? Den sporten er dyrere, men hva er forskjellen?

 

1. Kjør en tur til motoren er varm, slik at oljen er tyntflytende

2. Jekk opp bilen slik at tappepluggen er det laveste punktet på bunnpanna

3. Ta på hansker

4. Skru ut tappepluggen uten å miste den i bøtta/karet/kanna/e.l. du heller den glohete oljen i.

5. Skru ut oljefilteret

6. Sett i tappepluggen

7. Fukt pakningen på oljefilteret med fersk olje (for å minske friksjonen når du skrur), og skru det på med håndkraft

8. Fyll på olje til riktig nivå

9. Start motoren og la den gå til oljelampa er slukket (tar vanligvis 2-5 sek), da er filteret fylt opp

10. Stopp motoren og etterfyll olje

 

Idiotsikkert :thumbup:

 

Edit:

Angående den sportsoljen er vel forskjellen viskositeten (la oss si den er 10w-60). Dvs at den tåler høyere temperatur uten å bli for tynn, noe som vanligvis kommer av hard kjøring. Ved normal kjøring vil den være tykkere enn "vanlig" olje (5w-40), som ikke nødvendigvis er bra for motoren.

Endret av Frank Stokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...