Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hertzen min "forsvinner"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svært ofte, og helt uavhengig av hva jeg driver med på maskinen, "forsvinner" gigahertzen min. Maskinen går ekstremt sakte, og om jeg går inn på Kontrollpanel -> System, står det at jeg har 759 mhz, istedenfor 1,79 GHz, som jeg egentlig skal ha. Noen få ganger står det også at jeg har 1,58 GHz.

Dette skjer som sagt uavhengig av hva jeg holder på med på PC-en, og det kommer en lav summelyd fra venstre side av maskinen.

Maskinen er en Acer Aspire 3103WLMi Bærbar, litt over ett år gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å deaktivere speedstep? Den står nemlig på 759 mhz ca. halvparten av tiden, og da går det ikke an å spille spill (Football Manager er det eneste jeg spiller, og det har jo relativt lave krav til prosessor) og om jeg ser på film (både DVD og nedlastet) hakker både lyd og bilde.

Skrevet

Tror ikkje det har noe med speedstep å gjøre, men at kjøleren til prosessoren din er full av støv. Da blir prosessoren altfor varm under belastning, og reduserer hastigheten til temperaturen synker. Må nok litt støvfjerning til gitt :thumbup:

Skrevet

Vet du hva, det virker faktisk riktig. Det har seg nemlig slik at hver gang jeg sitter og jobber i senga med maskinen i fanget, skjer dette nemlig sjeldnere enn ellers, og da sitter jeg rett ved siden av et åpent vindu. Sitter jeg derimot i TV-stua, hvor vinduene alltid er lukket og det ofte er innestengt og varmt, skjer det langt oftere. Jeg har mer tro på denne teorien, ettersom maskinen alltid står på Maximum Perfomance (Acer ePower Management).

Som den computervirtuosen jeg er, drister jeg meg til spørsmålet; Hvordan renser jeg kjøleren?

Skrevet

Støvsuger. Hvis det er metall i enden, ikke kom nær noe metall på PC-en. Eller trykkluft på boks. Hold vifta stille med en fyrstikk elns. Den tåler ikke å for høy fart.

Skrevet

Når det kommer til rensing av CPU-kjølere er det 2 leirer: De som mener man kan støvsuge og de som mener man må bruke trykkluft på boks.

Motstanderne av støvsuging mener støvsuging medfører en elektrostatisk risiko og kan i verste fall kortslutte noe i PCen din. Selv har jeg støvsuget alle mine PCer siden min første 80486-DX2 som jeg fikk i 1995, og har aldri opplevet noe problemer med støvsuging av PC. Om du vil være på den sikre siden kan du kjøpe trykkluft på boks. Slikt selger de på bl.a Biltema, og ser ut som en liten sprayflaske med en lang og tynn platisktut du kan sette på. I enkelte tilfeller kan støvet ha satt seg så godt i CPU-kjøleren at hverken trykkluft eller støvsugeren hjelper, og da kan man finne fram pinsett og annet egnet verktøy og rett og slett plukke CPU-kjøleren fri for hybelkaniner og støv.

Men når du først er i gang med å renske CPU-kjøleren for hybelkaniner og sånt, så oppfordrer jeg deg til å gå over hele PCen. Som regel er det ikke bare CPUen som lider av hetetokter når luftsirkulasjonen hindres av hybelkaniner. :)

Skrevet (endret)

Jeg aner ikke hva annet jeg kunne skrevet. Dessuten skrev jeg forsvinner i gåseøyne. Jeg kan svært lite om datamaskiner og visste ikke om dette var normalt eller om noe hadde løsnet inni maskinen eller noe i den duren.

Takk til alle som svarte i tråden, forresten. Åpnet maskinen og støvsugde den inni, og hittil har den vært feilfri siden da.

Tusen takk!

Endret av MortenMortenMorten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...