Gå til innhold

Kjøpe 360 med HDMI, hva velger jeg?


Gjest Slettet-uVTr2vDm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om dette er tilfeldig eller ikke, men med AV/HD-kabel så måtte jeg bruke lang tid på å stille inn TV-en på riktige kontraster/farger. Mens med HDMI var det bare å plugge inn så virket det som den fant beste mulig oppsett.

 

Det er nok helt tilfeldig.

Hva som er "beste" oppsettet er en særs subjektiv vurdering.

Det kan også være at du bare merket at HDMI er bedre, for den opplevelsen hadde jeg når jeg byttet til en xbox med HDMI. Fargene var sterkere og linjene klarere. Jeg hadde ikke trodd det skulle være så stor forskjell, men min subjektive mening er at HDMI ser klart bedre ut en komponent.

 

Arlendius

Lenke til kommentar
Det er nok helt tilfeldig.

Hva som er "beste" oppsettet er en særs subjektiv vurdering.

Det kan også være at du bare merket at HDMI er bedre, for den opplevelsen hadde jeg når jeg byttet til en xbox med HDMI. Fargene var sterkere og linjene klarere. Jeg hadde ikke trodd det skulle være så stor forskjell, men min subjektive mening er at HDMI ser klart bedre ut en komponent.

Regnet med at det var tilfeldig. Men det var ikke kvaliteten som ble annerledes, det var TV-instillingene som "landet på" de riktige instillingen. Med HD(AV)-kabel måtte jeg sitte å fikse på fargene/kontrastene/baklys ganske lenge før det ble like bra.

Lenke til kommentar
Surroundforsterkere av nyere dato har som oftest dette, mens stereoforsterker (recievere er et unntak) sjeldent har det. =/

 

De har forresten økt prisen på Lefdal med 100 kr fra tidligere i dag. =(

Venter litt med å kjøpe, og ser om ikke de innser at det er et feilgrep.

 

Innos vet alt om høytalere. Veldig bra tips! Takk skal du ha! Innos er bezzzt<3<3<33

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Må man stille inn på noe for å få optisk+hdmi til å fungere?

 

Har en premium samt M$ hdmi-kabel og dongle med optisk uttak. Dessverre får jeg ikke lyd på anlegget. Ja, jeg får lyd fra andre kilder og jeg vet kabelen er ok. Har jeg rett og slett bare fått en ødelagt dongle?

 

Nei. For meg var det bare å plugge i og kjøre, tror jeg. Sjekk under settings, du finner fort ut om du må stille på noe.

Lenke til kommentar
Må man stille inn på noe for å få optisk+hdmi til å fungere?

 

Har en premium samt M$ hdmi-kabel og dongle med optisk uttak. Dessverre får jeg ikke lyd på anlegget. Ja, jeg får lyd fra andre kilder og jeg vet kabelen er ok. Har jeg rett og slett bare fått en ødelagt dongle?

 

Nei. For meg var det bare å plugge i og kjøre, tror jeg. Sjekk under settings, du finner fort ut om du må stille på noe.

 

Jeg har ikke funnet noen settings og det virket egentlig litt rart at det skulle være nødvendig. Noen som har noen smarte tips utover at donglen faktisk er defekt?

Lenke til kommentar
Må man stille inn på noe for å få optisk+hdmi til å fungere?

 

Har en premium samt M$ hdmi-kabel og dongle med optisk uttak. Dessverre får jeg ikke lyd på anlegget. Ja, jeg får lyd fra andre kilder og jeg vet kabelen er ok. Har jeg rett og slett bare fått en ødelagt dongle?

 

Nei. For meg var det bare å plugge i og kjøre, tror jeg. Sjekk under settings, du finner fort ut om du må stille på noe.

 

Jeg har ikke funnet noen settings og det virket egentlig litt rart at det skulle være nødvendig. Noen som har noen smarte tips utover at donglen faktisk er defekt?

 

Den enkleste måten å se om den optiske utgangen på xboxen virker er jo å se om det lyser i utgangen/eller i den andre enden av den optiske kabelen du bruker, lys = lyd.

 

Kan jo være et par andre problemer også. Hvis du som meg - vil ha 5.1 lyd fra xboxen - så må du bruke den optiske utgangen. Xboxen leverer bare 2.0 via hdmi kabelen.

 

Bruker du en hjemmekino-receiver for å switche både lyd og bilde?

 

I utgangspunktet så vil receveren kun bruke lyd og bilde i hdmi kabelen for en valgt inngang på receiveren. På Pioneeren som jeg har så må jeg i tillegg trykke et par ganger på "signal sel" på fjernkontrollen for å få hdmi med bilde og optisk med lyd for samme inngangen.

Lenke til kommentar
Den enkleste måten å se om den optiske utgangen på xboxen virker er jo å se om det lyser i utgangen/eller i den andre enden av den optiske kabelen du bruker, lys = lyd.

 

Lys ja, lyd nei. Det lyser, men det kommer dessverre ingen lyd. Hvilket er ganske rart. Jeg har prøvd flere innganger på anlegget og jeg har prøvd flere kabler. Jeg får jo lyd feks fra TV'n, CD-spiller, Digital-dekoder osv. Hva kan være galt? Jeg opplevde at kablene satt forholdsvis dårlig i den dongle saken, men det burde da uansett være mulig å få lyd når jeg holder den fast.

 

Kan jo være et par andre problemer også. Hvis du som meg - vil ha 5.1 lyd fra xboxen - så må du bruke den optiske utgangen. Xboxen leverer bare 2.0 via hdmi kabelen.

 

Bruker du en hjemmekino-receiver for å switche både lyd og bilde?

 

Nei, receiveren min er for gammel til at den har hdmi. Det var derfor jeg ville ha optisk og 5.1.

Lenke til kommentar
Den enkleste måten å se om den optiske utgangen på xboxen virker er jo å se om det lyser i utgangen/eller i den andre enden av den optiske kabelen du bruker, lys = lyd.

 

Lys ja, lyd nei. Det lyser, men det kommer dessverre ingen lyd. Hvilket er ganske rart. Jeg har prøvd flere innganger på anlegget og jeg har prøvd flere kabler. Jeg får jo lyd feks fra TV'n, CD-spiller, Digital-dekoder osv. Hva kan være galt? Jeg opplevde at kablene satt forholdsvis dårlig i den dongle saken, men det burde da uansett være mulig å få lyd når jeg holder den fast.

 

Kan jo være et par andre problemer også. Hvis du som meg - vil ha 5.1 lyd fra xboxen - så må du bruke den optiske utgangen. Xboxen leverer bare 2.0 via hdmi kabelen.

 

Bruker du en hjemmekino-receiver for å switche både lyd og bilde?

 

Nei, receiveren min er for gammel til at den har hdmi. Det var derfor jeg ville ha optisk og 5.1.

 

Hvis du har optiske innganger som du vet virker på din forsterker (brukt til cd-spiller for eksempel) og det lyser i optiske kabelen fra xboxen - og du ikke får lyd, da vet jeg ikke....

 

Har du testet om du får optisk lyd fra den store "donglen" med komponent ledninger på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...