Gå til innhold

Kvifor gidd noken å pusse tennene kvar dag? og andre bortkasta ting


Schnell

Anbefalte innlegg

hadde vært mulig å få et bilde av tennene dine schnell?

sure man

 

 

 

ser dykk?? dei er heilt fine!!! tok det berre med web kamera ,gidd ikkje kaste vekk tid med å ta bilete av tennene mine med å legge det innpå med det andre kamera og bruke 10000000 år på det. :)

 

og ein ting til: folk som seier eg må ha dårleg ånde: tenk på alle dei menneskja i verda som ikkje pussar tennan sine, har liksom alle dei dårleg ånde??

 

Kvifor gidd noken å pusse tennene kvar dag? og andre bortkasta ting

det er ikkje snakk om dei tinga eg gjer, fordi dei tinga eg f eks synes er bortkasta, tykkjer kanskje du ikkje er det

post-120470-1201028528.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tek det berre som eit komplimant at dykk seier eg har små tenner :) siden eg alltid har fått høyre at eg har store hestatenner. (og korleis kan dykk seie noke om størrelsen på tennene mine, når det ikkje er noken proposjonar og samanlikne med? :mad:)

Det er ikkje tennene mine som er små :mad: det er dei øvre tennene som er så jævli svære og får dei nede til å verke små for faen!!!

 

Folk synes åpenbart det er gøy å kritisere tennene mine, og no som eg har bevis på at dei er heilt fine, har dykk funne noke nytt med tennene mine og messe meg med. losers. vedder på at dykk har mykje styggare tenner enn meg :devil:

 

red: og eg er 17

Endret av Schnell
Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769
Eg tek det berre som eit komplimant at dykk seier eg har små tenner :) siden eg alltid har fått høyre at eg har store hestatenner. (og korleis kan dykk seie noke om størrelsen på tennene mine, når det ikkje er noken proposjonar og samanlikne med? :mad:)

Det er ikkje tennene mine som er små :mad: det er dei øvre tennene som er så jævli svære og får dei nede til å verke små for faen!!!

 

Folk synes åpenbart det er gøy å kritisere tennene mine, og no som eg har bevis på at dei er heilt fine, har dykk funne noke nytt med tennene mine og messe meg med. losers. vedder på at dykk har mykje styggare tenner enn meg :devil:

red: og eg er 17

DU ER IKKE 17

Lenke til kommentar

Joda du har rett i at mange i Afrika ikke pusser tennene sine, men samtidig tyller de heller ikke i seg brus og annen sukkerlake i store mengder.

De har et grunneleggende forskjellig kosthold sammenlignet med det vi i den vestlige verden har, samtidig med at mange mister tennene sine i den delen av verden.

Neste gang du ser eldre mørkhudete folk på TV fra f.eks. afrika, ta en titt på tennene deres.

Tror du vil finne mye tomrom mellom de tennene som står igjen.

Lenke til kommentar

Schnell, man pusser ikke tenner/tungen bare for sin egen helse/hygiene.

For eksempel tenk deg hvor jævlig det lukter hvis du kun skifte underbukse en gang i uken?

Kanskje du selv er vant men ånden din, men har du noen ganger tenkt på hvordan andre opplevde situasjonen da?

Du sier selv at ingen har sagt ifra om ånden din, hei! gutt du er 17? De aller fleste 17åring greie å ta vare på tannhelsen. Du er ikke et barn lenger der alt må nevnes, sånne ting er jo allmennkunnskap burde du ha visst.

Tror du virkelig det blir godt for din fremtidig kjæreste å få et saftigt kyss om morgningen etter 5-6 dager uten vedlikehold av tenner og ånden.

Ikke glem å ta hensyn til medelever/arbeidskolleger

 

 

Tatt fra Illustrertvitenskap

Hvorfor må vi pusse tennene to ganger om dagen når våre forfedre klarte seg utmerket uten?

 

Det er nå ikke helt riktig at våre forfedre aldri pusset tennene. Det er funnet tegn på at folk har renset tennene så tidlig som i steinalderen. På den tiden levde våre forfedre som samlere, jegere og fiskere. De spiste kjøtt, fisk, bær, frukt og nøtter, men absolutt ikke noe sukker - bortsett fra det som eksisterer naturlig i bær og frukter. Og funn fra steinalderen kan vise imponerende tannsett uten hull. Men fra den tiden da jordbruket ble innført, begynte Karius og Baktus for alvor å flytte inn. Det skyldtes at jordbrukerne spiste grøt og brød, det vil si karbohydratholdig mat, som klistrer seg til tennene. Undersøkelser har derfor vist at blant annet vikingene hadde svært dårlige tenner. Tannpuss har imidlertid ikke alltid vært like nødvendig som i dag. 'Hovedskurken' er å finne i kostholdet, og da gjelder det først og fremst sukker. I tillegg til i godterier, brus, kaker og liknende er det store mengder sukker i matvarer som vi normalt ikke forbinder med sukker. Mye ferdigmat er tilsatt sukker, og blant annet inneholder brød, pølser og andre påleggsvarer store mengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
så du påstår at alle dei i Afrika feks som ikkje pussar tennene sine har dårleg ånde?

 

Hvor har du det fra at de ikke pusser tenne sine i afrika? Faktisk er de kanskje end mer nøye på å ta vare på tenne sine enn vi er, for om tenne blir dårlige så har de ikke samme tannlegemuligheter som oss. De har selvsagt ikke samme mulighet til tankrem og tannbørste over alt, men ute i bushen så finenr de bestemte typer planter som har antibakterielle stoffer i seg. Dise kan man flise opp i enden og lage en slags bust så man får rengjort tennene. Dersom man ikke passer på tennen vil man ende opp med at man ikke får tatt til seg næring og da dør man. Før var faktisk tannhelsen en viktig det i hva som begrenset livslengden til folk.

 

Du mener at syreskader ikke er så viktig for det gjøre ikke noe om tenne blir litt slitt ned og blir kortere. Erd u klar over hvordan tanna er bygd opp? Syreskaden du ser er emaljen (den hadre delen av tanna) som begynner å bli tynn. Når man feks får hull har det gått hull på denne emaljen og bakterier og karies har kommet seg inn til den porøse delen av tanna (pulpa). Her koser de seg stort og lager betennelse. Dersom emaljen slites ned så blir pulpaen blottlagt og man har ingen ting som beskytter mot at bakterier skal sette seg i pulpaen.

 

Hvis du synes tannpuss er bortkastet og gørr så kan du kanskje tenke litt over konsekvensene av å ikke pusse tenne. Flere timer året i tannlege stolen når du har rundet 30 for å fikse på tenner som er rotbetente er i alle fall bortkastet tid om man kunne ha ungått det. Det er mulig du ikke sliter med hull i dag fordi du har sterke tenner, men det er uansett ikke bortkastet tid å sørge for at de ikke slites mer enn nødvendig.

 

Det meste som er kjedelig må vi venne oss til å gjøre av nødvendighet. Jeg synes det er dritkjedelig å vake og brette klær. Men jeg må gjøre det hvis ikke så hadde jeg måtte gått rundt i møkkete klær hele tida. Du har kanskje ikke så mange kjedelige gjøremål enda, men siden du ar 17 er du forhåpentlig vis ikke så uendelig mange år unna å skulle ta vare på deg selv. Spar deg selv for skyhøye tannlegeregninger og andre frustrasjoner i fremtiden, voks opp og innse at enkelte små gjøremål må gjennomføres fordi de er nødvendige. (dette er mitt direkte svar på spærsmålet i første post). Å leve kun i nåtiden og ikke ha en eneste tanke for konsekvenser i framtiden vil skape enda mer bortastet tid en de småtingene du må igjennom i hverdagen.

 

Du stilte et spørsmål, jeg har forsøkt å komme med et konstruktivt svar (har sett flere av dem i denne tråden), men det ser ut til at du kunn ønsker å fokusere på de svarene du mener er irrelevante. Siden du mener selv at dette ikke er trolling foreslår jeg at du tar tak i de svarene du ikke mener er irrelevante i stede for å kontre de samme svarene med "det er ikke sant".

Lenke til kommentar

1) det tar mer enn 3 år før du merker effekten av å ikke pusse tennene, om 5-10 år kommer du til å angre bittert

 

2) har du sett bilder av eldre folk i utviklingsland? nesten ingen har tenner igjen, fordi de ikke hadde fluortannpasta da de var yngre (fluor har revolusjonert verdens tannhelse)

 

3) Å pusse tenner for meg er forfriskende, og renser munnen. Det føles godt. Bare dette i seg selv er nok for å "kaste bort" 2 minutter. Jeg hadde faktisk pusset tennene selv om det hadde vært uvesentlig for tannhelsen min.

Endret av elefant med bukser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1) det tar mer enn 3 år før du merker effekten av å ikke pusse tennene, om 5-10 år kommer du til å angre bittert

 

2) har du sett bilder av eldre folk i utviklingsland? nesten ingen har tenner igjen, fordi de ikke hadde fluortannpasta da de var yngre (fluor har revolusjonert verdens tannhelse)

 

3) Å pusse tenner for meg er forfriskende, og renser munnen. Det føles godt. Bare dette i seg selv er nok for å "kaste bort" 2 minutter. Jeg hadde faktisk pusset tennene selv om det hadde vært uvesentlig for tannhelsen min.

 

2ja eg har sett bilete av eldre folk fråutviklingsland, og alle dei biletene eg har sett har dei hatt heilt kvite og fine tenner.

 

3 æsj nei, eg hatar tennkremsmak eg brekk meg berre eg luktar det! det er faen så ekkelt å føle tennene etter dei er pussa, dei er sånn glatte og ekle og eg får ein vemmeleg følelse når eg har pusst dei. dei kjennest ut som ein slange liksom, ææsj følar eg har slangesmak i munnen

så du påstår at alle dei i Afrika feks som ikkje pussar tennene sine har dårleg ånde?

 

Hvor har du det fra at de ikke pusser tenne sine i afrika? Faktisk er de kanskje end mer nøye på å ta vare på tenne sine enn vi er, for om tenne blir dårlige så har de ikke samme tannlegemuligheter som oss. De har selvsagt ikke samme mulighet til tankrem og tannbørste over alt, men ute i bushen så finenr de bestemte typer planter som har antibakterielle stoffer i seg. Dise kan man flise opp i enden og lage en slags bust så man får rengjort tennene. Dersom man ikke passer på tennen vil man ende opp med at man ikke får tatt til seg næring og da dør man. Før var faktisk tannhelsen en viktig det i hva som begrenset livslengden til folk.

 

Du mener at syreskader ikke er så viktig for det gjøre ikke noe om tenne blir litt slitt ned og blir kortere. Erd u klar over hvordan tanna er bygd opp? Syreskaden du ser er emaljen (den hadre delen av tanna) som begynner å bli tynn. Når man feks får hull har det gått hull på denne emaljen og bakterier og karies har kommet seg inn til den porøse delen av tanna (pulpa). Her koser de seg stort og lager betennelse. Dersom emaljen slites ned så blir pulpaen blottlagt og man har ingen ting som beskytter mot at bakterier skal sette seg i pulpaen.

 

Hvis du synes tannpuss er bortkastet og gørr så kan du kanskje tenke litt over konsekvensene av å ikke pusse tenne. Flere timer året i tannlege stolen når du har rundet 30 for å fikse på tenner som er rotbetente er i alle fall bortkastet tid om man kunne ha ungått det. Det er mulig du ikke sliter med hull i dag fordi du har sterke tenner, men det er uansett ikke bortkastet tid å sørge for at de ikke slites mer enn nødvendig.

 

Det meste som er kjedelig må vi venne oss til å gjøre av nødvendighet. Jeg synes det er dritkjedelig å vake og brette klær. Men jeg må gjøre det hvis ikke så hadde jeg måtte gått rundt i møkkete klær hele tida. Du har kanskje ikke så mange kjedelige gjøremål enda, men siden du ar 17 er du forhåpentlig vis ikke så uendelig mange år unna å skulle ta vare på deg selv. Spar deg selv for skyhøye tannlegeregninger og andre frustrasjoner i fremtiden, voks opp og innse at enkelte små gjøremål må gjennomføres fordi de er nødvendige. (dette er mitt direkte svar på spærsmålet i første post). Å leve kun i nåtiden og ikke ha en eneste tanke for konsekvenser i framtiden vil skape enda mer bortastet tid en de småtingene du må igjennom i hverdagen.

 

Du stilte et spørsmål, jeg har forsøkt å komme med et konstruktivt svar (har sett flere av dem i denne tråden), men det ser ut til at du kunn ønsker å fokusere på de svarene du mener er irrelevante. Siden du mener selv at dette ikke er trolling foreslår jeg at du tar tak i de svarene du ikke mener er irrelevante i stede for å kontre de samme svarene med "det er ikke sant".

nja, du har sikkert rett på noken av tinga men eg føretrekk og leve i augeblikket. så viss eg får råtne tenner når eg vert gamal og må bruke gebiss då, så gjer ikkje det meg noke siden eg ser ikkje forskjell på folk med gebiss utanom at dei med gebiss har finare tenner. Det går jo faktisk ikkje an å sjå om folk har gebiss!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...