Gå til innhold

50mm objektiver og cropfaktor


Anbefalte innlegg

Naa har jeg spekulert litt her! Det skal taes med at jeg ikke er den mest drevne fotograf...

Skal kjoepe meg et objektiv paa 50mm til portrettfotografering, disse anbefales jo til dette, men saa slo det ned et lyn i mitt smarte hode :yes:

 

Hva med naar man har en crop paa 1,5 eller 1,6!? Burde man ikke da kjoepe et objektiv paa rundt 30mm til portrett da?

 

Veldig glad for alle som bryr seg med aa svare paa mine spekulasjoner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med det Tom sier. Det er nettopp cropfaktoren som gjør at 50mm er blit mer egnet til portrett enn tidligere. Men hva som er ideelt for portretter finnes det ikke noe fasitsvar på. Det avhenger av hvor nær man ønsker å være motivet, hva slags utsnitt man ønsker osv. Det er imidlertid en ting cropfaktoren ikke hjelper for og det er dybdeskarpheten. Ønsker du at bakgrunnen skal være mest mulig ute av fokus kan det fortsatt være fordel å gå litt opp fra 50mm. Så en 85mm kan fortsatt være et godt valg hvis du har nok plass til å få ønsket utsnitt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

50 mm min er den som sitter fast på mitt kamera. Vel og merke er dette Canon sin f/1.2L :dribble: Men før denne satt canon sin f/1.4 på konstant på. Jeg synes 50 mm er unik til portrett og generelt bruk.

Kan bli litt trang inne, men det er sjelden jeg ønsker og forevige hele stuen min hvergang jeg skal ta bilde inne. Landskap så har jeg 10-20 mm og 20-35 f/2.8L.

Endret av pjolter78
Lenke til kommentar

Som noen sa at 50mm og kamera med crop 1,5 eller crop 1,6 vil tilsvare 75mm eller 80mm brennvidde. Om jeg ikke husker feil så har jeg lest ett eller flere steder at 70-100mm brennvidde vil gi det mest korrekte bildet i forhold til hva vi selv ser når man tar endel bilder, særlig portretter.

 

Om man tar portretter med f.eks 200-300mm så vil fort nesen virke mye større en reste av hodet. Bruker man 10-20mm f.eks så kan fort det som er i ytterkanten av bildet bli "større" enn det det virkelig er. Godt eksempel som jeg har sett selv er ved bruk av Canon's 10-22mm satt til 10mm. En person setter seg ned på bakken og man står å tar bilde i ca litt over 45graders vinkel og ned mot hodet. Sørg for at hodet til den du tar bilde av dekker hele bildefeltet. Man vil fort se at man får nesten kuppel/vannhode. Man ser nesten litt Alien eller Einstein aktig. hehe.

 

Men det hele dreier seg om hva man vil ha ut av bildet man tar. :)

 

Selv har jeg 50mm f/1.4 som brukes til konserter og portretter. Skal nok få tak i en rundt 30mm også etter hvert da 50mm blir fort litt "trangt" når man står rett opp til scenen. 30mm vil også kunne fungere fint til helfigur som Mr.Olsen påpekte om man ikke har "50meter å rygge på". ;)

 

 

EDIT RETTELSE - Det gjennomstrekne over er feil, skal være omvendt. Om man tar portretter med f.eks 10-22mm så vil fort nesen virke mye større en resten av hodet. Bruker man 200-300mm f.eks så kan fort det som er i ytterkanten av bildet bli "større" enn det det virkelig er.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke har blandet? Min erfaring er at det er vidvinkel som gir stor nese, og fucker hele ansiktet.

 

Men det er vel fordi når man tar bilde av ansikter med vidvinkel må man gå mykje nærmare for å fylle heile billedruta, altså kommer nesen mykje nærmere objektivet i forhold til resten av ansiktet.

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke har blandet? Min erfaring er at det er vidvinkel som gir stor nese, og fucker hele ansiktet.

 

Men det er vel fordi når man tar bilde av ansikter med vidvinkel må man gå mykje nærmare for å fylle heile billedruta, altså kommer nesen mykje nærmere objektivet i forhold til resten av ansiktet.

 

Ja, that's my point... :roll:

Lenke til kommentar

Nope, tar ikke feil (tror jeg da, ;) hehe).

 

Ved vidvinkel så må man tett opp til ansiktet, man får fordreining i stor grad av det som er i ytterkant av bildefeltet. Og hele ansiktet blir veldig "flatt" ut. Om man da har senter fokus av bildet på nesen, ergo nesen er midt i bildet.

 

Husker ikke hvor, men har sett flere eksempler på nettet som viser dette med bilder. Nå har jeg 17mm som laveste per dags dato, så får ikke kjørt en rask test og postet det her heller.

Lenke til kommentar
Nope, tar ikke feil (tror jeg da, ;) hehe).

 

Ved vidvinkel så må man tett opp til ansiktet, man får fordreining i stor grad av det som er i ytterkant av bildefeltet. Og hele ansiktet blir veldig "flatt" ut. Om man da har senter fokus av bildet på nesen, ergo nesen er midt i bildet.

 

Husker ikke hvor, men har sett flere eksempler på nettet som viser dette med bilder. Nå har jeg 17mm som laveste per dags dato, så får ikke kjørt en rask test og postet det her heller.

 

 

Du tar feil, vidvinkelportrett vil gi stor nese og lang tele vil virke forflatende og vil ikke gi noen "forstørring" av kroppsdeler. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...