Gå til innhold

Fotografere tog i fart


Anbefalte innlegg

Stativ har jeg og Canon 400D med kit objektiv + EF 70-210 objektiv

Den jeg har foran meg nå er en Canon Lens EF 70-210 mm 1:4 (macro funksjon , 1.5 m og manuelt)

Jeg vet at den virker fint til mitt nye kamera , men spørsmålet er om det er verdt å invistere i en nyere objektiv ?

Den er fra en av de aller første Canon EOS modellene. Ja den bruker filmrull.

 

En bedre blitz er det noe å tenke på ?

Den gamle Speedlite 300EZ vil ikke kommunisere med kamera.

 

Jarle F.

Endret av Jail
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor langt unna står du toglinjen? Hvordan er lyset? Hvordan vil du ha bildet? Hvilken brennvidde har du tenkt å bruke? Mange ubesvarte faktorer. Står du langt unna og har tenkt å få effekt av blitzen må du nok ha en sterk blitz. Tror imidlertid du vil få finere bilder uten blitz hvis lyset er godt nok.

Lenke til kommentar

Blir nok mest bilder med godt nok lys til å ikke bruke blitz. Tok noen test bilder i dag og fikk litt mer erfaring. Noen ganger står jeg langt unna toget andre ganger veldig nærme. Siden det er noe skrift og andre ting som er veldig reflektive så ble bilde med blitz ikke optimalt. Uten blitz og bra lys så kunne jeg ta raskere serier.

 

Om jeg er langt unna så ønsker jeg mulighet for å zoome inn på toget. Spesielt loket.

 

Snekker'n : Den virker helt topp sammen med det gamle EOS kamera.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har samme objektiv og samme blits som deg, og det stemmer at blitsen ikke skal fungere på kameraet. Objektivet fungerer ganske greit i kombinasjon med 400D, men mine erfaringen tilsier at kontrastnivået er skremmende lavt. Dette kan justeres enten i kameraet eller i et redigeringsprogram i ettertid.

 

Om det er verdt å investere i en ny "linse" (det heter egentlig objektiv) er det kun deg selv som kan bestemme. Personlig er ikke 70-210/4 "god nok" for meg, da jeg trenger rask autofokus, høyt kontrastnivå og god byggekvalitet til den type fotografering jeg driver med. Jeg oppgraderte fra 70-210/4 til en 70-200/4L, og merket forskjellen enormt fort. 70-200/4L er vesentlig raskere, mindre dus i fargene, høyere kontrastnivå og bedre byggekvalitet enn 70-210/4. Hvis du ønsker å oppgadere til en 70-200/4L kan du selge din 70-210/4 for rundt 1500-2000 kroner på ebay, mens du kan få en fint brukt 70-200/4L for mellom 4000 og 5000 kroner.

 

Det positive er at du i de aller fleste tilfeller får fra 90-100% av prisen tilbake dersom du ikke skulle være fornøyd. Selv hadde jeg en 70-200/4L i rundt 4 måneder, og solgte den for 500 kroner mer enn jeg kjøpte den for.

 

Lykke til. ;)

 

Snekker'n : Den virker helt topp sammen med det gamle EOS kamera.

Det er fordi den bruker et annet blitssystem enn ditt nye EOS-kamera. Jeg vil tro du har et EOS 650, som ble annonsert for første gang i 1987. EOS 400D er ikke bakoverkompatibel med eldre blitssystem som din 300EZ bruker, mens EOS 650 ikke er kompatibel med nyere blitser.

Lenke til kommentar

Takker for svar Gissan. Det er min erfaring at det objekteivet 70-210 4 bruker lang tid på å autofokusere. Om toget kommer fort mot meg så er den litt for treg. Skal titte på 70-200/4L

Ved nærmere titt så har du rett ang kontrastnivået. Faktisk standard objektiv som fulgte med er et noe bedre synes da jeg.

Endret av Jail
Lenke til kommentar
Takker for svar Gissan. Det er min erfaring at det objekteivet 70-210 4 bruker lang tid på å autofokusere. Om toget kommer fort mot meg så er den litt for treg. Skal titte på 70-200/4L

Ved nærmere titt sp har du rett ang kontrastnivået. Faktisk standard objektiv som fulgte med er et noe bedre synes da jeg.

Ja, kit-objektivet (18-55/3.5-5.6) leverer bedre bilder kontrastmessig og fargemessig enn 70-210/4. Kjøper du en 70-200/4L vil den kunne autofokusere mye raskere, og du får også mer presis fokus. Til å anbefale hvis du trenger rask autofokus. :)

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker å oppgadere til en 70-200/4L kan du selge din 70-210/4 for rundt 1500-2000 kroner på ebay...

Er det virkelig noen som er villig til å betale så mye for en 70-210/4? I så fall er det vel å utnytte andres uvitenhet?

For en tid tilbake siden vurderte jeg selv å selge objektivet, og fikk utrolig mange henvendelser på ebay og foto.no. Fikk bud på oppmot 1500 kroner av relativt profesjonelle fotografer, som jeg er meget sikker på vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg undervurderer objektivet, men ut fra din beskrivelse og omtale på nettet er ikke de optiske kvalitetene spesielt bra. Jeg har etterfølgeren 70-210/3,5-4,5 USM. Det omtales som optisk likeverdig eller bedre enn 70-210/4 på nettet, som oftest bedre. Den største fordelen med 70-200/3,5-4,5 er lynrask USM(ringtype) autofokus som flere steder er omtalt som raskere enn autofokusen til 70-200/4L. Jeg betalte 900 kr for et fint eksemplar med solblender og UV-filter.Det er mulig jeg fikk det billig, men jeg synes ikke det er verdt mer. I Sverige er prisen ofte det dobbelte:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1417

 

Men også 70-210/4 har vært solgt dyrt (i 2005):

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3876

 

Ellers finner jeg varisjon i prisforlangende/prisanslag for 70-210/4 fra 75 til 200 usd, dvs. 400-1100 kr med dagens kurs.

 

Litt OT dette, men sikkert av interesse for dere som er eiere av EF 70-210 - objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...