Gå til innhold

Lyst på ny laptop?


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At VIA-komponenter generellt sett er dårlig.CPU'ene er langt unna noe fra Intel og skjermkortene er et kapittel for seg.
Ting endrer seg meget for i denne bransjen, men Via CPU og grafikk har ikke vært synonymt med god ytelse tidligere, men det har da sannelig ikke Celeron eller integrert intel grafikk heller (selv om Intel naturligvis fortjener en fjær i hatten for linux støtte). Så jeg lurte vel egentlig på om du hadde noen tall på hvordan disse systemene er i forhold til hverandre. Mener å huske det var noen benker med Via CPU'er for ikke så altfor lenge siden, jeg får vel bare lete litt.
Lenke til kommentar
At VIA-komponenter generellt sett er dårlig.CPU'ene er langt unna noe fra Intel og skjermkortene er et kapittel for seg.
Ting endrer seg meget for i denne bransjen, men Via CPU og grafikk har ikke vært synonymt med god ytelse tidligere, men det har da sannelig ikke Celeron eller integrert intel grafikk heller (selv om Intel naturligvis fortjener en fjær i hatten for linux støtte). Så jeg lurte vel egentlig på om du hadde noen tall på hvordan disse systemene er i forhold til hverandre. Mener å huske det var noen benker med Via CPU'er for ikke så altfor lenge siden, jeg får vel bare lete litt.

Ting endrer seg fort, men det ser ikke ut som det skjer så veldig mye hos VIA. De dukker opp med nye revisjoner i ny og ne (mindre hovedkort), men ellers veldig lite som skjer. Celeron fungerer veldig bra, min bærbar i snart 4år har Celeron (fikk tak i ny PentiumM for ikke så lenge siden, så jeg har ikke Celeron på maskinen lengre, eneste forskjell er lengre levetid på batteriet og mindre støy) og 855GMA, fungerer perfekt og ytelsen er bra (jeg kjører kildekodebasert distro).

 

Skal man levere god maskinvare som fungerer 100% i Linux bruker man Intel. Eneste grunn til at firmaet bruker VIA er at de vil spare noe kroner på maskinvare (etter min mening ikke verdt det).

Lenke til kommentar
Ting endrer seg fort, men det ser ikke ut som det skjer så veldig mye hos VIA. De dukker opp med nye revisjoner i ny og ne (mindre hovedkort), men ellers veldig lite som skjer. Celeron fungerer veldig bra, min bærbar i snart 4år har Celeron (fikk tak i ny PentiumM for ikke så lenge siden, så jeg har ikke Celeron på maskinen lengre, eneste forskjell er lengre levetid på batteriet og mindre støy) og 855GMA, fungerer perfekt og ytelsen er bra (jeg kjører kildekodebasert distro).
Jeg tok meg bryet med å lete litt, og fant denne:

http://www.geek.com/vias-c7-m-powered-tong...otebook/?page=1

som viser at Via slett ikke er spesielt langt tilbake på ytelse, men derimot mye bedre på batteritid. Everex oppgir fem timer, mot eeepc sine 2.8-3.5 (avhengig av modell).

Skal man levere god maskinvare som fungerer 100% i Linux bruker man Intel.
Tullball, går fint å kjøre AMD baserte løsninger også, faktisk fungerer det aller nyeste 790FX brikkesettet fra AMD helt fint i linux fra dag en. At de sliter med Phenom har nok helt andre grunner enn linux. Jeg vil anta at Via sørger for god linuxstøtte i denne, ellers kan du faktisk reklamere på den. I dagens situasjon liker jeg ikke at slik feilinformasjon blir spredt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...