Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg til russebil, er dette ett bra tilbud?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og noen kamerater har russebil sammen, og har begynt å se etter ett bra anlegg. Vi bestemte oss for å legge rundt 10 000kr i dette. Vi ba om tilbud fra noen nettsider, og fikk ett tilbud fra en side som jeg vil at noen kan gi en vurdering på. Vi kan ikke så veldig mye om sånt, så noen ekspertkommentarer hadde vært suverent!

 

Vi har to valg:

1:

2stk Fusion EN-SW15HD 1599,- pr. – 15” sub

1stk dynaBel BF0756 3498,- - 6-Kanals forsterker til og drive alt

2sett Hertz DCX 690 799,- pr. - 6x9”

1stk Pioneer DEH-2000MP 1348,- - CD-Spiller med AUX-Inn

 

Og alt av kabler som vi skulle trenge for 1200kr

 

2:

2stk Hertz ES 300 1199,- pr. – 12” sub

1stk dynaBel BF0756 3498,- - 6-Kanals forsterker til og drive alt

3sett Hertz DCX 690 799,- pr. - 6x9”

1stk Pioneer DEH-2000MP 1348,- - CD-Spiller med AUX-Inn

 

Og alt av kabler som vi skulle trenge for 1200kr

 

 

Begge går for 9500kr

 

Fordelen med den første er at 15" spiller høyere, og at det naturligvis ser mye fetere ut med 15".

Fordelen med den andre er at 12" spiller med bedre lydkvalitet, men litt lavere, og at vi får med ett ekstra sett med 6*9 høyttalere i den pakken.

 

Til sammen blir dette i underkant av 11 000kr, men vi får det for 9500.

 

Er dette noe å satse på?

 

Mvh

Christian

Endret av Christian_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også heller hatt to DynaBel subwoofere; og dessuten to mindre subber.

15" er utrolig stort, og blir fort veldig løst og slapt i forhold til to 10"ere elelr 12"ere som får samme effekt tilført.

 

Det er jo ikke akkurat noen monoblokk du har til å drive subbene, og portet kasse til to 15"ere kan bli veldig stort.

Greit nok at det er til russebil, men du bør ha noenlunde kontroll på elementene for at det skal bli bra.

 

Jeg vil heller anbefale Herz ES 300, som er mye mer følsomme, nesten 6dB, noe som gjør at du bare trenger en fjerdedel av kreftene for å oppnå samme volum med de som med fusion subbene.

Enkelt eksempel: dersom du trenger 100W for å spille 100dB med Herz, så trenger du 400W med Fusion for å spille like høyt.

De har en modell med dobbel 4 Ohm s talespole, som har nesten 8dB høyere følsomhet, men den må kobles som 1 eller 8 Ohm hvis du skal ha to.

 

Et større element vil likevel ha et bedre utgangspunkt for å spille med høyt volum i de lavere frekvensene. Men ikke alle elementer utnytter det like godt som andre.

Så hva som er best; 12" eller 15", er opp til musikksmaken og delefrekvensen.

Med de høyttalerene dere har kan dere sikkert dele ved 80 Hz, og da mener jeg at to 12"ere er bedre å bruke enn to 15"ere med deres forsterkerkraft.

 

Dessuten får dere også plass til porta kasse OG mennesker inni bilen :p

 

Men skal dere absolutt ha 15", så kjøp heller Herz ES 380 og brukt 400 kroner mer.

Da får du i tillegg til høyere lyd, en bedre sammenheng i anlegget.

Herz "hele" veien.

 

Rockford Fosgate har på sin hjemmeside en god kablingsguide som dere kan se på når dere skal kable; slik at det blir riktig.

 

Lukket vs. portet kasse er omdiskutert; men for å si det enkelt, så er lyden fra en lukket kasse mye mer "stram" i lyden, mens en portet kasse ofte blir mer "hul" i klangen.

En lukket løsning vil tillate høyere belastning av elementene,, mens en portet løsning vil hindre maksimal utnyttelse av elementene.

Velg etter hva slags musikk som skal spilles.

 

Er det mye elektronisk og syntetisk musikk, inklusive hip hop og R&B, så er portet kasse som regel best; mens for rock, metall og en del pop er en lukket kasse ofte en bedre løsning, (i alle fall hvis du er ute etter en mer "korrekt" gjenngivelse av bassen").

 

Spilleren er kurrant, og det samme er høyttalerene også.

Forsterkeren gir mye for pengene, og skal klare å drive dette greit.

 

Håper det var til litt nytte :)

Lenke til kommentar

Ok, et lite problem her... Fikk dette i svar fra folka på bilstereo:

Hei Christian!

 

 

 

Ikke for og være frekk, men hvorfor i huleste skulle det være vanskeligere og drive 2 15” istedet for 2 12”? Men, hadde jeg skulle hatt sub i min egen bil til vanlig bruk så hadde det nok definetivt blitt Hertz sine ES300 Istand ja, dette grunnet lydkvaliteten. Hertz sine ES300 krever endel mere strøm iforhold til de Fusion elementene jeg henviste til, Fusionene krever ikke så mye. BF0756 Klarer ikke og gi nok til 2stk ES300 heller, i alle fall ikke til og drive de fullt ut, noe som igjen vil føre til at forsterkeren vil miste kontrollen på elementene og sende de til bunns, noe som ofte ødelegger elementene.

 

Ja? Noen kommentarer?

Lenke til kommentar

Større elementer er ofte tyngre enn mindre, og dermed kreves mer krefter for å "temme" denne vekten.

 

Slik jeg ser det, så er Herz subbene relativt mye mer følsomme enn Fusion subbene, så slik sett vil det kreve mindre effekt for å spille x antall dB med Herz enn med Fusion, som jeg allerede har nevnt.

 

Nå kan det hende at Herz subbene har en litt mer krevende driftsmåte, jeg har jo ikke sett noen impedansekurver eller noen ting så det vet jeg ikke, men for meg så kan det virke som at han fyren du er i kontakt med kikker på effekttåligheten til elementene.

Herz er oppgitt til å tåle 350W, mens Fusion er oppgitt til å tåle 300W.

Kanskje de ter det han ser på?

 

Men hvorfor skal det være lettere å drive to 15" subber med følsomhet på 89dB enn to 12" subber med følsomhet på 95dB?

Det sliter jeg litt med å forstå, for ut i fra de tallene der kan man bare anta det samme som jeg konkluderer med.

Desuten, hvis du kobler i 2 Ohm, så får du hele 2x 300W, og hvem vet hvor mye i brokoblet modus. Og hvis han påstår at DET ikke er nok til å drive to 12 tommere, (det er egentlig plenty til å drive 2x15"), så vet ikke jeg helt om han har opplevd 600 watt i en subwoofer.

 

Som han sier; herz subbene spiller penere, der er jeg enig, men de spiller også høyere med samme effektbruk som Fusion subbene.

 

Og hvis du vil ha 12"ene uten mer mas fra han, så si at dere ikke har plass til en så stor kassa i bilen slik dere skal bruke den.

 

EDIT: dessuten er det forskjell på å drive elementene "fullt ut" i teorien og i praksis, og du vet det egentlig ikke helt før du har prøvd i virkeligheten ...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...