Gå til innhold

Den offisielle Aion: Tower of Eternity tråden !


Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Bump! Noen som fortsatt spiller? Det kom nylig en expansion, og det har blitt oppdatert en del siden jeg spilte sist. Nå er det jo faktisk bra! :D Har lest en del rykter om at expansionen er gratis, men jeg kjøpte det for kr 250,- på GameStop. Da fikk jeg med originalspillet, en panda og litt annet snacks. Det er nok av folk i spillet også på begge sider. Selv startområdene kryr av folk til tider. Faktisk har jeg måttet stø i kø for å fullføre quester en og annen gang. Ikke så mye at det blir et problem, men nok til å tyde på at det er populært. :)

Lenke til kommentar

Jeg testet Aion da det kom. Kom til lvl 20 eller noe før jeg gikk lei.

For noen uker tilbake ga jeg det en ny sjanse, spilte to kvelder før jeg gikk lei.

Jeg vet ikke, det føles så tungt og uferdig. Omgivelser og grafikk er herlig, men jeg støter rett som det er på bugs og kan egentlig ikke fordra brukergrensesnittet.

Så skal det også sies at det er altfor tungt å levle for en som har spilt WoW og andre MMORPGer.

Endret av Nanophus
Lenke til kommentar

Lurer på om de har skjønt at vi i vesten liker å ha quests som leder til alle levels, ikke at questene stopper opp på lvl 20 også må man grinde monstre/plukke blomster frem til lvl 25 når neste quest er tilgjengelig?

 

Koreanere elsker grindespill, de har mmorpg'r med titalls millioner spillere som ikke ligner på WoW, men vi sliter litt med det konseptet her borte.

 

Dere må huske at WoW faktisk var det første MMORPG der du kunne queste hele veien til lvl 60.

Ikke engang Everquest hadde quests som dekka alle levels hele veien. Everquest hadde heller ikke instances, så får å drepe bosser måtte man pent stille seg i kø og vente til de foran hadde drept den, og vente på respawn. "Dragon camping" var et kjent begrep. Enkelte guilds var tilogmed så slemme at de tok monopol på enkelte bosser, satt og campa der hele tiden og tok betalt fra andre som ville slippe til. Ellers dosa de bossen istedet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

@Nanophus: Jeg har spilt i en god del timer nå (over åtte timer i strekk bare i går) og har ennå ikke funnet en eneste bug. Én eneste gang har jeg sittet fast i terrenget, men det var min egen feil.

 

@Bytex, du har fått med deg at jeg snakker om en expansion med en hel drøss nye ting? Vi har til og med dungeons for lavere levels nå. Det er tross alt et helt år siden Aion ble gitt ut har i vesten. ;)

Lenke til kommentar

De oppdaget raskt at folk her i Europa hater MMORPGs hvor man må grinde seg til høyeste level. De begynte relativt raskt å fikse på dette men ting tar som kjent tid og nå etter 1 års tid har de muligens kommet delvis i mål med å tilpasse spillet opp mot spillerne? Grunnen til at jeg ikke gadd mere enn 1 måned ved release var akkurat dette, grinding all way long. Alt for lite quests og mange var veldig like.

Lenke til kommentar

Men WoW er da en smule populært selv her i Norge? Da jeg spilte det gav jeg opp fordi alle bare sto i ro i skogen og denget løs på de samme fiendene for å få gull og gå opp i levels?

 

Må si jeg er litt uenig der. WoW har blitt helt annerledes når det gjelder leveling og quests. Siden Wrath of the Lich King kom ut har questen gått betydelige høyere opp i kvalitet. Og nå som Cataclysm kommer i desember blir hele verden omgjort og man får helt nye quests.

 

Det er ikke det samme som Aion i det hele tatt. Questene i Aion, eller de få som finnes, er faktisk ganske kjedelige. Det var det jeg reagerte på når jeg prøvde Aion for en stund sida.

Lenke til kommentar

Så hvordan har du tenkt å føre historien videre eller gi spillerne interessante quests? Aion har til nå ca 3500 quester etter å ha vært ute ett års tid. Kanskje flere. WoW har muligens det dobbelte for alt jeg vet. Er det egentlig mulig å la hver eneste quest være unik og interessant?

 

Og ta for eksempel questen med Gollum i LotRO. Først løper du for å finne et eller annet. Husker ikke i farten. Deretter må du levere det langt unna til en fyr med en elv. Deretter løper du langs elven for å finne fisk han har fanget i garn. Fisken må du legge ved hytten hans, dvs løpe dit, se fyren ha en samtale med seg selv og så vente. Når Gollum endelig dukker opp må du løpe etter ham i flere minutter før du endelig får sloss med noe. Det er med andre ord veldig mye løping og veldig lite action, men hva så?

 

Poenget er at historien som driver spillet må være bra. Er det en bra historie skader det ikke å grinde. Er historien dårlig og uengasjerende hjelper det ikke hvor bra quester er.

 

@Chris9: Jeg har ikke prøvd WoW siden BC, men jeg liker questene i Aion. Det er mye grinding, men det er det i alle MMOs. Spørsmålet er om du leser quest description eller ikke. ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Må bare si at quests er like meningsløst som grinding, om ikke verre. Grinding da vet du hva du skal gjøre, og slipper å løpe halve mappet for å gi en dude noe for så og vende tilbake igjen.

 

Du kan ikke ha spillt mange MMORPGs skjønner jeg. Noen få er slik du beskriver (Aion var slik første måneden etter release, hvordan de nye questene er aner jeg ikke) men langt ifra alle. Personlig liker/likte jeg questene i blant annet AoC og LotRO.

Lenke til kommentar

Er det egentlig mulig å la hver eneste quest være unik og interessant?

 

Nei selvfølgelig ikke, men jeg synes WoW søren meg gjør et godt forsøk.

 

Når jeg spilte Aion følte jeg at det kun var tre typer quests:

 


  •  
  • Drep X antall av Y
  • Plukk opp X antall ting rundt om kring som du finner på bakken
  • Drep X for Y antall ting som dropper

 

Og jeg leser faktisk quest descriptions, og det kan være interessant å lese. Men det som er kjedelig er å faktisk utføre selve questene.

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

Må bare si at quests er like meningsløst som grinding, om ikke verre. Grinding da vet du hva du skal gjøre, og slipper å løpe halve mappet for å gi en dude noe for så og vende tilbake igjen.

 

Du kan ikke ha spillt mange MMORPGs skjønner jeg. Noen få er slik du beskriver (Aion var slik første måneden etter release, hvordan de nye questene er aner jeg ikke) men langt ifra alle. Personlig liker/likte jeg questene i blant annet AoC og LotRO.

 

Jeg har spilt Wow, aoc og aion. Litt anarchy online også.

 

Aoc var greit, men var veldig mye av det samme. Wow og aion var kjedeligst. Faktisk bedre med grinding enn slike quester.

Lenke til kommentar

Anarchy Online hadde jo questmaskiner som kjørt ut random quests løst basert på dine kriterier. De besto enten av å plassere en random gjeng med mobs inni et random hus som ble instanced når du gikk inn, fjerne en bombe i nevnte random hus eller noe slikt. Blir jo ikke noe story av det, bare rein grinding av missions istedet for grinding av random monstre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...