Gå til innhold

Kjøpt meg Pentax K100D, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt mitt første speilreflekskamera, et Pentax K100D fra Lefdal (2995,-). Det jeg lurer på nå, er hva jeg trenger? Han karen i butikken prøvde jo å selge meg alt mulig skrot, men jeg vet jo at Lefdal/elkjøp er relativt mange hakk dyrere enn nettbutikker generelt.

 

Jeg kjøpte med et 1GB Lexar Premium 60x minnekort, men han ville jo selvsagt selge meg et mye dyrere minnekort. Vil dette kameraet ha noe særlig utbytte av et minnekort som er mye dyrere enn dette? Sandisk Extreme III type minnekort, eller er det mye det samme som dette? 133x, 140x eller noe? Jeg er som sagt nybegynner, så går nok ikke i så mye annet enn enkeltfotografi og sånt i starten. Jeg kunne tenke meg et 2GB kort, men er det viktig at det er av sånn og sånn type? Kom gjerne med anbefalinger og erfaringer...

 

Over til ekstrautstyr, hva bør jeg ha av bærevesker, programvare og ting generelt til et sånt kamera? Hvor får man kjøpt sånt for en rimelig krone? Trenger ikke tidenes paparazzi-utstyr, men må ha noe som duger.

 

Sånn ellers, har noen noen tips til en helt grønn nybegynner på speilrefleks? Har en bok om fotografi som jeg leser litt i, og har surfet endel artikler og guider på akam.no blant annet, men tenkte mer sånne praktiske tips. Hva bør jeg fokusere på i starten?

 

Takker for alle tips og råd

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikkje har lader til AA batterier. Så kjøp det og oppladdbare batterier. det bør du kunne få for 2-300 kr. Det blir fort mykje bilder i starten..

Ekstern blits om du skal ta mykje bilder innadørs.

Ei ekstra minnebrikke kan vere greit å ha, du treng ikkje dei raskaste, og 2 giga er meir enn nok sansynlivis.

 

Elles er det vigtigaste for deg no:

Bruk kamera, og bli kjendt med det.

Les bruksavisning, prøv forskjellig innstillinger, ikkje berre auto..

Les i boka, og prøv deg fram. Ler om forholdet mellom blenderåpninger, lukkertider og ISO, samt dybdeskarphet.

 

Kjøp utstyr når du ser du treng det.

 

Lykke til

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera!

 

Fotokurs er nyttig. Du lærer masse, og det kan inspirere til mer intensiv fotografering. Det viktigste er å ta mange bilder og prøve deg frem.

 

Jeg har 2 2GB-kort, og bruker Sandisk Extreme III. Tror ikke prisen var avskrekkende på dem. Hastighet på kort har noe å si når du tar mange bilder i serie, og når du skal overføre fra kameraet, men jeg vet ikke hvor raske kort K100D klarer å utnytte. Kanskje du kan finne tester dersom det er viktig for deg.

 

Bæreveske er praktisk. Crumpler og Lowepro er greie og lett tilgjengelige, men det finnes andre merker også. Du vet nok hva du vil ha når du står i butikken og ser på dem. Jeg foretrekker litt padding, selv om kameraet tåler ganske mye. Det viktigste er at løsningen er praktisk nok til at du tar med kameraet.

 

Det er veldig stor fordel å ha en program for organisering av bilder slik at de er tilgjengelige og ikke "støver ned i en skuff". Om du har Mac er iPhoto en mulighet, eller du kan gå for Aperture. På Windows-platform er Lightroom populært, og kanskje Picasa kan være et praktisk gratisalternativ.

Lenke til kommentar
Bæreveske er praktisk. Crumpler og Lowepro er greie og lett tilgjengelige, men det finnes andre merker også. Du vet nok hva du vil ha når du står i butikken og ser på dem. Jeg foretrekker litt padding, selv om kameraet tåler ganske mye. Det viktigste er at løsningen er praktisk nok til at du tar med kameraet.
Det lønner seg også å ha med kameraet og prøve, så ser du om vesken er romslig eller litt trang. Særlig viktig om du ønsker snutebag, de finnes i litt små størrelser...
Lenke til kommentar

Oi, takker for gode tips!

 

Har snust litt på dette her: http://www.okfoto.no/

 

De har fotokurs i Bergen for en rimelig penge, noen som har erfaring med de?

 

Angående objektiver, er dette noe vits å se på for min del? Eller er det sånn som kommer etterhvert? Har lest at det medfølgende objektivet er ok kvalitet på, det burde vel holde en stund for en nybegynner? Har ikke tiltenkt kameraet noen veldig spesiell bruk utenom vanlig bildetaking ute i naturen og innendørs...

Lenke til kommentar
Angående objektiver, er dette noe vits å se på for min del? Eller er det sånn som kommer etterhvert? Har lest at det medfølgende objektivet er ok kvalitet på, det burde vel holde en stund for en nybegynner? Har ikke tiltenkt kameraet noen veldig spesiell bruk utenom vanlig bildetaking ute i naturen og innendørs...
Ikke noe spesielt du trenger å tenke på ennå. Det kan være at ønsket etter et teleobjektiv melder seg, da kan Pentax/Samsung 50-200 være noe å kikke på. Men du bør se an behovet, du behøver ikke kjøpe alt med en gang. Stativ kan jo være kjekt å ha, men hvis du aldri bruker det eller tar det med, er det ikke noe vits å betale for det...

 

 

Tips til sted å kjøpe kameratilbehør er Scandinavian Photo, de er rimelige på Samsung/Pentax-utstyr (alt utstyr til Samsung-kameraer er også kompatibelt med Pentax og omvendt; ett unntak, men det gjelder ikke deg (K10D og GX-10 har litt forskjellig batterigrep)). De er nokså rimelige på vesker og slikt også, men det kan være lurt å kjøpe i butikk, selv om det er litt dyrere, da du har mulighet til å se produktet først.

Lenke til kommentar

Når det kommer til minnekort så klarer du deg fint med f.eks Sandisk Ultra II kort... I 1-2 Gb versjoner. De er veldig bra. Sandisk er kvalitetskort på samme måte som Lexar.

 

Lader og batteri er en fin ting ja.

Clas Ohlson selger en pakke m/ 4stk AA 2500mAh batterier + lader til 169 kr...

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Når det kommer til minnekort så klarer du deg fint med f.eks Sandisk Ultra II kort... I 1-2 Gb versjoner. De er veldig bra. Sandisk er kvalitetskort på samme måte som Lexar.

 

Lader og batteri er en fin ting ja.

Clas Ohlson selger en pakke m/ 4stk AA 2500mAh batterier + lader til 169 kr...

 

Mvh,

Beej80

Jeg har Pentax *ist DS og K10D.

Jeg har testa Ultra II i *ist DS som jeg mener er i samme klasse eller noe raskere enn ditt K100D. Jeg merker ingen ytelsesforbedring med raskere kort i dette kameraet. Med raskere kamera blir det en annen sak, men minnekort er såpass rimelig at det er lite vits i å kjøpe det beste med tanke på framtida.

 

Mvh Tim

 

EDIT: Fiksa avsluttingstag.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takker igjen for alle råd og tips :)

 

Et lite spørsmål... Jeg bor i Bergen, og her er det som kjent ...endel regn. Hvordan er det å bruke et slikt kamera ute på regnværsdager? Er det slik at jeg ikke bør få noe vann på det? Eller tåler slike kamera litt, slik at jeg for eksempel kan ta bilder uten tak over hodet mens det regner?

Lenke til kommentar

Vær for all del forsiktig, men ikke bli hysterisk. Har du kamera i bag frem til du skal ta bildet, og unngår å bytte objektiv når regnet laver ned, så går det normalt greit. Forsøk å beskytte mot direkte regn, men ikke vær redd for å få noen dråper på det heller. Vis litt sundt bondevett så går det bra. Siden du allerede er i Pentax-leiren, så kan det være en trøst at Pentax og Samsung lager de rimeligste kamerahusene med værtetting.

Klar til å planlegge oppgraderingen allerede, eller skal du vente litt til?

Lenke til kommentar
Takker igjen for alle råd og tips :)

 

Et lite spørsmål... Jeg bor i Bergen, og her er det som kjent ...endel regn. Hvordan er det å bruke et slikt kamera ute på regnværsdager? Er det slik at jeg ikke bør få noe vann på det? Eller tåler slike kamera litt, slik at jeg for eksempel kan ta bilder uten tak over hodet mens det regner?

 

En sa: Det tåler mer enn du tror, men ikke så mye som du ønsker :D

Lenke til kommentar
Takker igjen for alle råd og tips :)

 

Et lite spørsmål... Jeg bor i Bergen, og her er det som kjent ...endel regn. Hvordan er det å bruke et slikt kamera ute på regnværsdager? Er det slik at jeg ikke bør få noe vann på det? Eller tåler slike kamera litt, slik at jeg for eksempel kan ta bilder uten tak over hodet mens det regner?

Jeg har altså en delvis pensjonert *ist DS, som er forløperen til kameraet ditt. Jeg bor på nordvestlandet med omtrent likt klima med Bergen, og har utsatt DSen for mye ruskevær. Prøver selvfølgelig å holde det mest mulig innenfor jakka o.l. men huset mitt har vært vått mange ganger. Før jeg fikk K10D gjorde jeg det til en vane å ham med en klut, som jeg brukte til å tørke av huset etterhvert.

 

Generelt er det nok større grunn til å bekymre seg for kondens enn for regn. Hvis du tar kamera direkte fra kaldt uteklima, og inn i stua, vil det lett danne seg kondens inne i kameraet. Det er skumle greier. For det tar lang tid før du blir kvitt det. Legg derfor utstyret i en tett plastpose, før du tar det inn. Så lar du det avklimatisre seg der, før du gjør noe mer. Da legger kondensen seg på innsiden av posen, i stedet for inne i kamera.

 

Jeg har altså overhodet ikke hatt problemer med DSen pga av ruskevær. Så sjansene er nok ganske store for at du kan utsette huset ditt for en del påkjenninger uten at du vil angre. Hvor store sjanser du er villig til å ta, det må du nesten svare på selv. Samtidig bør jeg nok nevne at DSen virker noe bedre bygget enn K100D. Litt mer solid. Men hvis det er forskjeller på tetting, så tror jeg de er marginale.

 

Når det gjelder K10Den så har jeg en følelse av at det tåler mer uvær enn det jeg gjør selv ;) I ekstreme tilfeller, så bruker jeg fortsatt kluten ute i felten, men normalt nøyer jeg meg med litt vedlikehold (tørke av og eventuelt plastposetrikset) når jeg kommer hjem.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Takker igjen for alle råd og tips :)

 

Et lite spørsmål... Jeg bor i Bergen, og her er det som kjent ...endel regn. Hvordan er det å bruke et slikt kamera ute på regnværsdager? Er det slik at jeg ikke bør få noe vann på det? Eller tåler slike kamera litt, slik at jeg for eksempel kan ta bilder uten tak over hodet mens det regner?

En liten oppfølger.

Mange bekymrer seg over manglende værtettting av objektiv. Ikke legg for stor vekt på det.

 

Er objektivene uten elektronikk, kan du nesten glemme dette. Objektivene kan bli søkkvåte. Jeg har f.eks mista et telobjektiv ned i ei myr. Vannet fosset ut av det. Fiska det opp igjen, rista av det verste, og fortsatte fotograferingen. Men var selvfølgelig omhyggelig med ikke rette det oppover, og dermed helle vann inn i huset.

 

Mer moderne objektiv med elektronikk i selve røret, er selvfølgelig mer følsomme. Men ingen grunn til panikk. De tåler faktisk mye regn, så lenge du ikke pumper zoom eller fokus mye inn og ut, og dermed drar vann inn. Her kommer forresten kluten min inn igjen. Lurt å tørke av før du zoomer.

 

Kort sagt, fotografer og vær lykkelig :)

 

Men ikke skyld på meg om det går galt. Du kan selvfølgelig være uheldig.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Ser at du allerede har kjøpt deg batterier, men det kan være greit å ha flere sett. Men her kan det i hvert fall lønne seg å kjøpe kvalitet. Har litt blandet erfaring med Vanson-batteriene fra Clas Ohlson. Har noen på 2000 mAh som er bra, men har også noen på 2300 mAh som fungerer veldig dårlig på kameraet mitt (de har bra kapasitet, men mister mye spenning ved belastning, så kameraet "tror" at de er tomme lenge før de faktisk er det). Har nå kjøpt et sett "ordentlige" batterier (Varta 2500 mAh) og de er MYE bedre.

 

Ellers burde vel stativ være neste punkt på lista di. Og kanskje etter hvert også en ekstern blitz.

Lenke til kommentar

Kjøpte en 4-paking oppladbare NiMH batterier fra Foto Knudsen, husker ikke merke, men mener de var 2300 mAh. Litt usikker. Men regner med at det er gode greier ettersom de selger de i en foto-butikk... Kjøper meg gjerne et sett til, eller har med noen vanlige AA batterier i reserve.

 

Stativ hadde nok vært moro, men venter nok litt med det. Må få kommet igang og se hva jeg bruker mest/trenger. Økonomien skal helst overleve dette også :-p

Lenke til kommentar
Kjøpte en 4-paking oppladbare NiMH batterier fra Foto Knudsen, husker ikke merke, men mener de var 2300 mAh. Litt usikker. Men regner med at det er gode greier ettersom de selger de i en foto-butikk... Kjøper meg gjerne et sett til, eller har med noen vanlige AA batterier i reserve.

Da vil jeg tro at de sikkert er gode nok. Har i hvert fall funnet ut at mAh ikke er alt; på dslr må batteriene også kunne levere tilstrekkelig med strøm (A) uten særlig spenningsfall.

 

Stativ hadde nok vært moro, men venter nok litt med det. Må få kommet igang og se hva jeg bruker mest/trenger. Økonomien skal helst overleve dette også :-p

Det er sant, det er ikke noe vits hvis du ikke får bruk for det. Men jeg vil tro at du vil få bruk for det en gang. Selv kjøpte jeg stativ til 99 kr (Hama Star 61 på tilbud). Ikke akkurat verdens mest solide stativ, men uansett 100x bedre enn ingenting.

 

En kan komme langt med lite penger om en ser seg litt rundt, og ikke alltid skal ha det nyeste og beste. Har selv kjøpt kamera (Samsung GX-1L), et par eksterne blitzer, et knippe gode manuellfokus-objektiver, stativ og en del annet stæsj (minnekort, fjernkontroll, veske ++), og har vel fortsatt ikke rundet 5000 kr...

Lenke til kommentar
Clas Ohlson selger en pakke m/ 4stk AA 2500mAh batterier + lader til 169 kr...

Min erfaring med et slikt sett fra Clas Ohlson (merke Vanson) er at det er komplett ubrukelig til K100D. Jeg fikk bare tatt noen få bilder, kanskje 10 til 20 stk, før kameraet regnet batteriet som tomt. Batteriene virket til annnen bruk etterpå, så de var egentlig ikke utladet. Sannsynligvis har de for høy indre resistans, slik at spenningen faller for mye ved den strømmen som K100D trekker.

 

Kjøpte deretter et sett NiMH-batterier fra Varta, som fungerer utmerket. Imidlertid tok det svært lang tid å lade dem med Vanson-laderen, og jeg trengte uansett et ekstra sett batterier, så jeg kjøpte en hurtiglader med batterier fra GP (hos Elkjøp). Hurtigladeren fungerer greit, men det virker som jeg kan ta langt færre bilder med GP-batteriene enn de fra Varta, selv om det er relativt liten forskjell på den angitte kapasiteten. (Hurtigladeren nekter for øvrig å lade Vanson-batteriene.)

 

Alkaline-batterier (engangs), også de som ble levert med kameraet, duger bare til noen få bilder.

 

K100D er altså kresen på batterier. Oppgitt kapasitet er lite interessant, det viktige er hvor mye strøm de kan levere uten vesentlig spenningsfall.

 

Minst trøbbel får du antagelig om du bruker engangs Litium-batterier. De er dyre, men skal visstnok gi svært mange bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...