Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårligere lyd etter bytte av høyttalersett


Anbefalte innlegg

Hei, satt igår inn nytt frontsett i bilen min, en golf iv. Tok da ut de orginale som stod inni og erstatt med et pioneer sett:pioneer sett Det som er problemet er at jeg føler at det er dårligere lyd enn hva det var før jeg satt inn nye. Kan det være at jeg trenger forsterker eller kan det være en koblingsfeil? Har forøvrig en sony cdx-gt710 som hovedenhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, satt igår inn nytt frontsett i bilen min, en golf iv. Tok da ut de orginale som stod inni og erstatt med et pioneer sett:pioneer sett Det som er problemet er at jeg føler at det er dårligere lyd enn hva det var før jeg satt inn nye. Kan det være at jeg trenger forsterker eller kan det være en koblingsfeil? Har forøvrig en sony cdx-gt710 som hovedenhet.

 

 

Sitter delefilteret fastmontert på høyttalerne, eller fulgte det med ledninger med "klumper" på?

Lenke til kommentar
Hei, satt igår inn nytt frontsett i bilen min, en golf iv. Tok da ut de orginale som stod inni og erstatt med et pioneer sett:pioneer sett Det som er problemet er at jeg føler at det er dårligere lyd enn hva det var før jeg satt inn nye. Kan det være at jeg trenger forsterker eller kan det være en koblingsfeil? Har forøvrig en sony cdx-gt710 som hovedenhet.

 

 

Sitter delefilteret fastmontert på høyttalerne, eller fulgte det med ledninger med "klumper" på?

 

Er litt noob, men det var festeklumper i den ene enden på den ny ledningen, det som stod der orginalt måtte kuttes fordi denne var en spesialkobling fra VW.(dette var bare en klips-on til å putte rett på)

Lenke til kommentar
Ikke alltid du får bedre lyd med forsterker, men du kan som oftest spille 10-20% høyere. Dette sier vel sitt om pioneer sine billige høyttalersett :)

 

Billig og billig, koster jo endel da.. Så da må man tydeligvis opp i ganske mye dyrere høyttalere for god lyd.. litt merkelig om orginalhøyytalere skal spille bedre enn helt nye.

Er mest at den er veldig mye lavere på volum og syns det mangler litt fylde.

Lenke til kommentar
Ikke alltid du får bedre lyd med forsterker, men du kan som oftest spille 10-20% høyere. Dette sier vel sitt om pioneer sine billige høyttalersett :)

 

Billig og billig, koster jo endel da.. Så da må man tydeligvis opp i ganske mye dyrere høyttalere for god lyd.. litt merkelig om orginalhøyytalere skal spille bedre enn helt nye.

Er mest at den er veldig mye lavere på volum og syns det mangler litt fylde.

 

de orginale høytalerne er laga for å bruke den innebygde forsterkeren :) de fleste andre høytallere man får kjøpt er mye bedre med forserker :)

Lenke til kommentar
Ikke alltid du får bedre lyd med forsterker, men du kan som oftest spille 10-20% høyere. Dette sier vel sitt om pioneer sine billige høyttalersett :)

 

Billig og billig, koster jo endel da.. Så da må man tydeligvis opp i ganske mye dyrere høyttalere for god lyd.. litt merkelig om orginalhøyytalere skal spille bedre enn helt nye.

Er mest at den er veldig mye lavere på volum og syns det mangler litt fylde.

 

de orginale høytalerne er laga for å bruke den innebygde forsterkeren :) de fleste andre høytallere man får kjøpt er mye bedre med forserker :)

 

Men høyttalerene jeg har kjøpt skal vel være bedre enn de originale? Så da trenger jeg vel bare en forsterker?

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt litt problemer med pioneer sine billige komponenthøytalere. Problemet som jeg ser det er at en del av mellomtonen forsvinner. Dette tror jeg skjer fordi diskanten er for liten, og derfor bare gjenngir de aller lyseste tonene. Resten som da blir sendt til 6,5" høytalerene, disse sitter langt nede inni fotbrønnen (Citroen Xsara), og følgelig vil de lyseste tonene der ikke slippe ut av fotbrønnnen (Bass sprer seg bedre i rom en lyse toner). Dette kan merkes tydelig ved å stikke hodet ned i fotbrønnen, og høre at mellomtonen blir betydelig sterkere.

 

Løsningen for meg var å installere komponenthøytalere på 5,25" i baksetet. Disse sitter ca 20cm over setehøyden der. Det var høytalere i samme serie som de jeg hadde forran. Etter at jeg gjode det ble lydbildet mye bedre, men fortsatt litt irriterende at mellomtonen kommer bakfra.

 

Alternativ, og dyrere plan er å kjøpe større og bedre diskanter som spiller litt dypere, og montere nye delefiltere på frontsettet (Eller kjøpe et helt nytt forntsett). Jeg ser at det kan bli problemer forran, fordi 6,5" sitter omtrent der jeg har helen på skoen jeg bruker til cluch.

Lenke til kommentar

Oppdaget en liten ting når jeg var ute å kjørte isted, prøvde å regulere på forksjellige innstillinger som å deaktivere diskanten som sitter opp i dørkanten(original) Da merket jeg at lyden ble voldsomt mye svakere, det virker nesten som om diskanten overdøver høyttalerene. For anlegget spilte meget lavt når jeg slo av diskanten:S Kan dette være noe å gå utifra?

Lenke til kommentar
Ikke alltid du får bedre lyd med forsterker, men du kan som oftest spille 10-20% høyere. Dette sier vel sitt om pioneer sine billige høyttalersett :)

 

Billig og billig, koster jo endel da.. Så da må man tydeligvis opp i ganske mye dyrere høyttalere for god lyd.. litt merkelig om orginalhøyytalere skal spille bedre enn helt nye.

Er mest at den er veldig mye lavere på volum og syns det mangler litt fylde.

 

de orginale høytalerne er laga for å bruke den innebygde forsterkeren :) de fleste andre høytallere man får kjøpt er mye bedre med forserker :)

 

Men høyttalerene jeg har kjøpt skal vel være bedre enn de originale? Så da trenger jeg vel bare en forsterker?

Du har kjøpt pioneer... du får ikke fin lyd da. Men har du kjøpt de på øverste hylle kunne jeg sakt de spiller fint. :)

Jeg har noen spørsmål.

1. Du bare tok ut de gammle høyttalerene og monterte inn nye?

2. Du har brukkt orginal kablingen?

3. Hvis du brukte orginal kablingen, sjekket du da at det ikke var spoler eller kondensatorer på ledningen for det bruker div bilprodusenter som billig alternativ til dele filter.

4. Du lot de gammle diskantene bli igjen?

 

Du vil få dårlig lyd om du har de gammle diskantene, dette pga impendansen kan være forskjellig og du har en soney headunit som driver dette, og vi må bare innse at forsterkerne i headunitene ikke er de kraftigste som er på markede.

Så vil du ha bedre lyd så invester i en kurant forsterker.

Lenke til kommentar

Du har kjøpt pioneer... du får ikke fin lyd da. Men har du kjøpt de på øverste hylle kunne jeg sakt de spiller fint. :)

Jeg har noen spørsmål.

1. Du bare tok ut de gammle høyttalerene og monterte inn nye?

2. Du har brukkt orginal kablingen?

3. Hvis du brukte orginal kablingen, sjekket du da at det ikke var spoler eller kondensatorer på ledningen for det bruker div bilprodusenter som billig alternativ til dele filter.

4. Du lot de gammle diskantene bli igjen?

 

 

1. Helt riktig, tok ut de gamle (satt inn nye adapterplater)

2. Har bare brukt originalkabel ja, kuttet av adapteren som stod fra før og skjøtet på med kabel fra de nye høyttalerene.

3. Har ikke sjekket om det var noen spoler osv. ville de da sittet bak dørpanelet eller hvor ligge isåfall dette?

4. De gamle diskantene står igjen ja, men føler anlegget spiller bedre med disse. (har prøvd på med og uten)

 

Noen som har peiling på hva montering av forsterker koster?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...